کارگاه خلق اثر هنری برای نمایش رشادت‌های سپهبد قاسم سلیمانی

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی‌خوشخو ـ دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در بازدید از کارگاه خلق اثر هنری «در رثای سیمرغ تجلی» بیان کرد: دکتر صادقی در کار خود حرفه‌ای است و کسی نمی‌تواند به لحاظ حرفه‌ای از آن ایراد بگیرد و این اثر ارزنده‌ای است که امروز برای فرزندان این سرزمین به جای می‌ماند. خلق چنین اثری می‌تواند دوره آموزشی برای نسل جدید هنرمندانی که با مفاهیم متعالی کمتر آشنا هستند، باشد.

در بخشی از این اثر با استفاده از نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی، رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس و از خود گذشتگی مدافعان حرم در جبهه مقاومت به تصویر درآمده است.

این تابلو در ابتدا، با یک ارجاع تاریخی به دو نقاش بزرگ دنیا و رویکرد اساطیری‌شان به انسان است، سپس تصویر با دیوی که انسان را می‌بلعد ادامه پیدا می‌کند و بعد به  مصائب سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان آمریکا اشاره می‌کند. سپس حمله صدام به ایران و وقوع جنگ تحمیلی در تصاویر به چشم می‌خورد و بعد از آن در روایت درهم‌ تنیده‌ای  پهلوانان و قهرمانان ملی و آئینی، چون آرش و رستم که دوشادوش هم به حفظ و حراست از میهن برخاسته‌اند را می‌توان نظاره‌گر بود.

همچنین در این آثار به سقوط ضحاک اشاره شده و آن را به تابلوی معراج و اندیشه دینی وصل می‌کند. تابلو از دل فردوسی و مولوی می‌گذرد و به معراج پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی (ص) می‌رسد. لشکر دشمن، عنصر بعدی است و در ادامه و در جوابش، اعزام بچه‌ها از جای جای ایران بزرگ که جلوی حمله دشمن ایستاده‌اند را نشان می‌دهد.

در تابلوی دیگری غواص‌ها، بچه‌های موتورسوار در جبهه و پس از آن نقاشی با تصویر اسرای ایرانی در عراق ادامه پیدا می‌کند. منافقین، طالبان و ۱۱ سپتامبر را با تأکید بر  تصویر یک مردِ تک چشم که یک طرف آن طالبان و طرف دیگرش آمریکاست، ترسیم شده است.

این تابلوی ۱۱۰ متری با سقوط داعش، منافقین و نبرد بین نیروهای ایرانی و اشرار ادامه پیدا می‌کند تا به موضوع سپهبد سلیمانی می‌رسد.

در ادامه این اثر هنری سیمرغ نشان داده شده و تصویر محبت سردار سلیمانی به بچه‌های شهید، بقعه‌های متبرکه در سوریه و کربلا ادامه کار است. همچنین در انتهای اثر  به نمازگزاران و پهپادهای آمریکایی که می‌آیند و آنها را هدف می‌گیرند، می‌رسد. تابلوی ۱۱۰متری «رثای سیمرغ تجلی» سال آینده به اتمام خواهد رسید.  

انتهای پیام

تشریح برنامه‌های تشییع شهدا در استان فارس
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 12 =

دکمه بازگشت به بالا