واردکنندگان هیچ نقشی در توزیع و فروش نهاده‌ها ندارند

به گزارش ایسنا، محمدمهدی نهاوندی در نشست خبری که صبح امروز با موضوع بررسی مشکلات واردات نهاده های دامی برگزار شد در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت واردات و توزیع نهاده ها به صورت شفاف به رسانه ها اعلام نمی شود و نشت نهاده های دامی به بازار سیاه چگونه اتفاق می افتد، گفت: هیچ واردکننده ای امکان عرضه کالا خارج از ضوابط وزارت جهاد کشاورزی ندارد و اگر به هر شکلی واردکننده کالایی را از گمرک از چرخه توزیع خارج کند رفع تعهد ارزی آن انجام نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی واردکننده کالایی را وارد کشور می کند به گمرک اظهار کرده و بلافاصله وزارت جهاد کشاورزی برای خروج کالا با گمرک وارد مکاتبه می شود و پس از خروج کالا  در سامانه بازارگاه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر خریدار و فروشنده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند و واردکننده هیچ دخالتی در تعیین مشتری، تعیین قیمت و خروج کالا از گمرک ندارد و تمام مسیر مانیتورینگ می شود.

عضو هیأت مدیره واردکنندگان نهاده های دام و طیور در ادامه گفت:حتی واردکنندگانی که سال گذشته به دلیل شرایط ایجاد شده کالای خود را پیش فروش کردند از خرداد امسال امکان تحویل کالا نداشتند.

وی اضافه کرد: توزیع این حجم از نهاده های دامی میان واحدهای مرغداری و دامداری که در کشور فاقد نظم هستند کار سختی است و ممکن است در سیستم توزیع آن مشکلاتی ایجاد شود. البته مشکلاتی که در نظام توزیع وجود داشت در حال حاضر نسبت به ماه های گذشته تعدیل شده است.

نهاوندی تصریح کرد:  تا ۲۱ آذرماه سال جاری ثبت سفارش کنجاله سویا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است، تخصیص ارز آن ۲۹ درصد و تأمین ارز نیز ۲۰  درصد افزایش یافته است. همچنین میزان ارزش ترخیص کالا نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است. زیرا زمان تأمین ارز برای کنجاله سویا از شهریورماه به بعد بوده و هنوز کالاهایی در راه هستند.

شرط ۳۰ میلیون یورویی برای مشارکت در «بورس بین‌الملل»
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه  مشکلات ایجاد شده در تامین و توزیع نهاده های دامی ناشی از اشکالات چرخه توزیع بوده است، گفت: ما به مشکلات سامانه بازارگاه انتقادات بسیاری داریم اما معتقدیم در سه، چهار ماه اخیر بخشی از این مشکلات مرتفع شده است.

کالاهایی که در انتظار دریافت ارز هستندنباید متروکه شوند

نهاوندی در ادامه به کالاهای رسوبی در گمرک اشاره کرد و گفت: از سال  ۱۳۹۸ روند تأمین ارز کالاهای اساسی با محدودیت مواجه شد. سیاست هایی از  طریق وزارت جهاد و وزارت صمت اعلام شد که اولویت تأمین ارز برای کالاهای موجود در کشور باشد. زیرا ممکن است ارز تخصیص داده شود اما کالای آن نرسد. این باعث شد که تعدادی از واردکننگان قبل از دریافت ارز اقدام به تخلیه بارهایشان کنند و این سیاست با تشدید محدودیت ارزی باعث ایجاد کالاهای رسوبی در گمرک شد. ما نیز لیست کالاهای رسوبی را برای وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم ولی متأسفانه هنوز اطلاع نداریم لیست به بانک مرکزی رفته است یا خیر.

وی همچنین به متروکه شدن کالاها در گمرک نیز اشاره کرد و گفت: مقررات متروکه شدن بایستی برای کالاهایی باشد که ارز دریافت کرده و ترخیص نشده اند اما کالاهایی که هنوز در انتظار دریافت ارز هستند نباید مشمول این قانون شوند.

به گفته وی براساس آخرین آمار اعلام شده  ۸۰۰ هزار تن کالای رسوبی اعم از کشتی هایی رسیده در بنادر و کالاهای تخلیه شده در انتظار تأمین ارزند که عمده آن ها جو و ذرت هستند.

دریافت ۸۹ درصدی ارز کنجاله سویا

در ادامه این نشست عباس حاجی زاده – دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور – اظهار کرد: اتفاقاتی که در چند ماه ابتدای سال افتاد اهمیت محصولات کشاورزی استراتژیک مانند گندم، جو، ذرت، دانه های روغنی را به وفور نشان داد که البته تجربه خوبی نبود. در دنیا نهاده های کشاورزی اهمیت بالایی دارند زیرا نقش اصلی را در تأمین غذای مردم بازی می کنند.

توافق ریاض و پکن برای تقویت همکاری در حوزه انرژی
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه کشور سالانه به ۱۴ میلیون تن از این نهاده کشاورزی نیاز دارد، گفت: حدود ۸۰ درصد آن به اجبار وارداتی است زیرا ما در کشور گرم و کم بارانی قرار داریم و نیازمند واردات هستیم. واردات هم به ارز نیاز دارد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور اضافه کرد: سال گذشته کشور واردات خوبی داشت و کنجاله زیر قیمت مصوب عرضه شد. دست اندرکاران دولتی به دلیل واردات زیاد در ابتدای سال تعلل کردند و کرونا هم مزید بر علت شد که معرفی به بانک مرکزی برای تخصیص ارز به خصوص در زمینه کنجاله کاهش پیدا کند.

حاجی زاده اضافه کرد: دولت چهار، پنج ماه ابتدای سال تعلل کرد و بانک مرکزی هم در تخصیص ارز با دشوارهایی مواجه شد و ارزهای تخصیص یافته به برخی واردکنندگان غیرقابل انتقال بود. برای همین کنجاله سویا بحرانی شد و در اواخر تابستان قیمت آن تا پنج برابر قیمت مصوب رسید. دولت در این بازه دست به کار شد و ارز زیادی را به شرکت پشتیبانی امور دام تخصیص داد و ۸۹ درصد ارز کنجاله سویا را شرکت پشتیبانی امور دام دریافت کرد.

وی با بیان اینکه در شش ماه سال کمبوده نهاده داشتیم که این کمبود اثرش در قیمت مرغ و تخم مرغ و لبنیات مشخص شد، اظهار کرد: بارها اعلام کردیم که برای استمرار در تأمین نهاده ها، تخصیص ارز و توزیع بایستی به صورت روزانه تصمیم گیری شود.

وی در ادامه به آمار واردات نهادهای دامی در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت:  چهار میلیون تن جو، ۸.۹ میلیون تن ذرت و دو میلیون و ۲۲۸ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده که در مجموع  ۱۵ میلیون و ۱۴۷ هزار تن نهاده سال  ۱۳۹۸ وارد کشور شده است.

وی در پایان گفت: کل واردات امسال تا ۲۱ آذرماه ۱۱ میلیون و ۳۳۹ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

انتهای پیام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا