اسناد مربوط به آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی بررسی شد

به گزارش ایسنا، جلسه هفدهم کمیسیون تدوین سند ملی امنیت غذایی دانش بنیان، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس این کمیسیون و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

دستور این جلسه به ارائه گزارشی در مورد کاربرگ‌های بخش آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی اختصاص داشت که توسط دکتر اسکندر زند دبیر کمیسیون تدوین ملی سند دانش‌بنیان کشاورزی و غذا ارائه شد.

دکتر مخبر دزفولی پس از ارائه این گزارش در سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه لازم است در تهیه سند ملی امنیت غذایی دانش‌بنیان بودن بخش‌های مختلف پررنگ‌تر دیده شود، باید برای تاکید مسئله ستونی در این کاربرگ‌ها با عنوان فناوری‌های مرتبط و پیشرفته‌ اضافه شود.

وی تصریح کرد: مخاطرات و چالش‌های مربوط به هر بخش اعم از آب، خاک، اقلیم و منابع طبیعی در کاربرگ‌ها دیده شود و باید در گزارش تحلیلی، هر کدام جداگانه مورد توجه قرار ‌گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مسئله زمین‌خواری، کوه‌خواری و تجاوز به مرتع و استفاده غیرمجاز از منابع آب و سهم هر کدام هم باید مجزا در سند مطرح شود.

دکتر مخبر دزفولی افزود: تهیه کاربرگ قبل از تدوین نهایی سند، ابتکار بسیار خوبی است که می‌تواند برای کارهای دیگر هم الگو باشد، چون سرعت تدوین سند را بالا می‌برد، لذا بهتر است سند این کاربرگ‌ها در پیوست‌ها و مستندات به‌صورت مجلد بیاید.

در ادامه جلسه دکتر زند در سخنانی گفت: برای مسائل اجتماعی ۲۵ کاربرگ داریم که یکی از آنها مربوط به مسائل نیروی انسانی و دیگری مربوط به مسائل فرهنگی امنیت غذایی است که آنها را هم لحاظ خواهیم کرد.

ادعای زلزله شناس ترکی نسبت به زلزله مهیب بعدی
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه در این سند اعتماد نو به نقل از برنامه تدوین شده و هنوز بودجه دیده نشده است، افزود: در ساختار سند بخشی در زیرمجموعه سند مسئول تولید، یک بخش مسئول بازار، یک بخش مسئول مصرف و یک بخش دیگر هم مسئول منابع مالی خواهد بود.

وی تصریح کرد: خیلی از کاربرگ‌ها در اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه وجود دارد، منتها منسجم نیست و هدف ما در تدوین سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی و غذا، این است که آنها را منسجم‌تر کنیم.

دبیر کمیسیون دانش‌بنیان کشاورزی و غذا با بیان اینکه گروهی داریم که تمام شاخص‌های دنیا را احصاء کردند، ادامه داد: شاخص‌هایی که در جهان وجود دارد چهار دسته مهم است که خیلی کلان و کلی بوده و عمدتاً شاخص‌های بین‌المللی برای دسته‌بندی کشورها است. ما این شاخص‌ها را مدل‌سازی کردیم تا به یک عدد برسیم و این شاخص‌ها یکی از اسناد پشتیبان هستند.

وی تاکید کرد: کاربرگ‌ها پشتیبان سند ملی دانش‌بنیان کشاورزی هستند و برای هر کاربرگ یک کتابچه و یا سند مجزا داریم. بنابراین دو لایه پشتیبان برای سند داریم.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان دکتر مخبر دزفولی در جمع‌بندی جلسه اظهار کرد: باید در سند به طور دقیق مشخص شود که سطح مراتع با تراکم کم را چگونه غنی کنیم و اینکار چقدر باعث افزایش دام می‌شود، زیرا مقدار زیادی از گوشت قرمز از مرتع تأمین می‌شود و مقدار کمّی و کیفی مراتع در بُعد امنیت غذایی نقش دارد. این موارد کاملاً باید شفاف باشد تا سهم آن در سند امنیت غذایی مشخص شود.   

نرخ بیکاری کاهش یافت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 18 =

دکمه بازگشت به بالا