دادگاه ترکیه به ابقای حبس یک "نیکوکار" رای داد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، عثمان کاوالا، نیکوکار ترکیه‌ای اتهامات درباره دخالتش در کودتای ۲۰۱۶ علیه دولت آنکارا را رد می‌کند و بدون آنکه محکوم شود، بیش از سه سال را در بازداشت بوده به طوریکه منتقدان می‌گویند این اقدام از سوی دادگاه مذکور، تلاشی برای ساکت کردن مخالفان است.

حکم موقت دادگاه استانبول با حضور ناظرانی از جمله دیپلمات‌های خارجی و سیاست مداران اپوزیسیونی برگزار شد که در مقابل دادگاه و در راهروی آن بودند و حکم بر این قرار شد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده این نیکوکار پنجم ژانویه ۲۰۲۱ باشد و در آن جلسه، به شهادت یک شاهد دیگر هم گوش داده شود.

متحدان غربی آنکارا نگرانی خود را بابت بازداشت کاوالا اعلام کرده و دادگاه حقوق بشر اروپایی گفته که این اقدام، تنها برای ساکت کردن این فرد صورت گرفته است.

پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ماه گذشته میلادی متعهد شد تا اصلاحاتی در دادگستری انجام دهد، فعالان حقوق بشری درخواست‌ها برای آزادی کاوالا را دو چندان کردند.

پس از حکم، “اما سینکلر-وب”، از دیده بان حقوق بشر کاوالا را یک “گروگان سیاسی” دانست که در یک “دادگاه نمایشی” با شواهدی اندک حضور یافته است.

وی ادامه داد: این دقیقا استفاده نادرست و شوکه کننده از سیستم قضایی ترکیه است و باعث بی اعتبار شدن این کشور می‌شود.

بلافاصله پس از آنکه کاوالا در فوریه سال جاری میلادی از اتهامات مربوط به اعتراضات سراسری در ترکیه در ۲۰۱۳ مبری شد، بار دیگر به اتهام‌های مرتبط با کودتای ۲۰۱۶ علیه آنکارا بازداشت شد.

از سر‌گیری فعالیت سفارت آمریکا در کی­‌یف
هم اکنون بخوانید

منتقدان می‌گویند، بازداشت وی نشان دهنده یک فشار سیاسی بر سیستم قضایی ترکیه است که مجبور است از ۲۰۱۶ هزاران تن از مخالفان دولت را مجازات کند.

تعهدات اردوغان برای تغییرات و اصلاحات در سیستم قضایی این گمانه زنی را به وجود آورده که کاوالا و دیگران شاید آزاد شوند اما رئیس جمهوری ترکیه ماه گذشته میلادی گفت که هرگز از این شخص نیکوکار دفاع نمی‌کند و وی را حامی اعتراضات پارک گزی در ۲۰۱۳ خواند اگرچه دادگاه‌های مسئول به رسیدگی به این پرونده، وی را از این اتهامات مبری دانستند.

کاوالا ۶۳ ساله از طریق لینک ویدئویی از زندان گفت که هیچ یک از اتهامات بر اساس حقایق، شواهد یا ارزیابی درست نیست.

وی گفت: این اتهامات بر خلاف جهانی بینی، ارزش‌های اخلاقی و اهداف پروژه‌هایی است که از سوی سازمان‌های جامعه مدنی و تحت نظارت من انجام می‌شود.

این نیکوکار همچنین گفت: حبس من یک شکنجه روانی است.

در اعلام جرم جدید علیه کاوالا، وی را به تبانی با هنری بارکی، نخبه برجسته آمریکایی مستقر در ترکیه متهم کرده‌اند و بارکی نیز به ارتباط با سازمان گولن، متعلق به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا متهم شده است.

کاوالا و بارکی هر دو به تلاش برای مخدوش کردن قانون اساسی متهم شده‌اند که حبس ابد بدون عفو و جاسوسی با ۲۰ سال حبس برایشان در پی دارد.

بارکی نیز گفته که این اتهامات کاملا دست کاری شده‌اند.

در این اعلام جرم آمده که بارکی و کاوالا سه ماه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ با هم تلفنی صحبت کردند، در ۱۸ ژوئیه در استانبول دیدار داشتند و سیگنال‌های تلفن‌هایشان درست از همان جایی است که چنین بار در سال‌های قبلتر در آنجا بودند.

توئیت مقام آمریکایی در مورد تحریم شدن توسط ایران
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا