اولویت‌های پژوهشی میراث فرهنگی و گردشگری برای دو استان پهناور کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی گفت: هرچند همه‌گیری کووید ۱۹ زندگی همه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده روال عادی جدیدی را تجربه کنیم اما این شرایط سخت فرصت‌هایی را نیز ایجاد کرد که بتوانیم فارغ از محدودیت‌های مکانی، داشته‌های علمی و تخصصیمان را با استفاده از فضای مجازی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

وی برگزاری ۶۴ سخنرانی وبیناری از طرح‌های پژوهشی از آغاز ماه آذر و به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش را از جمله‌ی این اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها دانست و افزود: با توجه ویژه به اسناد بالادستی و اولویت‌های کلان کشوری مانند اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت‌های وزارت متبوع یعنی توجه ویژه به گردشگری مبتنی بر بوم‌گردی با موافقت و تصویب شورای پژوهشگاه و هیات امنای آن در سال ۱۳۹۸ اولویت پژوهشی این پژوهشگاه بر استان‌های جنوب شرق یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان معطوف شد.

او با تاکید بر این‌که انجام طرح‌های پژوهشی بنیادین و کاربردی در راستای شناخت، معرفی، احیا و حفاظت از آثار از دیگر فعالیت‌های حاکمیتی پژوهشگاه و منطبق بر اولویت های معاونت میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: در همین ارتباط با برقراری ارتباط یا انعقاد تفاهم‌نامه‌های لازم با سایر دستگاه‌های دولت مانند معاونت‌های توسعه روستایی و مناطق محروم و امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، موسسه پژوهش‌های اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و مرکز ملی فرش ایران تلاش شد تا با هم‌افزایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در کشور امکان تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم شود .

هادیان در تشریح فعالیت‌های پژوهشگران و پژوهشکده‌های زیرمجموعه این پژوهشگاه نیز گفت: با توجه به اسناد بالادستی و اولویت‌های کلان کشوری مانند اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه و همچنین اولویت‌های وزارت متبوع یعنی توجه ویژه به گردشگری مبتنی بر بوم‌گردی و در راستای توسعه روستایی و اشتغالزایی، خصوصا در مناطقی که معضل خشکسالی و افزایش روستاهای خالی از سکنه تهدید جدی برای آنها محسوب می‌شود، همین امر باعث شد تا با موافقت و تصویب شورای پژوهشگاه و هیات امنای آن در سال ۱۳۹۸ اولویت پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌های جنوب شرق یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان قرار داده شود.

به گفته‌ی او، علاوه بر این انجام طرح‌های پژوهشی بنیادین و کاربردی در راستای شناخت، معرفی، احیاء و حفاظت از آثار از دیگر فعالیت‌های حاکمیتی پژوهشگاه و منطبق بر اولویت های معاونت میراث فرهنگی در دستور کار بوده است.

روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین، نشست‌های تخصصی مجازی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که قرار است در هفته پژوهش برگزار شوند را اعلام کرد.

در دومین روز از هفته پژوهش ۲۳آذر، با پیام علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی – و بهروز عمرانی – رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – نمایشگاه مجازی پژوهشگاه افتتاح و مسابقه عکاسی هفته پژوهش داوری می‌شود ، همچنین گزارش عملکرد گروه‌های گردشگری و میراث طبیعی و پژوهشکده مردم شناسی نیز در همین روز ارائه خواهد شد.

ارائه گزارش عملکرد گروه پژوهشی هنر های سنتی، وبینار گزارش اطلس‌ها و ساترای میراث فرهنگی، وبینار آینده پژوهشی یک، معرفی و عملکرد مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه در روز سوم از هفته پژوهش ۲۴آذر، برگزار می‌شود.

در چهارمین روز از هفته پژوهش ۲۵آذر ، رونمایی سایت پادکست، نشست هم‌اندیشی با رابط‌های پژوهشی ادارات کل استانی، گزارش عملکرد پژوهشکده زبان شناسی کتیبه ها و متون ، وبینار آینده پژوهشی ۲، عملکرد مدیریت امود بین الملل و حقوق ، برگزار می‌شود و در پنجمین روز از هفته پژوهش ۲۶آذ، گزارش عملکرد پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی،رونمایی کتاب نخستین واژگان استارت آپی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سخنرانی علمی با عنوان الگوی حفاظت از منظومه شهری تاریخی در ایران، معرفی و تقدیر از پژوهشگران برتر و هنرمندان برجسته انجام می‌شود.

وبینار تحلیلی برکسب و کارهای نوپا در حوزه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، در ششمین روز از هفته پژوهش ۲۷آذر، برگزار می شود و اپلیکیشن VR در ۲۸آذر رونمایی می‌شود و در آخرین روز از هفته پژوهش یعنی ۲۹آذر، نیز وبینار طرح حفاظت شهری شیراز، برگزار می‌شود.

همچنین از روز یکشنبه تا سه شنبه (۲۳تا ۲۵ آذر)، رویداد پاتوق و از روز یکشنبه تا چهارشنبه ( ۲۳تا ۲۶ آذر) نمایشگاه آثار صخره‌ای برگزار می‌شود .

همه‌ی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های هفته پژوهش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در فضای اسکای روم به آدرس

  www.skyroom.online/ch/richt.dtp/research قابل مشاهده و استفاده عموم است.

انتهای پیام

توسعه هنرهای تجسمی در منطقه آزاد کیش
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =

دکمه بازگشت به بالا