آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت برای ساماندهی وضعیت پارک خودروها

به گزارش ایسنا، محمد سالاری در دویست و هفتاد و سومین جلسه شور در تشریح طرح یک فوریتی کمیسیون های شهرسازی و معماری و اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه مبنی بر “الزام شهرداری به ارائه اعتماد نو به نقل از برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی” گفت: ما موضوع این طرح را طی چندین ماه گذشته مورد بحث و بررسی قرار دادیم، نگرانی برای پیدا کردن جای پارک در سطح خیابان های شهر تهران یکی از مهم ترین چالش ها و مشکلات امروز شهروندان تهرانی است.

وی ادامه داد: تهران، شهری خودرو محور است و تعداد قابل توجهی خودرو در سطح شهر حضور دارند و این موضوع موجب شده، جای پارک ماشین به یکی از ابر چالش های شهر تبدیل شود و عملا بسیاری از کوچه ها و خیابان ها تبدیل به توقفگاه شده اند و تردد در آن ها به سختی صورت می گیرد.

سالاری با اشاره به تصمیمات خوب اتخاذ شده توسط شورای پنجم برای رفع این معضل، اظهار داشت: ما طی تصمیمی، شهرداری تهران را ملزم کردیم نسبت به تامین پارکینگ های محله ای اقدام کند و برای این منظور هم اعلام کردیم که شهرداری مکلف است کل منابع درآمدی حاصل از کسری پارکینگ در ساختمان هایی که امکان تامین پارکینگ ندارند را پس از واریز در حسابی جداگانه، صرفا در این حوزه هزینه کند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات خوب صورت گرفته ما در حوزه شهرسازی و معماری این است که پس از پیگیری های مکرر توانستیم در تعامل با سازمان ثبت اسناد، آن ها را اقناع کنیم تا ساختمان هایی که کسری پارکینگ دارند، بتوانند در جای دیگری پارکینگ بگیرند و سند نیز برای آن ها زده شود. طرح تفصیلی این زمینه را فراهم کرده بود که اگر یک ساختمانی کسری پارکینگ داشت، بتواند در شعاع ۲۵۰ متری این کسری را جبران کند، اما سازوکار ثبت سند آن فراهم نشده بود که خوشبختانه ما توانستیم این موضوع را محقق کنیم.

جزئیات عملیات پایانیِ آتش‌نشانی در ساختمان خیابان ولیعصر
هم اکنون بخوانید

 وی با بیان اینکه امروز پارکینگ سازی توجیه اقتصادی دارد و اعداد و ارقام قابل توجهی برای خرید فروش آن مطرح می شود، گفت: اکنون هم سرمایه گذاران بخش خصوصی برای پارکینگ سازی انگیزه اقتصادی دارند و هم شهرداری مجموعه ای از ظرفیت های مغفول مانده از جمله فضاهای زیر سطحی را دارد که می تواند آن ها را بالفعل کند. کشورهای توسعه یافته از فضاهای زیر سطحی برای تامین سرانه های خدماتی و پارکینگ استفاده می کنند.

سالاری با اشاره به طرح “الزام شهرداری به ارائه اعتماد نو به نقل از برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی” افزود: این طرح شهرداری را مجاز می کند، مبتنی بر سازوکارهای قید شده در طرح که بر مبنای کارکارشناسی تهیه شده است، زمینه را برای نهضت پارکینگ سازی در پایتخت فراهم کند و این رویکرد و الگو می تواند به سایر شهرهای کشور تعمیم پیدا کند و به عنوان یکی از پارادایم های شیفت های حوزه شهرسازی و معماری در این دوره محسوب شود.

به گفته وی، اجرای این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری ندارد، بلکه ارزش افزوده و درآمد نیز دارد، هرچند هدف اصلی ما از ارائه این طرح ساماندهی وضعیت نابسامان پارک خوردرو در کوچه ها و خیابان ها  با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از فضاهای زیر سطحی شهر است.

به گزارش ایسنا، یک فوریت این طرح پس از بحث و بررسی توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا