موضوعات فنی در خصوص کشتی کره جنوبی در حال طی مراحل قانونی است

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده عصر امروز(۱۵ بهمن ماه) در جمع پایگاه خبریان، اظهار کرد: موضوع توقیف کشتی کره ای کاملا فنی بود و همچنان در بستر فنی خود در حال پیگیری است  اما به جهت درخواست کشور کره جنوبی و رعایت ابعاد انسان دوستانه، وزارت امور خارجه همکاری نزدیکی با دادستانی داشت و تلاش کردیم رویه قضایی به سمتی رود که اتباع کشتی کره ای بتوانند آزادانه ایران را ترک کنند.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه و دادستانی در این موضوع بسیار مساعدت کردند و ما روز گذشته به سفیر کره در تهران اطلاع دادیم که خدمه کشتی کره ای می توانند ازادانه کشور را ترک کنند یا اگر مایل هستند در ایران باقی بمانند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: موضوعات فنی دیگر در خصوص آلوده سازی محیط زیست و غیره درحال طی مراحل قانونی خود است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دیپلماسی خارجی در طول فشار حداکثری آمریکا بر ملت ایران، تلاش شد تا بتوان نقش هرچه بهتر و پررنگ‌تری ایفا کرد، خاطرنشان کرد: تسهیل تجارت خارجی از جمله وظایف معاونت اقتصادی وزارت خارجه در تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وی بیان کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با این درک که باید در حوزه متنوع سازی روابط با دنیا اقدام کند، نمایندگی‌های خود را در سطح استان‌ها افزایش داد و در کنار اقدامات خود در حوزه خارج از کشور، بسترهای لازم را در سطوح استانی نیز توسعه داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امروز به همت و همکاری نمایندگی وزارت امور خارجه نشست اتاق بازرگانی هرمزگان با پرتغال برگزار شد و دوشنبه نشستی با کشور قزاقستان و اربیل در دست اقدام است.

بهشتی‌پور: اصلاحات اقتصادی می‌تواند به‌طور جدی اثر تحریم‌ها را کاهش دهد
هم اکنون بخوانید

وی عنوان کرد: البته این به این معنا نیست که ما در وزارت خارجه می‌توانیم همه این کارها را انجام دهیم چرا که اختیارات و حوزه‌های مسؤولیت در دیگر وزارتخانه‌ها متمرکز است و باور داریم که اتاق‌های بازرگانی به عنوان فضاهایی که می‌توانند ظرفیت همکاری‌های بخش خصوصی را با طرف‌های مقابل خودشان را ایجاد کنند، بیش از پیش فعال شده و ارتباطات نزدیکی را با دفاتر استانی وزارت خارجه برقرار کنند.

خطیب‌زاده درباره طرح صلح هرمز نیز عنوان کرد: این طرح، طرحی مبتنی بر ساز و کارهای بومی امنیت منطقه‌ای شکل گرفت و وقتی این طرح آماه شد، جمهوری اسلامی ایران آن را طی نامه‌ای به سران کشورهای مختلف در منطقه خلیج فارس ارسال کرد. جواب‌های بسیار مثبتی از بسیاری از این کشورها گرفتیم الا یکی دو کشور که سکوت کردند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: طرح صلح هرمز بیش از آنچه که یک مقصد باشد، یک مسیر راه برای تقویت و تسهیل گفت‌وگوهایی درون منطقه‌ای است که اجازه می‌دهد کشورهای منطقه در یک ساز و کار بومی به حل اختلافات رسیده و به فهم مشترکی برسند. البته این مسیر که در ابتدای آن قرار داریم و برخی از طرف‌هایی که باید ورود به آن کنند، اعلام آمادگی نکردند ولی امیدواریم در ماه‌های آتی جواب‌های بهتری را بشنویم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا