آغاز طرح "سلامت نوروزی" اورژانس از ٢٥ اسفند/بکارگیری اورژانس ریلی و دریایی در نوروز ۱۴۰۰

مجتبی خالدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طرح “سلامت نوروزی ١۴٠٠” و چگونگی اجرای آن اظهارکرد: طبق دستور دکتر نمکی وزیر بهداشت امسال مسئولیت طرح سلامت نوروزی برای دکتر کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور ابلاغ شده است و با توجه به شرایط کرونا انتظار سفرها را نداریم، اما به جهت اینکه باید آمادگی لازم در این حوزه صورت گیرد طرح سلامت نوروزی را از ٢۵ اسفندماه آغاز می کنیم و این طرح تا ١۴ فروردین ماه سال ١۴٠٠ ادامه خواهد داشت.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این طرح در تمام حوزه های مرتبط با سلامت در وزارت بهداشت و در سازمان های همکار ما انجام خواهد شد، طبیعتاً یکی از سازمان هایی که به صورت ویژه باید اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی انجام دهد اورژانس پیش بیمارستانی است. 

اورژانس پیش بیمارستانی بیشترین نیاز مردم در نوروز

وی با بیان اینکه بیشترین نیاز مردم در طول مدت طرح سلامت نوروزی، اورژانس های پیش بیمارستانی است، گفت: با ۳۰۰۰ پایگاه اورژانس، ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس، ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۴٧ فروند بالگرد اورژانس و پنج شناور دریایی تلاش می کنیم که طرح سلامت نوروزی را آغاز کنیم و تمام تلاش ما این است که دسترسی مردم برای خدمات اورژانسی در تمام نقاط ایران، فراهم باشد.

تهیه دستورالعمل ویژه طرح نوروزی

خالدی درباره اقداماتی که در این زمینه تا کنون انجام شده است، گفت: دستورالعمل ویژه طرح تهیه شده و در حال آماده شدن است که برای تمام روسای دانشگاه ها ارسال شود.

وی افزود: این طرح فقط مخصوص اورژانس پیش بیمارستانی نیست و برای تمام مراکز درمانی از جمله دولتی و خصوصی اجرا خواهد شد، همچنین اقدامات خوبی توسط کارشناسان بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی انجام خواهد گرفت و همچون سال های قبل طرح سلامت نوروزی، رسیدگی به تمام اقدامات بهداشتی، بررسی مراکز اقامتی، رفاهی و مراکز تهیه و توزیع غذا به صورت ویژه توسط کارشناسان بهداشتی، بازرسی و ارایه توصیه های لازم برای ارتقاء سطح بهداشتی با توجه به شرایط ویژه ای که در خصوص کرونا مطرح است، انجام خواهد شد.

عوارض جبران ناپذیر مصرف مکمل‌های ورزشی و داروهای تقلبی در درازمدت
هم اکنون بخوانید

نوروز ۱۴۰۰ شهرهای قرمز مهمانپذیر نخواهند بود 

وی در ادامه با ارائه توصیه هایی به مردم در ایام نوروز گفت: طرح سلامت نوروزی مطابق با دستورالعمل و پروتکل های کرونا انجام خواهد شد، یعنی شهرهایی که در طول طرح توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز عنوان شوند، طبیعتاً مهمانپذیر نخواهند بود و این توصیه را حتما هموطنان رعایت کنند که همچنان داشتن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت از الزاماتی است که طرح سلامت نوروزی به آن می پردازد و انتظار داریم که توسط تمام مردم عزیز رعایت شود. 

اعلام مشکلات بهداشتی و سلامتی نوروزی شهروندان از طریق ۱۹۰

وی ادامه داد: ما برای بازرسی هایمان هم از دانشگاه و هم از وزارت بهداشت برای بررسی روند ارائه خدمات در طرح سلامت نوروزی نیرو اعزام می کنیم و خواهش من این است اگر هموطنان مشکلی در زمینه بهداشتی و سلامتی داشتند بدون نیاز به پیش شماره با شماره ١٩٠ تماس بگیرند و نکاتی که مورد نیاز هست را اطلاع دهند تا بررسی شود. 

بکارگیری اورژانس ریلی و دریایی در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۰

خالدی در خصوص به کارگیری اورژانس ریلی و دریایی در طرح سلامت نوروزی نیز گفت: چند اقدام متفاوت را در طرح سلامت ١۴٠٠ داریم که اولین آن طرح امداد ریلی است که در چند نقطه واگن های آمبولانسی را طراحی کردیم، البته امیدواریم در طرح سلامت نوروزی به آن نیاز نشود، چرا که عموما برای مصدوم های انبوه یا بیماران تعداد بالا به کار گرفته می شود که البته این آمادگی هم ایجاد شده است. 

طراحی آمبولانس های دریایی

وی افزود: در خصوص شناورهای دریایی یا آمبولانس دریایی، پنج فروند شناور استاندارد دریایی که آمبولانس دریایی محسوب می شوند را در سازمان اورژانس کشور طراحی کردیم و در حال ارائه خدمات به خصوص به جزایر جنوبی کشور هستیم، بهطوریکه این آمبولانس بیماران و مصدومان جزایر را به مرکز بیمارستان های تخصصی یا مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی منتقل می کند.

ترافیک سنگین در مسیر شمال به جنوب محور هراز
هم اکنون بخوانید

خالدی در خصوص توصیه های انجام شده به مراکز درمانی اظهار کرد: توصیه شده که اورژانس های مراکز درمانی  به صورت ویژه فعال باشند؛ چند بخش مثل بخش های ویژه، آی سی یو، بخش مراقب های بیماران قلب، سی سی یو، بخش های دیالیز، بخش اقدامات کلینیکی یا پاراکلینیکی و… باید فعالیت صد درصدی خود را حفظ کنند. 

وی افزود: می خواهیم این اطمینان خاطر را ایجاد کنیم که مردم عزیز احساس نکنند اگر تعطیلات نوروزی وجود دارد کم و کسری در ارائه خدمات حوزه سلامت صورت می گیرد. به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. در همین راستا با سازمان نظام پزشکی، سازمان انتقال خون و تمام سازمان های همکار، مثل بیمارستان های مراکز خصوصی یا حتی نظامی هماهنگی های لازم انجام شده است تا طرح سلامت نوروزی ١۴٠٠ از سال های گذشته قوی تر باشد. 

وی در پایان تاکید کرد: در طرح نوروزی سال ١۴٠٠ از تمام امکانات خود استفاده خواهیم کرد تا تمام هموطنان ما در سراسر کشور با کمترین مشکل و گرفتاری به خدمات لازم دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا