کتاب سفرنامه عهد فتحعلی شاهی در لرستان رونمایی شد

در مراسمی با همکاری دانشنامه مطبوعات ایران، سایت فرهنگی گلونی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و اهل‌قلم به‌صورت آنلاین برگزار شد از این سفرنامه بازمانده از عصر فتحعلی شاهی رونمایی شد.

در این مراسم دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و مدیر رادیو سراسری ایران درباره این کتاب گفت: این کتاب اتفاقی مهم در حوزه سفرنامه نویسی و از آثار قابل توجه در خصوص نثر دوره قاجار است که مصحح به‌طور موسع توانسته است ظرائف آن را نشان دهد.

دکتر محمد حنیف نویسنده و عضو هیات دوران جایزه جلال نیز در این وبینار تصویری اظهار کرد: تسلط مصحح به زبان و ادبیات فارسی و آشنایی با جغرافیای کتاب توانسته است اثری موفق را پدید آورد.

در ادامه دکتر حسین مهرداد، استاد دانشگاه، به بررسی ویژگی‌های کتاب پرداخت و تصریح کرد: حمایت از چنین کتاب‌هایی باعث حفظ و احیا تاریخ و فرهنگ تمدنی ایران می‌شود.

مجتبی مقدسی پژوهشگر و ویراستار برجسته کشور نیز در این وبینار با بیان دشواری‌های تصحیح نسخ خطی، تصحیح کتاب مقصود جهان را اثری فاخر و ماندگار خواند و از مسئولان فرهنگی خواست تا با حمایت از میراث مکتوب برای احیا نسخ خطی تلاش جدی صورت گرفت.

احمدحسین فتایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز، ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: این کتاب به‌عنوان یک سرمایه ارزشمند از میراث فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت بوده و می‌تواند در انتقال پیشینه تاریخی لرستان به نسل آینده مؤثر واقع شود.

وی بیان کرد: سفرنامه مقصود جهان اثری مستقل و مفصل در جغرافیای لرستان است که در دوره فتحعلی شاه قاجار تحریر شده و با نثری زیبا و همچنین دقت در جزئیات، شگردهای توصیفی و مردم‌شناسی و توجه به فرهنگ‌عامه، تصویری شفاف از هندسه فرهنگی عصر قاجار را به دست می‌دهد.

اینفوگرافیک / پربازدیدترین آثار تاریخی ایران پیش از شیوع کرونا
هم اکنون بخوانید

ساسان والی زاده، مصحح کتاب سفرنامه مقصود جهان نیز در این آیین با بیان مختصات کتاب مقصود جهان گفت: فرهنگ مابه ازای همه معادلات و تولد هر کتاب اتفاقی مهم در حوزه فرهنگ است.

وی تصریح کرد: بازکاوی نثر قاجاریه و بیان مختصات آن از امتیازات کتاب است که می‌تواند الگویی برای بررسی سایر سفرنامه‌ها و آثار منثور دوره قاجار باشد.

نیازی معاون فرهنگی ارشاد لرستان هم با بیان اینکه لرستان در سه‌ماهه نخست سال جاری در حوزه چاپ کتاب جز ۵ استان برتر کشور بوده است، به برخی فعالیت‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصحاب فرهنگ اشاره کرد و افزود: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه استان علی‌رغم مشکلات اقتصادی موجود و تعطیلی‌ها و خساراتی که با شیوع بیماری کرونا دامن‌گیر حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی و هنری شد، به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده و از راهکارهای مختلف از جمله ظرفیت فضای مجازی برای ارائه اثر به‌خوبی استفاده کرده‌اند.

در ادامه این مراسم و به‌صورت همزمان در خرم‌آباد و تهران از کتاب  سفرنامه مقصود جهان نوشته محمودمیرزا بن فتحعلی شاه قاجار با تصحیح، تحشیه و تعلیقات ساسان والی زاده، نویسنده و محقق لرستانی، رونمایی شد. کتاب سفرنامه مقصودجهان در ۳۰۰ صفحه توسط انتشارات سفیر اردهال به قیمت ۶۰ هزار تومان به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ قرار گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا