برای برگزاری شب یلدا «هیجانی» رفتار نکنیم

زهرا کمالی‌دهقان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر با بحران حیات و زندگی روبه رو هستیم، می‌گوید: حیات یکی از بنیادی‌ترین موضوعاتی است که بشر در طول تاریخ با آن مواجه بوده و برای به دست آوردن آن جنگیده است، اما زمانی که در سطح اجتماعی بحرانی مانند ویروس کرونا بروز می‌یابد، تمامی جوامع مجبور به حفظ حیات خود و دیگری می‌شوند و مسئله از حالت فردی خارج می‌شود.

وی می‌افزاید: در واقع در بحران‌هایی مانند بیماری کرونا، مسئولیت اجتماعی معنادار می‌شود و بحث اخلاق نیز رنگ بیشتری می‌گیرد، چراکه اخلاق بر لذت شخصی و منفعت ارجحیت دارد. افراد در شرایط موجود باید اخلاق را در خود پرورش داده باشند و یکی از مسائلی که باعث می‌شود تا به دنبال منفعت شخصی خود نباشیم این است که به اطرافیان و عزیزانمان توجه کنیم، رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند بسیار موثر عمل کنند و دولت هم باید علاوه بر هشدارها، محدودیت‌های جدیدی را باتوجه به شرایط اعمال کند.

کمالی دهقان با بیان اینکه مردم برای برگزاری مراسم شب یلدا نباید از خانه‌های خود خارج شوند چراکه باید مسئولیت اجتماعی خود را به درستی ایفا کنند، به میزان تاب‌آوری سالمندان برای اجرای محدودیت‌ها در دوران کرونا و در ایام شب یلدا اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس پیمایشی که انجمن جامعه‌شناسی ایران در اوایل دوران کرونا انجام داد، سالمندان نسبت به سایر افراد، پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند زیرا آنها می‌دانند که بیشتر در معرض خطر هستند، اما از سوی دیگر به دلیل طولانی شدن این شرایط، ممکن است آنها از وضعیت در خانه ماندن خسته شوند که در این زمان خانواده‌ها با صحبت کردن می‌توانند به سالمندان کمک موثری کنند.   

این جامعه‌شناس معتقد است که گفت‌وگو و تعامل در هر شرایط بحرانی بسیار کمک‌کننده است و اگر افراد به صورت مجازی و یا تلفنی با یکدیگر معاشرت کنند نیز باز هم اثرگذار خواهد بود.  

با تسهیل صدور پروانه ساختمانی، چرخ صنعت ساختمان به گردش درمی‌آید
هم اکنون بخوانید

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره نحوه برگزاری مراسم شب یلدا با وجود بیماری کرونا بیان می‌کند: ما مجبور هستیم که در این زمینه مسئولیت اجتماعی خود را ارتقاء دهیم، همانطور که در دوران جنگ نیز این کار را انجام دادیم.

وی ادامه می‌دهد: آنچه مهم است حیات خود و اطرافیانمان است و نباید برای برگزاری شب یلدا هیجانی رفتار کنیم چراکه سال‌های بعد نیز این مراسم را برگزار خواهیم کرد.   

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا