پیرنشین ها؛ محلی برای تبادل اطلاعات

محسن هادی طحان زواره در گفت و گو با ایسنا افزود: سکو جزیی از خانه های قدیمی بوده است که علاوه بر زیبایی، به تناسب بزرگی یا کوچکی خانه و درب خانه متفاوت است.

وی ادامه داد: این سکوها در زواره به پیرنشین هم معروف و در تلک آباد(یکی از روستاهای بخش زواره) به “بلونه” بر وزن “زمونه” مشهور است. 

این پژوهشگر میراث فرهنگی تصریح کرد : پیرنشین ها آجری یا خشتی در عین سادگی محل استراحت و همچنین گفت و گو با صاحب خانه بوده است. همچنین در هنگام انتظار برای ورود به خانه و یا گفت و گو با همسایه‌ها ایجاد می شده و کاربرد ارتباطی داشته است.

به گفته هادی طحان، عصرگاهان مردان خانه و یک محله، برای رفع خستگی و برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات، روی سکوها نشسته و نوعی ارتباطات سنتی و موثر را برقرار می کردند.

وی با اساره به این که این سکوها در اوقاتی که مردان در خانه نبودند به زن ها اختصاص داشت، گفت : زن های همسایه نیز این سکوها را به عنوان محملی برای ارائه و انتقال اخبار، تبادل اطلاعات و خبرگیری به کار می بردند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در عصری که از تکنولوژی های رسانه ای و اطلاعاتی خبری نبود، این نوع ارتباطات سنتی، بسیار کارآمد و ضروری بود.

وی افزود:  ورودی خانه ها هر چند ساده و محقر می نمود، اما یک عنصر ارتباطی لحاظ می شده است و این نشانه فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است.

به گفته هادی طحان، زیباتر از همه اینکه اگر رهگذری باری بر دوش داشت و خسته می شد آن را به راحتی بر روی سکو می گذاشت و پس از لختی استراحت راه خود را ادامه می داد و در واقع این جز از بناها، حالت عام المنفعه داشته و این نشانه حسن ارتباط افراد با همدیگر بوده است.

استعفای حسن بشیر از ریاست هیات مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران
هم اکنون بخوانید

وی با اظهار تاسف از این که این بناها در حال خراب شدن است، گفت: متاسفانه در بافت تاریخی زواره تعدادی از این سکوها(پیرنشین ها) در حال ویرانی است و چون این سکوها خارج از منازل است در گذشته عمدتا توسط شهرداری ها تخریب می شد و آجر و خشت ها را جمع آوری کرده و عملا این سکوها از بین رفته و بیشتر جای آن آسفالت می شد، در حالی که این سکوها جزیی از بنای خانه است. 

هادی طحان در عین حال گفت: در این ناهماهنگی بین میراث فرهنگی و شهرداری، دست شهرداری برای تخریب ها باز گذاشته می شود که  امیدواریم موانع برداشته شود و مرمت این پیرنشین ها و سردر بناها با سرعت بیشتری انجام گیرد.
انتهای پیام

‍ 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا