ابوالفتح: هرگونه درگیری در منطقه اعتبار ترامپ نزد هوادارانش را از بین می‌برد

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شیطنت‌ها و تحرکات روزهای اخیر آمریکا در منطقه و تلاش برای ایجاد فضای رعب اظهار کرد: خیلی وقوع برخورد نظامی گرم را محتمل نمی‌دانم ولی این به معنای آن نیست که آمریکا و ایران در حال جنگ نیستند یا نبودند؛ سال‌هاست این دو کشور در جنگ هستند ولی با ابعاد و مفاهیم متفاوت. دیگر جنگ ها شبیه به جنگ های کلاسیک نیست که انتظار داشته باشیم همراه با بمباران توسط بمب افکن ها و اعزام نیرو و کشتار عمده همراه باشد. آمریکا به این نتیجه رسیده است که شیوه جنگ را تغییر دهد و در موارد خاص به شیوه کلاسیک وارد شود. حتی شاهد بودیم که در سوریه نیز به شیوه های کلاسیک وارد درگیری نشد.

وی ادامه داد: آمریکا در جنگ با ایران نیز به جنگ اقتصادی و روانی روی آورده است و سعی دارد بیش از هر چیز زیرساخت های اقتصادی ایران را هدف قرار دهد آن هم با بستن شبکه مالی یا حملات سایبری و ترور. این اقدامات همواره در دهه های گذشته در جریان بوده است از این رو اینکه بمب افکن B 52 یا ناو نیمیتز به منطقه و خلیج فارس بیاید بیشتر نمایش قدرت و برای جنگ روانی است تا این که هدف از این اقدام شروع یک جنگ کلاسیک باشد. اکنون دلار همان کارآیی را دارد که بمب اتم در قرن ۲۰ داشت. البته نمی توان گفت که جنگ بزرگ در نمی افتد اما اینکه فکر کنیم به همان شیوه های گذشته و قدیمی اتفاق می افتد بعید می دانم.

برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، نیازمند یک ایران قوی هستیم
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به برخی مواضع و گزارش ها در فضای رسانه ای آمریکا در آستانه اولین سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی اظهار کرد: معتقدم تحرکات اخیر بیشتر اقدامات پیشگیرانه بوده است و نگرانی جدی برای آمریکا این است که ایران به خاطر ترور قاسم سلیمانی اقدامی انجام دهد؛ از این رو این اقدامات بیشتر هشدارآمیز و بازدارنده بود و حالت پدافندی داشت اما به هر حال ترامپ است و ریسک پذیری اش و نمی توان با قاطعیت گفت که تا آخرین روز استقرارش در دولت به عنوان رییس جمهور آمریکا برخی تصمیمات و اقدامات را نمی تواند، انجام دهد.

ابوالفتح در پاسخ به این پرسش که به نظر ایران تلاش دارد از سیاست ابهام برای واکنش قطعی به ترور شهید سلیمانی در آینده نیز استفاده کند با بیان این که در این باره نمی توانم به طور مطمئن صحبت کنم افزود: معتقدم در یک نبرد نابرابر باید از شیوه‌ها و دفاع نامتقارن استفاده کرد. اقتضا و منطق جنگ این است که شیوه نامتقارن اتحاذ شود و لازم نیست واکنش در لحظه یا آشکار باشد. به علاوه آموزه‌های دینی می‌گوید همیشه حق پیروز است و اراده الهی از سوی ایران و ایرانیان تحقق پیدا می‌کند اما مقامات ایرانی گفته‌اند در زمان و مکان نامعلوم انتقام انجام می شود و حمله ای اگر بخواهد انجام شود کسی آن را از قبل اعلام نمی کند. در فضای جنگ لفظی همه چیز سر جای خودش هست اما فرماندهی نیروهای مسلح ایران این گونه عنوان کرده است که آنچه ایران در واکنش به ترور شهید سلیمانی نشان داد یک سیلی بود و انتقام قطعی و نهایی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و منطقه است که می تواند در بهترین زمان هر چند طولانی انجام شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام برگزار شد
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به وقوع هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی ترامپ در آستانه تغییر دولت در آمریکا گفت: آقای ترامپ تا ظهر روز ۲۰ ژانویه رییس جمهور امریکا است و به لحاظ قانونی اجازه صدور فرمان نظامی را دارد اما اینکه در این شرایط چنین تصمیمی بگیرد دور از انتظار است. از افتخارات ترامپ این بوده است که تنها رییس جمهور آمریکا بعد از جیمی کارتر است که در دوره ریاست جمهوری اش جنگ راه ننداخته است. چنین تصمیمی قبل از انتخابات ۲۰۲۰ محتمل بود اما انجام این کار در این شرایط بعید است به نفع ترامپ چیزی را تغییر دهد و حتی ممکن است اعتبار و سابقه ترامپ را نزد هوادارانش از بین ببرد. اما اقداماتی از جمله ترور، تهدید، تحریم، خرابکاری، عصبی کردن ایران و دامن زدن به اختلافات داخلی در دستور کارش هست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + ده =

دکمه بازگشت به بالا