دنبال ثبات بازار نفت هستیم نه یک قیمت خاص!

به گزارش ایسنا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در دیداری برای بحث درباره بودجه گفت: ما درباره بازارهای باثبات، بازارهای پایداری که از سرمایه گذاری و توسعه حمایت می کنند، صحبت می کنیم.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس در طول سال ۲۰۲۰ در دیدارهای متعددی به بحث درباره نحوه مدیریت عرضه نفت در دوران پاندمی ویروس کرونا پرداختند و اختلاف نظراتشان را عیان کردند.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: ترجیح عربستان سعودی این است که آماده کاهش عرضه پیش از هر گونه افت تقاضا باشد زیرا همه گیری ویروس کرونا در کشورهای غربی ادامه دارد.

با این حال سایر اعضای این گروه شامل روسیه و امارات متحده عربی مایل هستند محدودیت عرضه به منظور دفاع از سهم بازارشان تسهیل شود. اعضای اوپک پلاس در آخرین نشست این گروه که سوم دسامبر برگزار شد، با افزایش گروهی تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ژانویه و برگزاری ماهانه دیدارها برای تصمیم گیری درباره سطح تولید نفت موافقت کردند.

مقامات اوپک پلاس می گویند که این امر تولیدکنندگان را قادر می کند در برابر شرایط متغیر بازار واکنش سریعتری نشان دهند. شاهزاده عبدالعزیز گفت: ما در عربستان سعودی درباره پاندمی نقطه نظر متفاوتی داشتیم و حداقل در بخش انرژی بر این باور بودیم که اقدامات زودهنگام اتخاذ شود. دست به اقدام زدن و اتخاذ تدابیر زودهنگام نتایج بهتری خواهند داشت تا این که بگذاریم مسائل دشوار و حل آنها بسیار پرهزینه شود.

نشست گروه اوپک پلاس روز چهارم ژانویه برگزار می شود.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، با سقوط ۳۰.۷ درصدی درآمد نفتی در سال ۲۰۲۰ به ۴۱۲ میلیارد ریال سعودی (۱۰۹.۸۱ میلیارد دلار) روبرو شده است و وزارت دارایی این کشور هفته جاری بودجه ای را رونمایی کرد که هزینه ها را حدود هفت درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش داده تا کسری بودجه را کمتر کند.

سوء استفاده کارخانه‌ها از گندم و آرد دولتی/ صنایع، دولت را رو سفید کرده‌اند!
هم اکنون بخوانید

ناظران بازار این بودجه را علامت انتظارات عربستان سعودی از قیمت نفت می دانند اما مقامات سعودی درباره این که چه قیمت نفتی را هدف گرفته اند، اظهارنظر نکرده اند.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: ما سطح قیمت خاصی را هدف نمی گیریم. هدف ما تثبیت بازار نفت و تشویق سرمایه گذاران به ادامه سرمایه گذاری از طریق بازارهای باثبات است.

بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران در شرکت الرجحی کپیتال می گویند پیش بینی درآمد نفتی ۸۴۹ میلیارد ریال (۲۲۶ میلیارد دلار) در بودجه بر مبنای قیمت ۴۸ دلار هر بشکه نفت برنت منطقی به نظر می رسد.

آمار رسمی ارایه شده از سوی ریاض به سازمان JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی برای چهارمین ماه متوالی رشد کرده و در اکتبر به ۶.۱۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۶.۰۷ میلیون بشکه در روز در سپتامبر رسید. مجموع صادرات نفت و فرآورده های نفتی این کشور بر مبنای ماهانه ۲۸۱ هزار بشکه در روز رشد کرد و به ۷.۳۸ میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 9 =

دکمه بازگشت به بالا