حمایت دادستان مسکو از تبدیل "حکم تعلیقی" ناوالنی به "قطعی" و جریمه نقدی همسر او

به گزارش ایسنا، در بیانیه دادستانی عمومی مسکو که امروز، دوشنبه اول فوریه منتشر شد از درخواست مقامات زندان برای تغییر حکم تعلیقی ناوالنی به حکم قطعی حمایت شد.

در بیانیه دادستانی آمده که این درخواست “قانونی” و “قابل توجیه” است.

ناوالنی، ۴۴ ساله، قرار است فردا، سه‌شنبه در دادگاهی در مسکو محاکمه شود. هواداران او اعلام کردند که در مقابل ساختمان دادگاه تظاهرات خواهند کرد.

یولیا ناوالنی، همسر ناوالنی هم که در تظاهرات دیروز، یکشنبه برای ساعاتی بازداشت شده بود، امروز در دادگاه حاضر شد.

دادگاه او را به اتهام شرکت در تظاهرات به پرداخت معادل ۲۶۰ دلار محکوم کرد.

ناوالنی که تابستان گذشته پس از مسمومیت با سم اعصاب نوویچوک برای درمان به آلمان رفته بود، پس از بازگشت به مسکو بازداشت و روانه زندان شد.

او دولت روسیه را به مسموم کردن خود متهم کرده است ولی کرملین این اتهام را رد می‌کند.

علت بازداشت ناوالنی اینطور عنوان شده که او در زمان تعلیق حکمی که شش سال پیش دادگاه برای او به “اتهام فساد مالی” صادر کرده، به طور مرتب موقعیت خود را به پلیس گزارش نداده است.

ناوالنی گفته که تشکیل پرونده فساد مالی برای او “انگیزه سیاسی” داشته است.

سازمان حقوق بشری او وی دی اینفو، (OVD Info) که تعداد بازداشت شدگان در تظاهرات را پیگیری می‌کند، امروز اعلام کرد که در جریان تظاهرات دیروز در روسیه بیش از “۵۳۰۰ نفر بازداشت شدند.”

این سازمان می‌گوید که حدود ۱۸۰۰ نفر فقط در شهر مسکو و ۱۲۰۰ نفر در سن پترزبورگ بازداشت شدند.

دیروز برای دومین هفته متوالی و با وجود هشدار مقام‌ها درباره غیرقانونی بودن هرگونه تجمع به دلیل شیوع کرونا، هزاران نفر در سراسر روسیه از مسکو و سن پترزبورگ تا نووسیبرسک و یکاترینبورگ با درخواست آزادی آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، تظاهرات کردند.

معترضان عراقی ساختمان استانداری بغداد را محاصره کردند
هم اکنون بخوانید

طبق محاسبه بخش روسی بی‌بی‌سی در بیش از ۱۲۰ شهر روسیه مردم در این تجمعات شرکت داشتند.

در نووسیبیرسک، در سیبری که سومین شهر بزرگ روسیه بعد از مسکو و سن‌پترزبورگ است، حدود دو هزار نفر با وجود دمای منفی ۴۰ درجه به خیابان آمده‌اند. در یکاترینبورگ هم رسانه‌های محلی از حضور بیش از ۷ هزار نفر در تظاهرات گزارش داده‌اند.

بسیاری از فعالان نزدیک به ناوالنی بازداشت شده‌اند و بعضی دیگر هم از جمله برادرش و ماریا آلیوخینا، فعال شناخته شده، در بازداشت خانگی هستند.

تعداد پایگاه خبریان بازداشت شده در تظاهرات دیروز متفاوت گزارش شده است. سندیکای روزنامه نگاران روسیه (RUJ) تا عصر دیروز از بازاشت دستکم ۶۰ پایگاه خبری خبر داده بود.

سندیکای روزنامه نگاران روسیه اعلام کرد که با تمام مسئولان سندیکا با مقامات پلیس محلی، “تقریبا تمام پایگاه خبریان بازداشت شده پس از بررسی مدارکشان آزاد شدند.”

یک سازمان دیگر صنفی پایگاه خبریان از حدود ۱۰۴ مورد نقض حقوق پایگاه خبریان در جریان تظاهرات دیروز، یکشنبه ۳۱ ژانویه خبر داد.

“اتحادیه روزنامه نگاران و کارکنان رسانه‌ها” می‌گوید که موارد خشونت علیه روزنامه نگاران در این هفته دو برابر تظاهرات هفته پیش، ۲۳ ژانویه بوده است.

در واکنش به تحولات اخیر در روسیه، یک مقام فرانسوی از دولت آلمان خواست که قرارداد عظیم نورد استریم ۲، ساخت خط لوله مستقیم از روسیه به آلمان است را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کلمنت بیون، وزیر دولت فرانسه در امور اروپا روز دوشنبه در یک مصاحبه رادیویی درباره این قرارداد گفت: “ما همیشه گفته‌ایم که درباره درستی این قرارداد تردید داریم.”

نانسی پلوسی خواستار آتش‌بس فوری در قره‌باغ شد
هم اکنون بخوانید

او در پاسخ به سوال “آیا پاریس از برلین می‌خواهد که این قرارداد را لغو کند” گفت: “البته ما قبلا این را گفته‌ایم.”

بیون گفت که رهبران اروپا در حال بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ولادیمیر پوتین بودند، افزود: “تحریم‌ها علیه دولت روسیه وضع شده است اما این کافی نیست.”

او افزود که درباره مساله قرارداد نورداستریم آلمان باید تصمیم بگیرد چون این خط لوله در آلمان است.

آمریکا و برخی از کشور اروپایی از جمله لهستان به شدت مخالف قرارداد معروف به نورد استریم ۲ هستند و می‌گویند که این کار آلمان و کلا اروپا را بیش از پیش وابسته به روسیه و گاز آن می‌کند.

خط لوله ١٢٢٥ کیلومتری و یازده میلیارد دلاری موسوم به نورد استریم ٢ ، با عبور از زیر دریای بالتیک گاز را مستقیم از روسیه به آلمان می‌رساند و متعلق به شرکت عظیم دولتی گازپروم روسیه است.

قرار بود این خط لوله در چند ماه آینده تکمیل شود اما اکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این پروژه زمان اتمام پروژه معلوم نیست.

در پی بازداشت گسترده تظاهرکنندگان در مسکو و دیگر شهرهای روسیه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در توییتر ”کاربرد مستمر روش‌های خشونت آمیز علیه تظاهرکنندگان صلح طلب و روزنامه نگاران ” را در روسیه محکوم کرد.

بلینکن همچنین در پیام خود خواهان آزادی فوری آقای ناوالنی و حامیانش شد.

وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ آمریکا را به ”دخالت در امور داخلی این کشور و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای به راه انداختن تظاهرات” متهم کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =

دکمه بازگشت به بالا