لغو روادید میان ایران و ارمنستان سنگینی کار را از دوش بازرگانان برداشت

سید کاظم سجادی، امروز (پنجشنبه-۱۶ بهمن) در دیدار با اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه با تمام وجود سعی کرده ایم در خدمت خواسته های ایرانیان خارج از کشور باشیم، اظهار کرد: حمایت از ظرفیت های استانی و معرفی این ظرفیت ها یکی از وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است، اما نمی توانیم در حوزه های کاری سازمان ها و وظایف محوله به آنان دخالت داشته باشیم. براساس تصمیم حاکمیتی هم نقش مهمی بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده است که یکی از این وظایف اقتصاد است و خوشبختانه در روزهای اخیر به این موضوع بیشتر می پردازیم.

وی افزود: چنانچه در استان ها اعتماد نو به نقل از برنامه مدونی در امر صادرات و گزینه های دیگر تهیه و ترسیم شود می توانیم در این عرصه از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه که در استان ها داریم بهره مند شویم و مشکلات مربوط را به نمایندگی های وزارت خارجه در خارج از کشور بهتر از گذشته منعکس کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه این وزارتخانه باید ایجاد زمینه همکاری های مشترک را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: این همکاری ها باید بُرد- برد و متقابل باشد و همان گونه که از فرصت های برابرِ یک کشور خارجی در ایران بهره برداری می کنیم آن کشور خارجی هم باید از ایران بهره ای ببرد، پس نباید در این عرصه یک طرفه گام برداریم.

سجادی گفت: اگر تصمیم حاکمیتی برای امر صادرات اتفاق بیفتد وزارت امور خارجه تمام وجودش را برای تحقق این امر به کار می گیرد. آیا واقعا در این چند سال به فرهنگ صادرات پرداخته ایم؟ شما نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان که بیشتر در کار صادرات هستید چقدر توانسته اید موفق شوید و به فرهنگ صادراتی خودتان استمرار ببخشید؟

وی ادامه داد: پس باید ببینیم چقدر استانداردها در امر صادرات رعایت می شود؟ آیا واقعا جایی هست که این موارد را مورد توجه قرار دهد و نظارت کافی به آن داشته باشد؟ یا همچنان باید شاهد اتفاقاتی باشیم که موجب آبروریزی توسط افرادی می شود که خود را صادراتچی می نامند؟ این اتاق های بازرگانی هستند که می توانند مامن اصلی نظارت بر صادرات کشور باشند. وقتی محصول در داخل کشور وجود دارد چه لزومی دارد به دلیل اسفتاده از رانت یک سال واردات جای آن را بگیرد. همین محصول می تواند جدا از صادر شدن در داخل کشور هم استفاده شود، اما وقتی این امر اتفاق نمی افتد صادرات جای واردات را می گیرد و همه شما را نگران می کند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه به موضوع سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: به این دلیل که این حوزه را در وزارت خارجه تشکیل داده ایم به این موضوع بسیار توجه داریم. آیا می توانیم امنیت سرمایه گذاری در داخل کشور ایجاد کنیم که همین سرمایه گذاران فعلی در کشور بتوانند راحت کار خود را انجام دهند؟ وقتی سختی راه را برای سرمایه گذاران داخلی هموار نمی کنیم چگونه انتظار داریم ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در داخل ترغیب شوند؟

بخش مهم تغییر ریل حوزه سینما از مسیر «فارابی» است
هم اکنون بخوانید

سجادی افزود: وقتی این وضعیت وجود دارد چگونه انتظار دارید که یک فرد خارجی و غیر ایرانی در داخل کشور سرمایه گذاری کند؟ پس باید روان سازی کنیم و شما فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی باید راهکار و دستورالعملی را تنظیم کنید که بتوانید دولت را با طرح های سازنده خودتان برای توسعه کشور مجاب کنید. وقتی کارها پراکنده انجام می شود اتفاقات هم سلیقه ای صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ما این است که اقدامات خود را بر اساس خواسته های شما فعالان اقتصادی اجابت کنیم. یکی از خواسته های اعضای اتاق بازرگانی توجه به گردشگری و فناوری است که در وزارت خارجه در این عرصه بسیار فعال عمل می کنیم به طوری که ارتباط مستمر و صمیمی با سازمان های مربوطه داریم. در بخش های گردشگری سلامت، فعالیت های دانش بینان، نخبگان و فناوری اقدامات خوبی صورت گرفته است و اصفهان می تواند یک الگوی برندینگ برای امر صنعتگری در کشور باشد که اتاق بازرگی می تواند میزبان این موضوع باشد که اگر این مهم را تحقق بخشید وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی آن با تمام توان از شما حمایت می کنند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: نمایندگی های وزارت خارجه در خارج از کشور امور اقتصادی و بازرگانی را در اولویت کاری خود قرار می دهند و معاونت دیپلماسی و اقتصادی وزارت خارجه که همه سازمان ها و فعالان اقتصادی از این بخش گله مند و مطالبه گر هستند، این فعالان باید در وهله اول بدانند که این مجموعه کارش چیست؟ کار اصلی این مجموعه آن است که شما در اتاق بازرگانی تکلیف و خواسته اصلی تان را روشن کنید و اگر دیدید این معاونت اقدامی نکرد آن وقت اعتراض کنید.

سجادی افزود: آیا اتاق های بازرگانی استانی با اتاق بازرگانی ایران به طور مشترک، قاطع و زیر یک سقف و پرچم موضوعات و دغدغه های خود را به وزارت خارجه منعکس کرده اند یا اینکه هر استانی جداگانه کار خودش را می کند؟ پس اگر به حوزه دیپلماسی توجه و نظم را در همه امورمان اجرا کنیم می توانیم موفق باشیم.

وی ادامه داد: پس باید در هر حوزه ای که قصد کار داریم فرهنگ سازی کرده و زمان را مشخص کنیم و افراد را در جایگاه خودشان قرار دهیم. اگر امروز معاونت کنسولی را پذیرفته ام سه دهه در این حوزه کار کرده ام و اگر تجربه و اطلاعات کافی نداشتم قطعا این سمت را نمی پذیرفتم. پس باید مسئولیت را زمانی بپذیریم که می توانیم در آن عرصه انجام وظیفه کنیم چرا که فقط در این صورت است که کشور می تواند در مسیر اصلی خود قرار بگیرد.

تسلیت ظریف به محمود نیلی احمدآبادی
هم اکنون بخوانید

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: شیوه ویروس کرونا نتوانست مملکت را به تعطیلی بکشاند و امروز به خوبی توانسته ایم از ظرفیت ارتباطات وبیناری بهره ببریم. بیماری های مختلفی در طول تاریخ وارد ایران شده که بر تمام این بیماری ها غلبه کرده ایم.

سجادی خاطرنشان کرد: در خصوص دغدغه کاهش تجارت با عراق که برخی از اعضای اتاق بازرگانی به آن اشاره کردند باید بدانیم که امروز شرایط سیاسی عراق مشخص است. باید در حوزه سیاست مواردی را رعایت کنیم تا بتوانیم روان سازی لازم را در مبادلات اصلی خودمان در بخش سیاسی داشته باشیم. در خصوص ارتباط اقتصادی با این کشور در وزارت خارجه مطالبه گر هستیم و عراقی ها هم تمایل زیادی به این ارتباط دارند. بنابراین در معاونت کنسولی اینگونه نیستیم که به راحتی از حق شما فعالان اقتصادی در عراق بگذریم.

وی افزود: برای گرفتن ویزای فعالان اقتصادی در خارج از کشور تلاش های زیادی می کنیم که برای مثال سعی کرده ایم ویزای فعالان اقتصادی برای کشورهای آلمان، اتریش، روسیه، هند، پاکستان، ایتالیا و ژاپن به راحتی اخذ شود. البته شما باید محدودیت های کرونا و فشارهای رئیس جمهور سابق آمریکا را فراموش نکنید که شرایط ویزا گرفتن را مشکل کرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، گفت: اگر اعضای اتاق بازرگانی با نمایندگان فراکسیون های ادوار مجلس بتوانند ارتباطات خود را به خوبی جلو ببرند قطعا می توانند از فراکسیون های مجلس مطالبه گری های سازنده ای داشته باشند. در وزارت خارجه ارتباط مستمری با مجلس داریم و معتقدیم تعامل سازنده با مجلس که راس امور است باید تداوم یابد. پس اگر مجلس در کنار بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی قرار بگیرد موجب می شود که شما دارای یک بازوی توانمند شوید.

سجادی گفت: در ارمنستان سعی کردیم موافقتامه تعرفه تجاری اوراسیا را ایجاد کنیم که برای ۵ کشور حوزه اوراسیا و ایران یک فرصت است تا جنس های وارداتی و صادراتی ممنوعه اعلام نشود. دولت باید در این باره وارد شود و اتاق های بازرگانی هم با خیمه زدن بر این موارد مشکلات را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت دیگری که برای تسهیل امور اقتصادی ایجاد کردایم لغو روادید میان ایران و ارمنستان است که بیش از ۲۰ سال این مشکل وجود داشت و این روادید سنگینی کار را بر روی دوش بازرگانان می گذاشت. با برداشته شدن این روادید ۳ فرصت در ارمنستان ایجاد شد که در وهله اول ارمنستان اعلام کرد مراودات اقتصادی خود را قصد دارد با ترکیه قطع کند.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، افزود: در این وزارتخانه با تمام قامت در خدمت کشور، بخش خصوصی و همه کسانی هستیم که می خواهند برای برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران قدم بردارند، پس وزارت امور خارجه را از آن خودتان بدانید.  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا