اهواز سرافرازمن

۲۶دی ماه ۱۳۵۷ واندکی پس از رای اعتماد مجلس فرمایشی رژیم پهلوی به دولت آقای شاپوربختیار ،محمدرضاپهلوی دومین پادشاه این سلسله با هواپیمای شاهین بویینگ۷۰۷متعلق به نیروی هوایی ارتش به همراه فرح دیبا وخانواده اش برای همیشه از ایران رفت .
انقلابیون و مردم خسته از ظلم های آن خاندان این سفر شاه را فرار او وخانواده تفسیر کردند وبا امدن به خیابانها و شادمانی رفتنش را جشن گرفتند.
این اتفاق ،خونی تازه در رگهای نهضت وانقلابی بود که ۱۵سال قبل حضرت امام رحمت الله علیه بنیانگذارش بود واینک پس ازسالها تبعید و مبارزه در غربت ،با جوش وخروش انقلابیون وفرار شاه اینک دراستانه پیروزی نهایی و سرنگونی نظام سلطتی وپادشاهی درایران بود.امری که حضرتش مرتبا انرا گوشزد می نمود و موروثی شدن حکومت ها را عامل دیکتاتوری و جدایی از مردم می دانست.
در اهواز مرکز خوزستان نیز در ۲۶دی ماه ۵۷ مردم غیور و متدین از رفتن شاه شاد وخوشحال به خیابانهای اصلی شهر سرازیر شدند وباتوزیع نقل وشیرینی رفتن شاه را جشن گرفتند اما دیری نپایید که ۲۴ساعت بعد یعنی درتاریخ چهارشنبه ۲۷دی ماه فرماندهان و نیروهای ارتش شاهنشاهی که از رفتن فرمانده ارشدنشان روحیه خود را باخته بودند باهجوم به مردم اهواز درخیابانهای نادر،رضاشاه،پهلوی وسی متری انان را به گلوله بستن و۲۲نفر از مردم مظلوم اهواز از کودک ۴ساله تا پیرمرد ۷۰ساله را به خاک وخون کشیدند.
اری آخرین چهارشنبه دی ماه برای مردم اهواز چهارشنبه ای تلخ وسیاه شد وهنوز هم با گذشت ۴۲سال از انروز داغ شهادتشان تازه وجانسوز است.
پس ازاین اقدام وحشیانه عوامل رژیم پهلوی ،حضرت امام از پاریس پس ازاطلاع ازاین حادثه تلخ از طریق مرحوم حاج احمدآقا در تماس تلفنی با ایت الله العظمی مروج ضمن تسلیت ومحکومیت این اقدام دلخراش،بامردم اهواز وبویژه خانواده های عزادار اظهار همدردی کردند.
اری خوزستان یکی از مراکز مهم تصمیم سازی واجرایی در خصوص سرنگونی رژیم گذشته بوده است .اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت ایران در خوزستان واهواز وفلج نمودن سیستم اقتصادی حکومت در سرنگونی رژیم پهلوی نقشی اساسی داشت بگونه ایکه قبل از پیروزی انقلاب هیاتی ازتهران باحضور افرادی چون اقایان هاشمی رفسنجانی ،مهدی بازرگان مصطفی کتیرایی پیام تشکر وحمایت حضرت امام و علما را به کارکنان صنعت نفت ابلاغ کردند.
باهمه اینها اهواز وخوزستان همچنان از محرومیت ها ومظلومیت های رنج میبرد که گفتنش دراین مجال اندک نمی گنجد اما انچه باید بصورت گذرا به ان اشاره کرد آن است که اهواز گرفتار چهارشنبه های سیاهی است که هیچگاه درتقویم ثبت نمی شود .از فقر وحاشیه نشینی مردم تا کودکان کار و معتادین کارتن خواب گرفته تا الودگی اب و هوا وبدهی عظیم شرکتهایی که زمین و اب و هوای اهواز ثروتهای عظیم استخراج می کنند وحق مردم شریف این دیار را پرداخت نمی کنند. به امید آنروز که مردم همچنان از رفتن آن دوران سخت شادمان شوند و از برکت خدمات دولت و حاکمیت فعلی خوشنود و امیدوار گردند.
سیدمجید مروج
عضوشورای مرکزی حزب جمهوریت

نام مبارک سیستان و بلوچستان برای همه ما مایه فخر و مباهات و سربلندی است
هم اکنون بخوانید

استان خوزستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا