نظر کارشناسی درمورد نتیجه نشست اوپک پلاس

به گزارش ایسنا، آنطور که در بیانیه پایانی سیزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس آمده در این نشست که یک روز پس از دور نخست مذاکرات در چهارم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) ادامه یافت، بر تعهد کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation)، منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، مقرون‌به‌صرفه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان، بازگشت منصفانه سرمایه‌گذاری و بازار پایدار تأکید شد.

همچنین سرعت گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا، اعمال دوباره محدودیت‌های سختگیرانه رفت و آمد، افزایش قرنطینه‌ها و تردیدهای پیش‌رو سبب شکننده‌تر شدن روند بهبود اوضاع اقتصادی شده است، به‌طوری که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ میلادی این شرایط نیز ادامه یابد. در این نشست بر تسهیل تدریجی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک پلاس، تنظیم سرعت تسهیل کاهش تولید بر اساس شرایط بازار، توافق دوازدهمین نشست وزارتی این ائتلاف برای تسهیل کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه ژانویه ۲۰۲۱ و تعدیل کاهش تولید از رقم روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تأکید شد.

در این نشست یادآوری شد که سطح پایبندی بالای اعضا به‌طور قابل توجهی به توازن و ثبات بازار کمک کرده است. کشورهای عضو و غیر عضو اوپک از ماه‌ مه تا نوامبر پارسال حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاسته‌اند، این رقم شامل کاهش‌های داوطلبانه تولید هم می‌شود که نقش مهمی در بازگرداندن تعادل به بازار نفت داشته است.

همچنین با تأکید بر شرایط استثنایی سال ۲۰۲۰ که تعادل میانگین پنج‌ساله ذخیره‌سازی‌های تجاری نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) را بر هم زد، توصیه شد میانگین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ معیاری شاخص‌تر است، در حالی که آنها اکنون حفظ میانگین پنج‌ساله اخیر را در نظر دارند.

ایجاد بیش از ۱۰۰۰ فرصت شغلی در کیش
هم اکنون بخوانید

آیا راه برای ایران هموارتر شده است؟

در این بین مرتضی بهروزی فر – کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: با توجه به اینکه جهش ویروس کرونا که در انگلستان شروع شده و کشورها را در برگرفته این موضوع میتواند اوضاع بازارها را ناامن کند و انتظار می رود کمی کاهش تقاضا وجود داشته باشد که روی قیمت اثر بگذارد از آن طرف تا تاثیر واکسن کرونا نیز مشخص شود زمان بر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نا اطمینانی هایی در بازار نفت وجود دارد و اوپک پلاس به ویژه عربستان خواستند نشان دهند که تحت هر شرایطی به دنبال حفظ قیمت هستند و اگر لازم باشد کاهش بیشتر نیز بدهند، اظهار کرد: اقدام روسیه نیز یک منفعت طلبی بوده است که از قبل هم این مساله قابل پیش بینی بود و این کشور قصد داشت تا با حفظ قیمت ها افزایش تولید داشته باشد که به هدف خود نیز رسید.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به نقش ایران در این بین و اینکه آیا کاهش تولید کشورها راهی برای ورود ایران به بازار نفت است، گفت: این موضوع برای دو ماه است و تا زمانی که بایدن بخواهد سرکار بیاید مسلما در این بازه زمانی نخواهد بود اما مسلما بازار چاره ای ندارد غیر از اینکه ایران را هر زمانی که قرار شد با سهم بیشتر وارد بازار شود بپذیرد.

بهروزی فر ادامه داد: با توجه به اینکه این توافق دو ماهه است؛ در این دو ماه نیز قرار نیست که ایران سهم بیشتری دریافت کند. به همین دلیل این فرضیه درست نیست که سیاست های عربستان برای همراهی با ایران باشد و به نظر بنده اینکه گمان شود عربستان به یکباره تغییر سیاست داده و می خواهد از ایران حمایت کند دور از ذهن است.

بدافزاری در کمین پروکسی استخراج ارز دیجیتال
هم اکنون بخوانید

به گفته وی ایران میداند زمانی که بخواهد وارد بازار شود، تمام کشورهای اوپک پلاس این واقعیت را می پذیرند که ایران وارد بازار شود و اگر کشورها همراه نباشند کاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد و کشورهایی همچون روسیه و عربستان به دنبال افزایش قیمت هستند و اگر جنگ قیمتی اتفاق بیفند کشورهایی همچون روسیه و عربستان متضرر خواهند بود به همین دلیل سعی خواهند کرد که قیمت ها را حفظ کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

دکمه بازگشت به بالا