یک رسانه در افغانستان دیگر کارمند زن استخدام نمی‌کند

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، مسوولان رادیو و تلویزیون «انعکاس» در افغانستان اعلام کردند تا زمانی که وضعیت امنیت در این کشور بهبود پیدا نکند دیگر کارمند زن استخدام نخواهند کرد. این تصمیم در حالی اعلام شد که از ماه دسامبر تاکنون ۴ کارمند زن این رادیو و تلویزیون کشته شده‌اند.

مسوولان رادیو و تلویزیون «انعکاس» پیش‌تر از تمامی کارمندان زن خواسته بودند از خانه به فعالیتشان ادامه دهند.

داعش مسوولیت قتل هر چهار کارمند زن این رسانه را بر عهده گرفته است اما، مسوولان «انعکاس» دولت افغانستان را نیز به دلیل فراهم نکردن امنیت کافی مقصر می‌دانند.

سه کارمند این رسانه که دو نفر از آن‌ها ۲۰ و دیگری ۲۵ ساله بودند در راه خانه کشته شدند. در ماه دسامبر نیز یکی از گزارشگران زن این رسانه به همراه راننده‌اش در جلال‌آباد به ضرب گلوله کشته شد.

«زلمی لطیفی» مدیر «انعکاس» که پیش از این تمایل داشت کارمندان زن بیشتری را استخدام کند اکنون از ادامه دادن این روند نگران است.

«لطیفی» در گفت و گو با گاردین بیان کرد: «ما به کارمندان زن گفته‌ایم در خانه بمانند و در محل کار حاضر نشوند. ما امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم که بتوانند به وظایفشان از خانه رسیدگی کنند.»

«انعکاس» که یک رسانه خصوصی مستقر در جلال‌آباد است اکنون ۱۰ کارمند زن و ۱۲۰ کارمند مرد دارد.

«لطیفی» می‌گوید، پلیس و ریاست عمومی امنیت ملی درباره تهدیدات بیشتر به «انعکاس» هشدار داده‌اند.

مدیر این رسانه می‌گوید: «اولویت کنونی ما محافظت از کارمندان زن است. ما در حرفه خطرناکی مشغول کار هستیم … گروه‌های افراطی و تروریست‌ها همچون داعش تلاش دارند شرایط کار کردن زنان در محل کار را غیرممکن کنند. تمام ایالت ناامن است و دولت امنیتی برایمان فراهم نکرده است.»

اکران آنلاین «قوس الکتریکی» به مناسبت هفته معلم/ روایتی از سیستم غلط آموزشی
هم اکنون بخوانید

به گفته سازمان ملل، دست کم ۱۱ فعال حقوق بشر و کارمند رسانه در ماه سپتامبر تا دسامبر بر اثر حملات در افغانستان کشته شده‌اند.

«پاتریشیا گاسمن» یک مقام بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر بیان کرد: «پایگاه خبریان زن افغانستانی فقط برای موضوعاتی که مورد پوشش قرار می‌دهند هدف حمله قرار نمی‌گیرند بلکه این اتفاق برای به چالش کشیدن معیارهای جامعه با حضور داشتن در جامعه و کار کردن در خارج از خانه اتفاق افتاده است. و اکنون فقط دو گزینه برایشان باقی مانده: در خانه بمانند یا از کشور بگریزند.»

تاکنون پایگاه خبریان بسیاری در ۳۴ ایالت افغانستان پس از مواجه شدن با تهدید به مرگ کشور را ترک کرده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا