بزرگترین شرکتهای دارویی جهان برای بیماری همه گیر بعدی آماده نیستند

به گزارش ایسنا، بنیاد دسترسی به دارو که یک سازمان غیرانتفاعی در هلند است در گزارشی مستقل، شیوع ویروسی موسوم به Nipah در چین با میزان مرگ و میر تا ۷۵ درصد را به عنوان خطری بالقوه برای همه گیری بعدی برجسته و اعلام کرده است که شرکتهای داروسازی بزرگ که در حال حاضر بر بیماری کووید-۱۹ تمرکز دارند برای مقابله با آن آماده نیستند.

روزنامه گاردین به نقل از مدیر اجرایی بنیاد دسترسی به دارو نوشت: این ویروس بیماری عفونی نوظهور دیگری است که میتواند نگران کننده باشد و همه گیری بعدی میتواند عفونت مقاوم به دارو باشد.

این ویروس کمیاب است و از طریق خفاش میوه خوار گسترش پیدا می کند که می تواند موجب بروز علائم مشابه با آنفلوآنزا شده و به مغز آسیب بزند. همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این ویروس می تواند با التهاب مغز همراه باشد.

در سال ۲۰۱۸ شیوع این ویروس در ایالت کرالا در هند جان ۱۷ تن را گرفت. در آن زمان کشورهایی همچون عربستان و امارات متحده به دلیل شیوع این ویروس واردات میوه و سبزیجات منجمد و فراوری شده را از این ایالت ممنوع اعلام کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، در گزارش دستیابی به شاخص پزشکی در سال ۲۰۲۱، اقدامات ۲۰ شرکت داروسازی برجسته جهان در راستای دسترسی بیشتر به داروها، واکسن ها و روشهای تشخیص بیماری بررسی شده است. این تحقیق نشان داد که تحقیقات در زمینه بیماری کووید-۱۹ در سال گذشته افزایش یافته است اما دیگر همه گیری های خطرساز مورد توجه قرار نگرفته است.

بر اساس گزارش دوسالانه بنیاد، این یکی از ۱۰ بیماری عفونی از ۱۶ بیماری است که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان بزرگترین خطر برای بهداشت عمومی عنوان شده اما در خط تولید شرکت های دارویی جهان، هیچ پروژه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است.

وزیر کشور برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان وارد بندر لنگه شد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا