وضعیت اسفناک کتاب‌های شعر نوجوان

سراینده مجموعه شعر «باران در خودم می‌بارد» که در پانزدهمین دوره جشنواره شعر «فجر» برگزیده شده است، در گفت‌وگو با ایسنا در توضیحی درباره این کتاب بیان کرد: این کتاب برای من بسیار عجیب است، اتفاق‌های متفاوتی برای آن افتاده. پیش از هر چیز این‌که شعرهایش را در حال و هوای اندوه از دست دادن پدرم گفتم، از این رو اغلب شعرهای این کتاب مضمون مرگ دارند.

او سپس گفت: همچنین صبح روز بیست‌وششم بهمن‌ماه که برای اختتامیه جشنواره شعر «فجر» می‌رفتم، موبایلم را که روشن کردم به طرز عجیبی خبر فوت اولین مربی و استادم در زمینه شعر، آقای عبدالرضا مزاری جلالی را شنیدم. ایشان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر رشت که من در کودکی عضو آن بودم، اولین کسی بودند که من را با ادبیات و شعر آشنا کردند و من سال‌ها خدمت‌شان شاگردی کردم و متاسفانه بیست‌وپنجم بهمن‌ماه از بین ما رفتند. من صبح فردایش که این خبر را شنیدم، برای کتابی به سمت مراسم پایانی جشنواره رفتم که حال و هوای از دست دادن پدرم را داشت و شعرهای کتاب به او تقدیم شده‌اند. همه این اتفاقات برایم عجیب بود و در عین حال که از برگزیده شدن کتاب خوشحال بودم، همزمان و توامان غم از دست دادن آقای جلالی و اندوه از دست دادن پدرم همراهم بود.

تولایی در خصوص قالب شعرهای کتاب «باران در خودم می‌بارد» نیز اظهار کرد: شعرهای این کتاب در قالب نیمایی و سپید گفته شده و به جز یکی، دو شعر عاشقانه، اغلب حال و هوای مرگ دارند. این شعرها برای نوجوانان است و کتاب در انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده. تصویرگری کتاب هم بر عهده خانم نرجس محمدی بوده که به نظر من تصویرهای خیلی‌ خوبی هم کار کرده‌اند. 

کتاب «درباره نهج البلاغه» منتشر شد
هم اکنون بخوانید

این شاعر در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص وضعیت شعر نوجوان در روزگار فعلی ادبیات کشور گفت: وضعیت شعر نوجوان بسیار خوب است. ما شاعران حرفه‌ای داریم که در این حوزه مشغول کار هستند و به طور جدی بر شعر نوجوان کار می‌کنند. البته این گونه ادبی و این نوع شعر خیلی در کشور ما قدمت ندارد و هنوز در آغاز راه هستیم با این حال اما نسل جدیدی از شاعران به طرف این حوزه آمده‌اند تا ادامه‌دهنده راه بزرگانی چون مرحوم محمود کیانوش و نیز جناب مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی و استادان دیگری که در دهه‌های قبل فعالیت در این حوزه را شروع کردند، باشند.

حسین تولایی سپس با بیان این‌که شعر نوجوان در سال‌های اخیر به صورت خیلی تخصصی‌تر دنبال شده است افزود: شاعران جوان حرفه‌ای، تخصصی و دغدغه‌مند خیلی خوب در حوزه شعر نوجوان کار می‌کنند و من روزهای خیلی روشنی را برای شعر نوجوان پیش‌بینی می‌کنم. به‌نظرم همین حالا هم شعر نوجوان در کشور ما وضعیت خوبی دارد اما وضعیت کتاب شعر نوجوان وضعیت بسیار ناگوار و اسفناکی است.

او با اشاره به دلایلی که به گفته او وضعیت کتاب شعر نوجوان را اسفناک می‌کند بیان کرد: اگرچه وضعیت شعر نوجوان ما خوب است اما وضعیت کتاب شعر نوجوان از نظر توزیع و تیراژ وضعیت اسفناکی است؛ تیراژها بسیار پایین است، حتی در برابر جمعیت میلیونی نوجوانان ما به ۵۰۰ و بعضا ۲۰۰ نسخه هم رسیده است. علاوه‌بر این میزان گستردگی توزیع کتاب‌های شعر نوجوان هم خیلی‌ خیلی وضعیت بدی دارد. کتاب‌های شعر نوجوان در تهران که پایتخت است هم به راحتی در دسترس نیست و این طبیعی است. وقتی کتاب در ۲۰۰ تا ۵۰۰ نسخه منتشر می‌شود در کجا می‌خواهد پخش شود تا به دست مخاطب برسد. اما با این حال وضعیت شعر نوجوان بسیار وضعیت درخشانی است و درخشان‌تر هم خواهد شد.

از صنوفی که کار سیاسی می‌کنند حمایت نمی‌کنیم/ «ساترا» نباید به صداوسیما واگذار می‌شد
هم اکنون بخوانید

تولایی در پایان به تقدیر از برگزارکنندگان این دوره جشنواره شعر «فجر» پرداخت و گفت: از برگزارکنندگان، هیئت علمی و به ویژه داوران بخش شعر کودک و نجوان این جشنواره که برای شعر نوجوان ارزش گذاشتند تشکر می‌کنم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم، به ویژه در سال سخت و عجیبی که کرونا ایجاد کرده برگزاری چنین جشنواره‌ای با شرایط ویژه واقعا کار بزرگی است که من از همه‌شان تشکر و برای‌شان آرزوی سلامتی می‌کنم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا