یک پیشنهاد برای اکران آنلاین فیلم های "هنر و تجربه"

به گزارش ایسنا، اسماعیل منصف با اشاره به اینکه «هنروتجربه» هم مانند سینمای بدنه در دوران شیوع کرونا و تعطیلی سینماها آسیب‌هایی دیده است، بیان کرد: از نظر من مخاطبان واقعی و دغدغه‌مند سینما پای فیلم‌های هنری و تجربی این موسسه می‌نشستند و این موضوع باعث می‌شد که مخاطبان درباره فیلم‌ها نظر بدهند، بنویسند و یا حتی دیگران را ترغیب کنند که به تماشای فیلم‌های این موسسه بنشینند.

وی ادامه داد: اگرچه در «هنروتجربه» بازخورد مالی زیادی مانند سینما بدنه وجود ندارد اما یک مزیت آن نسبت به سینمای بدنه این است که زمانی که سینماها باز بود و مخاطبان فیلم‌های هنری و تجربی را تماشا می‌کردند، یک تبادل فکر و نظر شکل می‌گرفت که بسیار مفید بود و به فیلمسازان نیز کمک می‌کرد.

کارگردان «زغال» با بیان اینکه فیلمسازان «هنروتجربه» در ایام کرونا از تبادل فکری که بین مخاطبان فیلم‌هایشان در زمان اکران شکل می‌گرفت محروم شدند، گفت: شاید بتوان گفت ضرری که به فیلمسازان «هنروتجربه» در این ایام وارد شد، کمتر از ضرری است که فیلمسازان سینمای بدنه متحمل شدند اما اتمسفری که در هنگام اکران فیلم‌ها شکل می‌گرفت برای فیلمسازان بسیار کمک‌رسان بود.خود من به شخصه امیدوارم که سینماها دوباره باز شوند و این پروسه از سر گرفته بشود.

منصف با اشاره به اینکه «هنروتجربه» در ایام تعطیلی سینماها می‌تواند به رویکردی که سینمای بدنه پیش گرفته و آن هم اکران آنلاین است روی بیاورد، اظهار کرد: به هر حال اکران آنلاین فیلم‌های «هنروتجربه» باعث می‌شود مخاطبان این موسسه از سینمای هنری و تجربی دور نشوند. این نوع اکران یک راه جایگزینی است که این موسسه می‌تواند در ایام کرونا و تعطیلی سینماها از آن استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اکران فیلم‌های «هنروتجربه» باید یک پلتفرم اختصاصی در نظر گرفته شود یا بهتر است فیلم‌های این گروه در کنار دیگر فیلم‌ها در پلتفرم‌های نام‌آشنا نمایش داده شوند، مطرح کرد: تجربه شخصی به من نشان داده است که فیلمسازان «هنروتجربه» شاید جایی در پلتفرم‌هایی که فیلم‌های سینمای بدنه را اکران می‌کنند، نداشته باشند و واقعیت این است که اینگونه پلتفرم‌ها برخورد درستی با فیلمسازان هنری و تجربی ندارند.

مستند «پاییز حرم» امشب روی آنتن می‌رود
هم اکنون بخوانید

این سینماگر افزود: من معتقدم همانطور که «هنروتجربه» سعی می‌کند اکران فیلم‌هایش را از سینمای بدنه جدا کند، بهتر است در اکران آنلاین نیز اینگونه عمل کند و یک پلتفرم جداگانه برای اکران آنلاین فیلم‌هایش در نظر بگیرد و با یک تبلیغات درست بتواند به آن پلتفرم هویت ببخشد تا هر کس که بخواهد فیلم‌های هنری و تجربی را تماشا کند، بداند که باید به آن پلتفرم مشخص مراجعه کند.

منصف در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه گرفتن حداقل دارایی «هنروتجربه» که به نوعی در حد خود جریان‌ساز است و به جامعه آگاهی می‌بخشد اجحاف بزرگی است، اظهار کرد: من به تازگی به ساختمان جدید «هنروتجربه» سر زده‌ام و ورودم به ساختمان جدید این موسسه بسیار تلخ بود چراکه ساختمان قبلی «هنروتجربه» تا حدودی در شان سینمای هنری بود و حداقل چیزی بود که این موسسه می‌توانست داشته باشد.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم دلیل جابه‌جایی این موسسه و اختصاص ساختمان قبلی آن به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر چیست اما بسیار متاثر شدم و حتی احساس کردم در فضای جدید نیز یک اندوهی بر خلاف لوکیشن قبلی، وجود دارد.

کارگردان «زغال» با بیان اینکه در همه جای دنیا دولتمردان می‌دانند که سینمای هنری و تجربی قرار نیست جیب‌های آن‌ها را پُر پول کند، اظهار کرد: سینمای هنری و تجربی سینمای بدنه و هالیوود نیست که دوستان زمانی که می‌خواهند «هنروتجربه» را نقد کنند، مساله مالی را به میان می‌آورند. سینمای اندیشمند قرار نبوده و نیست درآمدزا باشد. اینکه متولیان داشتن یک ساختمان نقلی، اکران‌های پراکنده، سالن‌های کم و ماهنامه «هنروتجربه» را برای این موسسه زیاد می‌بینند باعث افسوس است.
 

منصف با اشاره به اینکه قرار نبود ماهنامه «هنروتجربه» درآمدزایی داشته باشد، بیان کرد: انتشار ماهنامه این موسسه حداقل کاری بود که متولیان می‌توانستند برای فرهنگ و هنر این جامعه انجام بدهند و به روشنگری بپردازند. من واقعا از تعطیلی این ماهنامه متاثر شدم و آن را بسیار اتفاق ناخوشایندی می‌دانم. شاید بهتر است دوستان فعال در این موسسه با انتشار یک بیانیه اعتراض خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه اکثر کشورها کمک هزینه و وام‌های بلاعوضی را برای فیلم‌های هنری و تجربی در نظر می‌گیرند، بیان کرد: فیلمسازان ما نیز حق حیات دارند و صاحب فکر هستند اما از این کمک بهره‌مند نیستند و حتی هنوز به خواسته همیشگی خود که داشتن پردیس سینمایی مجزا و یا اختصاص سالن‌های بیشتر برای اکران فیلم‌ها است، نرسیده‌اند.

امیدوارم ترجمه‌های مزخرف از هاندکه بیرون نیاید
هم اکنون بخوانید

این سینماگر با اشاره به اینکه در کمیته‌ای که برای آسیب‌های ناشی از کرونا در خانه سینما تشکیل شد حتی یک سینماگر هنری و تجربی حضور نداشت، توضیح داد: زمانی که مساله «هنروتجربه» در این کمیته در نظر گرفته نشد، یعنی قرار نیست کسی به این موسسه توجه کند. همچنین زمانی که درباره آسیب‌هایی که به سینما در دوران کرونا وارد شد، صحبت‌هایی به میان آمد کسی به ما اشاره‌ای هم نکرد. من معتقدم کل سینما به واسطه تعطیلی‌های ناشی از کرونا متضرر شده‌، پس لازم است زمانی که سینماها باز شد سینمای هنری و تجربی هم مانند سینمای بدنه همان سالن‌های خود را که پیش از کرونا داشت، داشته باشد نه اینکه به واسطه ضرر بیشتری که به سینما بدنه وارد شده است سالن‌هایش هم گرفته شود.

منصف با اشاره به اینکه سینمای هنری و تجربی و فیلم کوتاه در هر زمان نشان داده‌ که مجردترین، تنهاترین و ماندگارترین است، تصریح کرد: من به شخصه به عنوان فیلمسازی که در این سینما فعالیت کرده است انتظاری از دولت برای حمایت ندارم و همین که مدیران دولتی چوب لای چرخ ما نگذارند، به نوعی کمک است اما به نظرم حداقل کمکی که دولت می‌تواند برای سینمای هنری و تجربی در نظر بگیرد، این است که امکانات «هنروتجربه» را به همان شکلی که در حال حاضر است، حفظ کند اگرچه متاسفانه این کار را هم تاکنون نکرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره حمایت بخش خصوصی از سینمای هنری و تجربی هم باید بگویم که به نظرم امکانپذیر نیست، چراکه معادلات این سینما با بخش خصوصی سازگار نیست. در نهایت فکر می‌کنم تنها خواسته فیلمسازان هنری و تجربی این است که «هنروتجربه» را از آن‌ها نگیرند تا بتوانند فیلم‌هایشان را اکران و ارتباط خود را با تماشاگران حفظ کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا