ترور فرمانده سپاه قدس ایران موجب وخیم شدن روابط تهران و واشنگتن شده است/ ایالات متحده شواهدی در خصوص اقدام احتمالی سردار سلیمانی علیه نیروهای آمریکایی ارائه نکرد


ترور فرمانده سپاه قدس ایران موجب وخیم شدن روابط تهران و واشنگتن شده است/ ایالات متحده شواهدی در خصوص اقدام احتمالی سردار سلیمانی علیه نیروهای آمریکایی ارائه نکرد

یک استاد روابط بین‌الملل ترور سردار سلیمانی را اقدامی اشتباه دانست.

متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با اعتماد نو به نقل از ایلنا به بیان نظرات خود در سالگر ترور سردار قاسم سلیمانی پرداخت.

 

ترور سردار سلیمانی موجب وخیم شدن روابط ایران و آمریکا شده است

وی در ابتدا در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: اگرچه این ترور منجر به وخیم شدن روابط از قبل ناخوشایند ایران و ایالات متحده شده است ، اما از بدترین انتظارات در مورد عواقب آن یعنی درگیری نظامی بین دو کشور جلوگیری شده است.

این استاد دانشگاه افزود: نهاد اصلی قانون حاکم بر استفاده از زور بین ایالت‌ها، منشور ملل متحد است. مطابق ماده ۲ (۴): «همه اعضا در روابط بین‌الملل خود از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور خودداری خواهند کرد.» یک استثنا، که بعداً در سند آن تأیید شده است ، ماده ۵۱ است: «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یکی از اعضای سازمان ملل هیچ چیز در این منشور حق ذاتی دفاع شخصی یا جمعی را خدشه دار نمی کند. اقدامات لازم برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را مورد تاکید قرار داده است.» قرائت تحت اللفظی از حق ذاتی دفاع شخصی ، استفاده از نیروی نظامی علیه دولت دیگر را فقط در صورت «حمله مسلحانه» مجاز می داند. دولت آمریکا استدلال کرد که ژنرال سلیمانی در سازماندهی حمله قریب الوقوع علیه نیروهای آمریکایی نقش داشته است، اما شواهد قانع کننده‌ای ارائه نداده است.

پاسخ عزتمندانه رهبر انقلاب به نخست وزیر ژاپن، فصل الخطاب دیپلماسی کشور است
هم اکنون بخوانید

بسیاری ترور سردار سلیمانی را اشتباه دانستند

وی هم چنین خاطرنشان کرد: در ایالات متحده بسیاری از منتقدان دولت ترامپ استدلال کردند که ترور ژنرال سلیمانی یک اشتباه بود، حتی اگر آنها این تفسیر را بپذیرند که او شخصیتی اصلی در اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی حملات علیه سربازان آمریکایی بود و بنابراین مسئول بسیاری از کشته‌های آمریکایی‌ها بوده بازهم این حمله را اشتباه دانستند. 

اگر داعش دوباره قدرت بگیرد مرگ سردار سلیمانی عامل مهمی است

متیو آنتونی در ادامه اضافه کرد: گزارش شده است که ژنرال سلیمانی در سازماندهی مقابله در برابر داعش در عراق و سوریه، از جمله با پشتیبانی از نیروهای مقاومت، نقش مهمی داشت. اگر داعش قدرت خود را بازیابد، هم مرگ سلیمانی و هم تغییر سیاست های آمریکا نقش مهمی داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا