توانمندسازی اقتصادی زنان از اهداف مهم توسعه است


توانمندسازی اقتصادی زنان از اهداف مهم توسعه است

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی پارلمانی زنان و اقتصاد خانواده با اشلاره به نقش تاریخی زنان گفت: توانمندسازی اقتصادی زنان یکی از اهداف مهم توسعه به شمار می‌آید و زنان ضمن بروز استعدادهای بالقوه و دستیابی به حقوق خود و کسب رفاه اقتصادی و آرامش روانی می‌توانند در کاهش فقر، رشد اقتصادی، تولید و افزایش بهره وری موثر واقع شوند.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، “محمدباقر قالیباف” رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی پارلمانی زنان و اقتصاد خانواده محور که به میزبانی فراکسیون زنان مجلس و مشارکت مجمع مجامع آسیایی (APA ) برگزار شد، گفت: رؤسای محترم فراکسیون های زنان مجالس کشورهای آسیایی؛ نمایندگان محترم؛ در ابتدا گرم‌ترین سلام و درود خویش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، حضور شما نمایندگان محترم مجالس کشورهای آسیایی تقدیم نموده و مراتب قدردانی خویش را نسبت به اهتمام شرکت کنندگان به موضوع «زنان و اقتصاد خانواده محور» ابراز می‌کنم. امیدوارم این نشست، گام مهمی در راستای حفظ همبستگی و تقویت همکاری های پارلمانی کشورهای آسیایی و همچنین همفکری و هم افزایی در موضوع زنان، خانواده و اقتصاد باشد.

وی افزود: مایلم در جمع شما نمایندگان پارلمان‌های قاره کهن آسیا تأکید کتن که قرن ۲۱، قرن آسیاست بسیاری از مسائل اساسی جهان که سابقا در مناسبات فرا آتلانتیکی و محور اروپا به آمریکا تعریف می‌شد، اکنون و به ویژه در آینده در مناسبات محور آسیا – اوراسیا تعریف خواهد شد. عناصر قدرت از جمله جمعیت، منابع اقتصادی، ظرفیت تولید و مصرف و حتی فن آوری به نحو فزاینده ای در قاره مهم آسیا نمود و بروز یافته و ما شاهد ظهور بازیگران نوظهور و تاثیرگذار در آسیا هستیم.

 قالیباف ادامه داد: هر چند در سال های اخیر دولت های متعدد آمریکایی سعی کردند که با وضع تحریم‌ها و به بهانه‌های مختلف حرکت برخی ملل آسیا و از جمله ایران را در جهت نیل به پیشرفت متوقف سازند، اما خوشبختانه در قاره آسیا و در جمهوری اسلامی ایران توانستیم بر چالش‌های متعدد ناشی از تحریم‌های نامشروع آمریکا که نقض فاحش حقوق بشر افراد به ویژه زنان و کودکان است، فائق آمده و در جهت بی اثر کردن آن گام‌های موثری برداریم.

وی یادآور شد: همکاران گرامی و ارجمند، جوامع ما نیازمند بهره‌گیری از حضور و مشارکت نیم دیگری از جمعیت جهان یعنی زنان است؛ زنان همانند مردان از هویتی مستقل برخوردارند و امروزه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزان باید به اهمیت نقش آنان در پیشبرد اهداف جامعه واقف شده و به طور فزاینده‌ای به نقش چندگانه زنان در اجتماع به عنوان همسر، مادر، مربی و مدیر توجه نمایند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: ما معتقدیم زنان در هر جامعه سالم بشری قادرند و می‌باید فرصت یابند تا در پیشرفت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و سازندگی و اداره این جهان مشارکت نمایند و این مسئله که زن به سمت معرفت، علم، مطالعه، آگاهی، کسب معلومات و دانش حرکت کند باید در میان خود بانوان جدی گرفته شود.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تاریخ گواه آن است که وقایع بزرگی در جهان رخ داده که زنان نقش فعال و مؤثری را در آن ایفا کرده‌اند، گفت: به عنوان مثال، در پیروزی انقلاب اسلامی ایران زنان پا به میدان عمل نهادند و در نقش معماران ایران جدید ظاهر شدند و تعریف جدیدی از زن ارائه کردند؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز وضعیت زنان در جمهوری اسلامی ایران تحولات چشمگیری را پشت سر گذاشته و با افزایش آگاهی و گسترش آموزش عالی توانمندی‌های آنان ارتقاء یافته است. این مسئله از موضوعاتی است که هم با رشد و ارتقای جایگاه و منزلت زنان در ارتباط است و هم با رشد و توسعه ملی و جهانی پیوندی ناگسستنی دارد. در واقع اگر بخواهیم جوامع، متوازن باشند باید از توانایی بالقوه زنان کمک گرفته شود در جهان امروز زنان، نقش مؤثر و سازنده‌ای در اقتصاد ایفا می‌کنند که می‌توان از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنها در جهت تحقق اهداف توسعه به ویژه اهداف اقتصادی بهره‌برداری مطلوب نمود.

تاکید مخبر بر اتصال محصولات فناورانه داخلی به بازارهای جهانی
هم اکنون بخوانید

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه توانمندسازی اقتصادی زنان یکی از اهداف مهم توسعه به شمار می‌آید، افزود: در همین راستا، زنان ضمن بروز استعدادهای بالقوه و دستیابی به حقوق خود و کسب رفاه اقتصادی و آرامش روانی می‌توانند در کاهش فقر، رشد اقتصادی، تولید و افزایش بهره وری موثر واقع شوند، بنابراین با درک اهمیت مشارکت زنان در عرصه های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، هر کشوری باید تلاش کند که موانع مشارکت زنان را مرتفع ساخته تا زمینه های دستیابی به رشد و شکوفایی در همه عرصه‌ها فراهم گردد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پشتوانه دینی و تاریخی خود مبنی بر برابری زن و مرد در شأن وکرامت انسان که در اصول اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی تجلی یافته است، طی چهل و یک سال گذشته به ارتقا جایگاه زنان و توانمندسازی آنان اهتمام نموده و در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه‌ای ملی خود همواره این امر را مورد توجه قرار داده است. حاصل این توجه، رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان، کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، افزایش تحصیل کردگان دانشگاهی، شاخص بهداشت و درمان شامل افزایش امید به زندگی، کاهش میزان مرگ و میر مادران و کودکان و شاخص اقتصاد و معیشت شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و افزایش ضریب نفوذ بیمه و همچنین شاخص افزایش مشارکت سیاسی زنان است.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: هیات‌های محترم؛ به باور ما نقش زنان، در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود علاوه بر همسرداری و تربیت فرزندان صالح در صحنه سیاست و میدان کار و نیز ایفای نقش فعال در جامعه بسیار اثرگذار است و یکی از مصادیق ارزشمند و پرثمر حضور آنان، ایفای نقش در چارچوب خانواده است؛ با درک این موضوع و تجربه تمدن ایرانی و اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، همانند دیگر ملل آسیا، جایگاه و احترام ویژه ای برای نهاد خانواده قائل بوده و حساسیت خاصی نسبت به حفظ و صیانت از این نهاد داشته است. زنان علاوه بر تکثیر نسل‌ها و جوامع قادرند در سیر تاریخی جامعه تأثیرگذار بوده و مسیر آن را تغییر دهند و می توانند با ایفای نقش اساسی خود در محیط خانه، خانواده و اجتماع، زیربنای ساخت یک تمدن نوین را تضمین کنند.

قالیباف ادامه داد: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران بر موضوعاتی همچون توجه به مقوله رفاه و معیشت، نقش خانواده در تعامل با حاکمیت در حوزه رشد اقتصادی، تجربه‌های موفق در بخش کارآفرینی و مشاغل خانگی، توانمندسازی خانواده و ایجاد ساختارهای حاکمیتی برای تحقق اقتصاد خانواده محور، تاکید ویژه‌ای دارد و جزئیات بیشتر را همکاران اینجانب در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با شما نمایندگان محترم در میان خواهند گذاشت.

حاجی‌صادقی: ورود سپاه به عرصه حفاظت از شخصیت‌ها دشمن را به شکست کشاند
هم اکنون بخوانید

وی افزود: نمایندگان محترم ؛ همکاران گرامی و ارجمند، در اینجا مایلم بر چند پیشنهاد عملی تاکید کنم اول به مشارکت زنان در روند تصمیم‌گیری‌ها، یک روند توانمندسازی به شمار می‌آید و فرصت‌هایی برای تصمیم‌گیری و تفکر جمعی فراهم می‌آورد و اگر حضور زنان در عرصه‌های مختلف پررنگ باشد و زنان جامعه احساس کنند که با فعالیت‌های خود، می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بر عملکرد آنها در عرصه‌های مختلف و از جمله در زمینه اقتصادی افزوده و میزان مشارکت آنها افزایش خواهد یافت در این زمینه تصویب قوانین حمایتی در پارلمان‌ها می‌تواند به عنوان یک روش نهادی برای حمایت از زنان مورد اهتمام قرار گیرد؛ دوم  در مورد راهکارهای حمایتی نیز باید بیش از پیش به عوامل فکری، فرهنگی، ساختاری و قانونی توجه شود و مهمترین اقدام در این زمینه، تمرکز بر توانایی‌ها و قابلیت‌های زنان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سوم یکی از چالش‌های اساسی، حضور کمرنگ زنان در سطوح بالای مدیریتی و در جایگاه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در همه نقاط دنیاست و زنان به عنوان شهروندان متعهد و مسئول، نقش موثری در تعیین سرنوشت جامعه ایفا می‌کنند، اما در این مسیر با موانع و محدودیت‌هایی روبرو هستند که مانع بروز توانمندی‌ها و کارایی آنان در برخی جوامع است؛ بنابراین حل این مسائل بیش از هر چیز نیازمند یافتن علل ریشه‌ای است تا بتوان راهکارهایی مطلوب و اثربخش برای بهبود شرایط ارائه داد.

وی ادامه داد: چهارم دولت آمریکا کماکان تلاش می‌کند زندگی و معیشت مردمان برخی کشورها از جمله در قاره آسیا را با ابزار تروریستی تحریم، تلاش برای فروپاشی دولت‌ها و یا بی دولت‌سازی کشورها به گروگان خود گیرد اما ما اجازه نخواهیم داد زندگی مردم با اعمال سیاست‌های ظالمانه نظام سلطه به گروگان گرفته شود و به ابزار فشار برای تغییر سیاست‌های مستقلانه تبدیل شود؛ اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت‌ها نه تنها راه رشد و توسعه اقتصادی زنان را ناهموار نموده، بلکه بهره‌مندی آنها از حقوق اولیه خود از جمله حق حیات، بهداشت و سلامت را نیز تحت الشعاع قرار داده است این در حالی است که همزمان با پدیده همه‌گیری کو وید ۔ ۱۹ و تأثیرات منفی آن بر اقتصاد جوامع روبرو هستیم.

قالیباف تصریح کرد: عدم مقابله دسته جمعی با این قبیل تهدیدات ناقض حقوق بشر، منجر به پایداری بحران‌ها، وخامت اوضاع و دستاویز و بدعتی برای اعمال سیاست‌های نادرست یکجانبه گرایانه نسبت به سایر کشورها خواهد شد بنابراین معتقدیم پارلمان ها باید در برابر اقدامات قهرآمیز یکجانبه متحد شوند و بر خط مشی چندجانبه گرایی تاکید ورزند؛ در پایان از شما نمایندگان محترم می‌خواهم با استفاده از ظرفیت بزرگ پارلمان‌های آسیا و مجمع مجالس آسیایی برای تقویت روند صلح، ثبات، توسعه و رفاه هرچه بیشتر ملل آسیا، به تبادل نظر و همکاری مشترک بیش از پیش توجه نماییم و راهکارهای عملی و موثر در این خصوص را به دولت هایمان ارائه کنیم. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا