توضیحات آقای وزیر در مورد واکنشهای منفی جامعه نسبت به تغییرات کتب درسی

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی، اظهار کرد: سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی آموزشی دارای اهمیت و جایگاه والایی در آموزش‌وپرورش است و این جایگاه به‌اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) از این سازمان به‌عنوان قلب آموزش‌وپرورش نام‌برده‌اند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پرورش و تربیت افراد، جزو مهم‌ترین کارها است، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت به دنبال پرورش دانش‌آموزانی در تراز سند تحول بنیادین هستیم. وقتی از پرورش افراد صحبت می‌کنیم، به‌نوعی از مهم‌ترین کار خلقت صحبت کرده‌ایم. خداوند برای تربیت انسان‌ها پیامبران را فرستاده است. تربیت افراد امری خطیر است که نیاز به تدبیر دارد.

وزیر آموزش‌وپرورش مهم‌ترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت را پرورش افراد متفکر، اندیشه‌ورز، پرسشگر، فعال، با ایمان و خلاق دانست و گفت: دانش آموزان مخزن‌های خالی نیستند که انباشته کردن ذهن آن‌ها بر اساس محتوای از پیش تعیین‌شده را عهده‌دار باشیم؛ بلکه آموزش‌وپرورش به دنبال تغییر افراد و تربیت انسان‌هایی باکیفیت برای ایفای بهترین نقش در شرایط مختلف است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت محتوای آموزشی گفت: نقطه عزیمت تمام اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، نوع و کیفیت محتوای آموزشی مورداستفاده است. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بدانیم چه مطالبی را به دانش آموزان و چطور آن‌ها را آموزش دهیم تا به بالاترین سطح یادگیری در دانش‌آموز منجر شود.

وی گفت: لازم است در سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی به دنبال ایجاد و تقویت شجاعت، امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری در افراد باشیم. بر این مبنا باید افراد به‌گونه‌ای تربیت شوند که قادر به تشخیص بهترین رفتار در موقعیت‌های مختلفی که در آن قرار می‌گیرند، باشند.

افتتاح ۲۱۰۰ مسکن ویژه خانوارهای دارای معلولیت در هفته آینده
هم اکنون بخوانید

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه هدف نظام تعلیم و تربیت پرورش انسان‌های هوشیار است، گفت: پیامبران با آگاهی دادن به انسان‌ها، آنها را هوشیار می‌کنند و این اتفاقی است که باید در تولید محتوای آموزشی صورت گیرد. محتواهای تولیدشده باید طوری اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌شده و مستمرا سطح هوشیاری دانش آموزان و آگاهی آن‌ها را بالا ببرد تا قادر باشند در موقعیت‌های مختلف، پیشینه آن موقعیت را درک کنند و آینده آن را ترسیم و شناسایی نموده و بهترین تدبیر را در برخورد با مسائل داشته باشند.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه نام سازمان پژوهش به‌عنوان مرجع مهمی در کشور باید بتواند اعتماد عمومی را برانگیزد، گفت: برای رسیدن به اعتماد عمومی لازم است با اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی دقیق و اندیشمندانه از تفکرات و نگاه‌های سطحی و کوتاه خارج‌شده و با نگاه عمیق‌تر و وسیع‌تر باعث ایجاد تغییراتی مؤثر در سازمان شویم. معتقدم برای ارتقای کیفیت عملکرد سازمان پژوهش، لازم است این سازمان در تعامل مستمر با عوامل اجرایی در مدارس بوده و بازخورد معلمان و دانش آموزان را در هر درس از کتاب‌های درسی دریافت کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه سرعت تغییر در کتاب‌های درسی باید متناسب با زیست‌بوم جدید و سرعت تغییر آن باشد، گفت: با توجه به آموزش در زیست‌بوم جدید، باید بتوانیم کتاب‌ها را به‌روزرسانی کرده و محتوای آموزشی الکترونیک تولید کنیم تا از بستر مجازی عقب نمانیم. برای دست‌یابی به این هدف باید نیروی انسانی تازه‌نفس و کارآمد در سازمان حضورداشته باشد تا تغییرات حتی در یک کتاب درسی و یا یک‌پایه به‌خوبی و نحو مطلوب انجام بگیرید.

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه
هم اکنون بخوانید

حاجی میرزایی  با اشاره به نقدهای اخیر به برخی از تغییرات کتاب‌های درسی، تأکید کرد: برای انجام  تغییرات در کتاب های درسی و انجام کارهای بزرگ در سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی آموزشی به انسان‌های اندیشمند و عالم مسلط به احوال زمانه خود نیاز داریم و این سازمان باید با تمرکز بر این هدف به دنبال جذب چنین افرادی باشد.

وی در پایان تصریح کرد: هر تغییری در کتاب‌های درسی باید قاعده‌مند و دارای تائید باشد. در دو سال اخیر تغییراتی در کتاب های درسی داده شده که انتشار عمومی هر تغییر آن موجب واکنش منفی افکار عمومی جامعه شده است، بنابراین باید بررسی کنیم چرا چنین اتفاقی افتاده است. نباید اجازه دهید که نگاه‌های سطحی باعث ایجاد واکنش‌های منفی  به کل آموزش و پرورش شود و افرادی که در این دفتر کار می‌کنند باید به مسئولیت کار خود در مقابل جامعه واقف، متعهد و پاسخگو باشند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی سازمان را مامور کرد که تمامی تغییرات دو سال اخیر را بررسی و بر مبنای شیوه نامه تغییر کتاب های درسی اصلاحات لازم را اعمال کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا