جلسه فوق العاده برای بررسی اساسنامه سازمان جدید تعلیم و تربیت

به گزارش ایسنا، جلسه فوق‌العاده شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه علاوه بر وزیر آموزش‌وپرورش و معاونین مربوطه، رئیس سازمان بهزیستی و نماینده سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه‌وبودجه، اعضاء حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صورت حضوری و مجازی مشارکت داشتند.

محسن حاجی میرزایی در جلسه فوق‌العاده شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بزرگ‌ترین فرصت برای جمهوری اسلامی تعلیم و تربیت است و یکی از فرصت سوزی‌ها هم عدم استفاده از این ظرفیت متعالی است.

وی افزود: این سازمان از مصادیق روشن “معنای قلیل المؤنه و کثیر المعونه” است و بار تربیت این سنین صرفاً روی دوش خانواده است و کافی است خدمات به خانواده‌ها ارائه شود تا بهره‌وری بالا را در این سنین شاهد باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه تشکیل این سازمان یک نقطه عطف در نظام تعلیم و تربیت است که تأثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت، گفت: باید بتوانیم بخش‌هایی که برخوردار از امکان آموزش در این سنین نیستند را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: بهترین کانون تربیت کودک خانواده است و ما اگر خدمات مشاوره‌ای به والدین بدهیم و آن‌ها را توانمند کنیم به توفیقات مهمی دست پیدا خواهیم کرد.

در این نشست، سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و بر اساس تصمیم آن جلسه اساسنامه این سازمان نیز باید طی یک ماه به تصویب برسد.

لزوم بهره برداری آسانسورهای ایستگاه‌های افتتاح شده مترو
هم اکنون بخوانید

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۳۴ مصوبه در طول ۳۶ سال عمر خود در خصوص آموزش‌وپرورش داشته است که اولین آن مصوبه شماره ۸۰ در سال ۱۳۶۵ پیرامون موضوع مهدهای کودک بوده است که بر مبنای آن مصوبه مسئولیت مجوز دهی مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی و امور تربیتی را به کمیته ذیل وزارت فرهنگ و علوم وقت واگذار کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه ۳۴ مصوبه شورا پیرامون آموزش‌وپرورش در ۴ گروه دسته‌بندی‌شده است، گفت: گروه اول را می‌توان در حوزه تصویب اساسنامه‌ها قرارداد که در این زمینه ۶ اساسنامه مانند اساسنامه‌های باشگاه دانش‌پژوهان جوان، دانشگاه فرهنگیان، سازمان مدارس پرورش استعدادهای درخشان و… به تصویب رسیده است. همچنین در گروه دوم، تصویب ۳ آئین‌نامه و گروه سوم که اکثر مصوبات در آن قرار می‌گیرد، ۱۸ مصوبه مربوط به امور اجرایی است.

عاملی با اشاره به اینکه گروه چهارم، مصوبات محتوایی شورا برای آموزش‌وپرورش است، تأکید کرد: قطعاً سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مهم‌ترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در خصوص آموزش‌وپرورش کشور بوده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: واقعیت این است که هر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای که برای فرهنگ جامعه، توسعه علم و فناوری، مدنیت اجتماعی و… داریم باید در آموزش‌وپرورش کارآمد جستجو کنیم و اگر آموزش‌وپرورش قوی باشد همه‌چیز درست می‌شود.

وی بابیان اینکه اگر رسیدگی لازم در این حوزه نشود جامعه دچار مشکل می‌شود، افزود: دوره کودکی مهم‌ترین دوره زندگی انسان است و اگر زیرساخت را رها کنیم، سایر سرمایه‌گذاری‌ها جواب نمی‌دهد. لذا از این منظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و اقدامات ما برای دوره کودکی اهمیت کانونی و محوری دارد.

خارج کردن یک جسد دیگر از سیلاب امامزاده داوود
هم اکنون بخوانید

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص اساسنامه پیشنهادی تأکید کرد: در حوزه کودکان صفرتا شش سال جامعه تحت پوشش حتماً از بخش خصوصی بهره‌مند خواهیم داشت و باید تا آنجا که می‌شود از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

وی افزود: درعین‌حال مسئولیت دولت بسیار سنگین است و اگر در حوزه‌هایی از تصدی‌گری باید پرهیز شود؛ در حوزه تعلیم و تربیت حتماً باید مسئولیت قبول کنید و دولت خلأ ناشی از عدم پوشش این گروه سنی را باید پر کند و ۱۰۰ درصد گروه سنی زیر ۶ سال را پوشش دهد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،  عاملی گفت: درواقع آموزش‌وپرورش مسئولیت یک مقطع جدید آموزشی و تربیتی که در بسیاری از جنبه‌ها مبتنی بر “بازی آموزی” است را باید قبول کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا