روسیه و آمریکا برای تمدید پیمان "استارت نو" مدارک لازم را رد و بدل کردند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کرملین در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی صورت گرفته میان جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش اعلام کرد: این دو رهبر نسبت به تبادل مدارک دیپلماتیک درباره تمدید پیمان تسلیحاتی “استارت نو” ابراز رضایت کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در چند روز باقیمانده به انقضای این پیمان تسلیحاتی، طرفین روال لازم را تکمیل خواهند کرد که عملکرد آتی این پیمان کنترل تسلیحات اتمی قانونی بین‌المللی مهم را تضمین خواهد کرد.

تمدید این پیمان نیازمند تایید کنگره آمریکا نیست اما قانون‌گذاران روسیه باید این اقدام را تایید کنند. اعضای ارشد پارلمان روسیه که تحت کنترل کرملین هستند گفته‌اند، به سرعت این مساله را پیگیری خواهند کرد و در چند روز آتی اقدامات لازم را برای تمدید این پیمان انجام خواهند داد.

پیمان تسلیحاتی “استارت نو” پنجم فوریه سال جاری میلادی (۱۷ بهمن‌ماه) منقضی می‌شود. بایدن به دنبال حضور رسمی‌اش در کاخ سفید تمدید این پیمان به مدت پنج سال را پیشنهاد داد و کرملین نیز فورا از این پیشنهاد استقبال کرد.

این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه امضا شد، این دو کشور را به مستقر کردن حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک اتمی و ۷۰۰ موشک و بمب‌افکن محدود می‌کند و بازرسی‌های گسترده برای تایید تبعیت از این پیمان را در نظر می‌گیرد.

بایدن در جریان کمپین انتخاباتی‌اش اشاره کرده بود که تمایل دارد پیمان “استارت نو” را که در دوران تصدی‌اش به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا مذاکره شده بود، حفظ کند.

کلینتون: ترامپ با عفو "راجر استون" به دنبال بستن دهان او بود
هم اکنون بخوانید

روسیه مدت‌هاست که پیشنهاد داده این پیمان بدون هیچ گونه پیش‌شرط یا تغییری تمدید شود اما دولت ترامپ برای آغاز مذاکرات تا سال گذشته صبر کرد و برای تمدید این پیمان یک سری پیش شرط تعیین کرد. این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد و چانه‌زنی‌ها در کاهش اختلافات ناکام بودند.

پس از آنکه مسکو و واشنگتن هر دو در سال ۲۰۱۹ میلادی از پیمان “منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد” خارج شدند، پیمان “استارت نو” تنها توافق کنترل تسلیحات اتمی باقیمانده میان این دو کشور محسوب می‌شود.

اوایل ماه جاری میلادی روسیه اعلام کرد که این کشور نیز همانند آمریکا از پیمان “آسمان‌های باز” خارج می‌شود؛ پیمانی که اجازه انجام پروازهای نظارتی بر تاسیسات نظامی به منظور کمک به ایجاد اعتماد و شفاف‌سازی میان روسیه و غرب را می‌داد.

کرملین اعلام کرد، پوتین و بایدن در جریان تماس تلفنی روز سه‌شنبه درباره پیمان “آسمان‌های باز” و دیگر موضوعات صحبت کردند.  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا