آغاز نخستین کنگره جهانی «محمد(ص) پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر»

همزمان با سالروز بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص)، مراسم رونمایی و آغاز به‌کار نخستین کنگره جهانی «محمد(ص) ‍پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» پنج‌شنبه ۲۱ اسفندماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور جمعی از مسئولان ارشد استان فارس اعم از استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، فرمانده سپاه فجر و غیره برگزار شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در این مراسم گفت: این کنگره یک حرکت فراملی و جهانی در راستای دفاع از شخصیت پیامبر اسلام(ص) با زبان هنر است زیرا دشمنان اسلام هنر متعددی را جهت تخریب دین و اسلام هراسی به کارگرفته‌اند. 

او با تأکید بر اینکه باید این دفاع را سامان بدهیم، گفت: وظیفه دفاع از اسلام به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) به دوش همه است لذا به‌عنوان نماینده رهبر انقلاب در استان فارس از متولیان این کنگره تقدیر می‌کنم و نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس همراه شما خواهد بود.  

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این حرکت باید جهانگیر شود و مجموعه اساتید اهل علم استان پای کار این ایستاده‌اند، گفت: این حرکت به گونه‌ای مدیریت شود که صدای فرهنگ و هنر ایرانی در دفاع از ساحت پیامبر(ص) بپیچد و نمود آن را در جهان ببینیم. 

حامد تقوایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دبیرکل کنگره جهانی «محمد(ص) پیامبر رحمت در آیینه  ادب و هنر» نیز در این مراسم گفت: این کنگره به ۷ زبان مختلف دنیا و در ۱۵ قالب هنری که هر کدام نیز دارای زیرمجموعه‌های مختلفی هستند و در مجموع ۲۵ قالب هنری را تشکیل می‌دهند، اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه فراخوان این کنگره از امروز آغاز شد و علاقه‌مندان تا ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۰ مهلت دارند تا آثار خود را به سایت این کنگره ارسال کنند، گفت: بعد از آن داوری آثار انجام می‌شود و به یاری‌ خدا اختتامیه کنگره را در ۲ آبان‌ماه سال آینده همزمان با سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و در هفته وحدت برگزار خواهیم کرد. 

جزییات اجراهای صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر در اولین روز/ افتتاحیه در تالار وحدت
هم اکنون بخوانید

تقوایی بیان کرد: بعد از برگزاری مراسم اختتامیه این کنگره گام دوم کار شروع می‌شود که شامل توزیع و نشر آثار دریافتی است و دقیقاً به اندازه بخش اول اهمیت دارد یعنی اگر نتوانیم آثاری که تولید می‌شود را به‌صورت گسترده منتشر کنیم، اقدام اصلی را انجام نداده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه هدف ما این است با زبان هنر و ادب و با تولید آثار فاخر هنری پیامبر مکرم اسلام(ص) را به مردم دنیا معرفی کنیم، گفت: این کنگره به زبان‌های انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی، استانبولی، آلمانی، فرانسوی و روسی برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه کنگره مذکور در دو بخش ادبی و هنرهای تجسمی برگزار می‌شود، گفت: بخش ادبی شامل شعر، رمان، داستان کوتاه، داستانک و نثر ادبی و بخش هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی در رشته‌ های نستعلق، نسخ، ثلث و شکسته، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، عکس، فیلم کوتاه، نماهنگ، نقاشی و تذهیب هستند.

تقوایی با یادآوری اینکه این جشنواره به دنبال هم‌افزایی نیروها و مجموعه‌های مختلف و شبکه‌سازی آن‌هاست، گفت: شروع کار این کنگره از مرکز آفرینش‌های هنری اساتید دانشگاه بوده است و به تدریج نهادهای مختلفی نظیر مجمع تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت(ع)،

جامعه‌المصطفی(ص)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم و غیره و از استان فارس هم نماینده ولی فقیه در استان، استانداری، شهرداری، حرم شاهچراغ(ع)، دانشگاه‌های مختلف و غیره به‌عنوان همکار به این کنگره اضافه شدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا