مدیر مقابله با تروریسم سازمان ملل: تروریست‌ها از پاندمی کرونا سوء استفاده می‌کنند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، “ولادیمیر وورونکف”، مدیر دفتر مقابله با تروریسم سازمان ملل این اظهارات را در جریان سخنرانی در بیستمین سالروز گرامیداشت قطعنامه اساسی مبارزه با تروریسم شورای امنیت که پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به آمریکا تصویب شد و شش روز پس از حمله مرگبار طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا به کنگره مطرح کرد.

وی گفت: طی دو دهه گذشته تهدید تروریسم ادامه یافته، تکامل داشته و نمو پیدا کرده است.

وورونکف افزود: القاعده که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی با بیش از ۳۰۰۰ تن کشته از ۹۰ کشور جهان بود، همچنان به رغم کشته شدن رهبرانش سرسخت و مقاوم است. گروه تروریستی داعش نیز که خلافت خودخوانده خود را در عراق و سوریه از دست داده، همچنان حملاتی را در این دو کشور انجام می‌دهد و به دنبال بازسازی مجدد قابلیت خود در انجام عملیات‌های خارجی است.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: تروریست‌ها تلاش کرده‌اند تا از بحران کووید ۱۹ سوء‌استفاده کنند و بر دو قطبی شدن و سخنان از روی نفرت و انزجار که به خاطر پاندمی کرونا گسترش یافته، موج سواری کنند.  

وی گفت: تروریست‌ها سریعا خود را وفق داده و از فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید سوءاستفاده کرده، با گروه‌های جرائم سازمان‌یافته ارتباط برقرار کرده و رخنه‌های نظارتی، انسانی و فنی در کشورهای مختلف را پیدا کرده‌اند.

وورونکف افزود: تاکتیک‌های آنها برای گروه‌های جدید از سراسر این طیف ایدئولوژیک از جمله گروه‌های افراطگرای خشونت‌طلب با انگیزه سیاسی، قومی و نژادی جذاب است.

در همین حال، میشل کونینکس، مشاور دبیرکل سازمان ملل تصویب قطعنامه مبارزه با تروریسم در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی را یک لحظه اساسی و تعیین‌کننده خواند که در جریان آن شورای امنیت و جامعه بین‌الملل به جدیت تهدید به وجود آمده توسط تروریسم فراملیتی اذعان کردند.

گوترش امروز در سرزمین‌های اشغالی
هم اکنون بخوانید

این قطعنامه به همه کشورهای جهان دستور داد تا تامین مالی اقدامات تروریستی را جرم تلقی کنند و استخدام، سفر و پناهگاه‌های امن برای همه افراد درگیر را منع اعلام کنند.  

این قطعنامه همچنین یک کمیته مقابله با تروریسم ایجاد کرد تا بر اجرای این قطعنامه نظارت داشته باشد.

در این نشست “جیمز کلورلی”، مشاور وزیر خارجه انگلیس نیز خواستار توجه بیشتر به سوء استفاده تروریستی از رسانه‌های اجتماعی و دیگر تکنولوژی‌های جدید و همچنین تاثیر بلند مدت کووید ۱۹ بر پویایی تروریسم شد.

“یوری لوئیک”، وزیر دفاع استونی نیز هشدار داد: ما با چالش‌های امنیتی پیچیده جدیدی همچون تهدیدات هیبریدی و سایبری و قابلیت‌هایی چون پهپادها مواجه هستیم که تهدید واقعی تروریست‌ها برای مردم عادی و پرسنل نظامیان که مشغول انجام عملیات در سراسر جهان هستند را افزایش می‌دهد.

“سیمون کووینی”، وزیر امورخارجه ایرلند ضمن استقبال از تلاشهای این کمیته برای ارزیابی تاثیر پاندمی کرونا گفت: رسیدگی به تهدید نشآت گرفته از تروریسم و افراطگرایی خشونت‌طلب با انگیزه سیاسی به ویژه افزایش حملات جناح راست افراطی بخشی از مسئولیت ما نیز محسوب می‌شود.

“ریچارد میلز”، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به حملات هفته گذشته به کنگره گفت: آمریکا تهدید حملات تروریستی با انگیزه قومی یا نژادی را جدی می‌گیرد و به مبارزه با اشکال گوناگون تروریسم ادامه می‌دهیم.

وی افزود: سال گذشته برای نخستین بار وزارت امور خارجه آمریکا گروهی از برتری‌طلبان سفید پوست را به عنوان یک گروه تروریست جهانی ثبت کرد.

میلز همچنین به اختلافات میان اعضای غربی شورای امنیت و چین و روسیه درخصوص اهمیت حقوق بشر در مبارزه با تروریسم پرداخت.

وزیر خارجه چین امروز در مصر
هم اکنون بخوانید

این بحث با اشاره کلورلی به اقدامات نامناسب و خشن چین علیه اقلیت مسلمان اویغورها به عنوان نمونه‌ای از اقدامات مقابله با تروریسم که برای توجیه سرکوب و نقض فاحش حقوق بشر استفاده می‌شود، باز شد.

کلورلی گفت: اقدام پکن برای بازداشت بیش از ۱.۸ میلیون تن در سینک‌یانگ بدون محاکمه و دیگر اقدامات کاملا مستند مغایر با تعهدات چین تحت قانون بین‌المللی حقوق بشر و الزامات شورای امنیت است.

در همین حال “ژانگ جون”، سفیر چین در سازمان ملل اظهارات کلورلی را به عنوان “حملاتی بی‌پایه و اساس” رد کرد و آنها را اظهاراتی غیرواقعی با انگیزه سیاسی خواند.

وی گفت: چین به عنوان یکی از قربانیان تروریسم اقدامات جدی را برای مبارزه با تروریسم و افراطگرایی اتخاذ کرده است. اقدام ما منطقی، بر مبنای قانون و مطابق با روال رایج کشورهای منطقه است. اقدامات ما ار حقوق اقلیت‌ها حفاظت می‌کند.

میلز بدون اشاره به چین گفت: آمریکا به اعتراض به اقدامات برخی کشورها برای بازداشت گسترده اقلیت‌های مذهبی و اعضای دیگر اقلیت‌ها، نظارت سرکوبگرانه و جمع‌آوری گسترده داده‌ها و استفاده از کنترل جمعیت قهری همچون عقیم‌سازی اجباری و سقط جنین ادامه خواهد داد.

“واسیلی نبنزیا”، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز تهدید تروریستی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروزه خواند اما گفت: شورای امنیت و عملیات‌های  کمیته مقابله با تروریسمش بیشتر از آنکه به وظایف امنیتی اولویت‌دار توجه کنند به جنبه‌های حقوقی مقابله با تروریسم توجه می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا