قطب‌الدین صادقی؛ از بازی در «سنجرخان» تا «شاپور ریپورتر» مرموز

به گزارش ایسنا، قطب الدین صادقی از اساتید شناخته شده رشته هنرهای نمایشی به شمار می رود که فعالیت اصلی اش را بر پژوهش و آموزش متمرکز کرده است. این مدرس دانشگاه البته نیم نگاهی به بازیگری هم دارد و گهگاه در  فیلم ‌ها و سریال ‌هایی جلوی دوربین می‌ رود که سریال‌ های تاریخی ـ سیاسی سهم عمده‌ ای را در میان این آثار به خود اختصاص داده‌ اند؛ «کیف انگلیسی»، «کلاه پهلوی»، «پروانه» و «معمای شاه» از جمله این سریال ها هستند.

صادقی در «معمای شاه» ایفاگر نقش شاپور ریپورتر، یکی از چهره های مرموز و بحث برانگیز تاریخ معاصر ایران به خصوص در عصر پهلوی دوم است. او ایفای نقش های تاریخی را در عین جذابیت، بسیار دشوار می داند و تاکید می کند که مخاطبان چنین آثاری، آگاهی و شناخت نسبی از شخصیت‌ های تاریخی دارند و به مقایسه می پردازند.

صادقی، شاپور ریپورتر را شخصیتی مرموز و چند وجهی توصیف می کند که همین خصیصه، باعث جذابیت و دشواری ایفای نقش او به شکل توأمان شده است.

این بازیگر تاکید می‌ کند که زندگی رازآلود و پیچیده ریپورتر حتی می ‌تواند دستمایه ساخت یک فیلم و سریال مستقل درباره این شخصیت پرنفوذ و مرموز تاریخی قرار بگیرد.

قطب الدین صادقی قرار است به زودی و با شروع فیلمبرداری سریال «سنجرخان» در این مجموعه تاریخی نقش آفرینی کند. این هنرمند در سریال محمدحسین لطیفی، علاوه بر بازی، به عنوان مشاور هم حضور دارد.

این شب ها آی فیلم سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی را بر روی آنتن خود دارد. به همین بهانه گفت و گویی داشته ایم با قطب الدین صادقی، بازیگر نقش شاپور ریپورتر در این مجموعه نمایشی تاریخی.

سعید نیک‌پور، گوهر خیراندیش، امیریل ارجمند، نرگس محمدی، نازنین فراهانی، جعفر دهقان، داریوش کاردان، حدیث فولادوند، مهراوه شریفی‌ نیا، علی دهکردی، شکرخدا گودرزی، گیتی ساعتچی، یوسف صیادی، رز رضوی، حمدرضا شریفی‌ نیا، احمد نجفی، عبدالرضا اکبری و حسام نواب صفوی از دیگر بازیگران سریال «معمای شاه» هستند.

صادقی درباره  فعالیت‌های اخیرش گفت: به زودی قرار است سریال «سنجرخان» را کلید بزنیم. این سریال در صداوسیمای مرکز کردستان ساخته می شود و درباره سنجرخان، وزیری مشهور به سردار اکرم است که سه بار توانست روس ها را شکست دهد. سریال «سنجرخان» را محمدحسین لطیفی کارگردانی می ‌کند و من به عنوان بازیگر و مشاور اصلی در این اثر حضور دارم.

بازدید مدیران سیما از پشت صحنه یک سریال تاریخی
هم اکنون بخوانید

او که در سریال های تاریخی همچون «کیف انگلیسی»، «کلاه پهلوی» و «معمای شاه» حضور داشته است، درباره علاقه‌اش به تاریخ و کارهای تاریخی عنوان کرد: علاقه ویژه ام به تاریخ که قابل کتمان نیست؛ اما یک نکته مهم را باید مد نظر داشت. حضور در فیلم ‌ها و سریال ‌های تاریخی همان قدر که برای یک بازیگر جذاب است، در عین حال می‌ تواند دشوار هم باشد. مخاطبی که به تماشای آثار تاریخی می نشیند، آگاهی و شناخت دارد از شخصیتی که شما به عنوان بازیگر ایفاگرش هستید و خواهی نخواهی در مقام مقایسه برمی ‌آید. در اینجا کار بازیگر سخت تر از همیشه می شود؛ چرا که باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا بتواند نقش را بر مبنای واقعیات تاریخی ایفا کند. نقش های غیرتاریخی معمولاً کمتر با این چالش همراه هستند؛ چرا که مخاطب ذهنیت قبلی از نقش ندارد و آمادگی بیشتری برای ارتباط با کاراکتر دارد. البته طبیعی است که همه اتفاقات و رخدادهای یک فیلم یا سریال تاریخی منطبق بر واقعیات تاریخی و مستندگونه نباشد و نویسنده و کارگردان بر مبنای خلاقیت خودشان و برای بالا بردن بار دراماتیک اثر، چیزهایی را از خود به قصه افزوده باشند.

قطب الدین صادقی در «معمای شاه»

صادقی درباره ایفای نقش «ریپورتر» در سریال «معمای شاه» توضیح داد: ریپورتر یکی از شخصیت های عجیب و غریب تاریخ معاصر ایران است که نقش آفرینی ویژه ای در پشت پرده مناسبات سیاسی کشور داشته. این نقش آفرینی در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد و زمینه ‌سازی برای این اتفاق، به اوج خودش می رسد. او جاسوس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا در ایران بوده و نفوذ عجیبی در دربار و در میان سیاستمردان عصر پهلوی داشته است. حوزه نفوذ ریپورتر فقط به سیاست خلاصه نمی ‌شد و او در سیاست گذاری های کلان اقتصادی و فرهنگی و حتی نظامی هم نقش ویژه ای داشت. برای مثال، در تاریخ از او به عنوان واسطه محمدرضا شاه با بعضی از کمپانی های اسلحه سازی یاد شده است.

تمدید مهلت اولیه‌ ارسال آثار چهارفصل تئاتر ایران
هم اکنون بخوانید

او درباره ویژگی‌های شخصیتی این نقش افزود: مرموز بودن و شخصیت چند وجهی اش برایم جالب بود. ریپورتر اصولاً یک کاراکتر رازآلود و عجیب و غریب است که شناخت کامل از او به آسانی به دست نمی آید. او در زندگی شخصی اش یک شخصیت دارد و در مناسبات حرفه ای و سیاسی اش یک شخصیت دیگر. این وجوه مختلف شخصیتی، ایفای نقش چنین کاراکتری را خیلی دشوار می کند. اصولاً همین رفتارهای چندگانه است که باعث شده دانسته های زیادی از ریپورتر در تاریخ موجود نباشد. البته همین مرموز و چند وجهی بودن شاپور ریپورتر زندگی او را برای مخاطب جذاب می کند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ویژگی‌های جذاب این شخصیت کمتر به او پرداخته شده است؟ با توضیح اینکه زندگی رازآلود و فعالیت های مخفی ریپورتر باعث شده که کمتر به سراغش بروند، گفت: معتقدم که زندگی ریپورتر آنقدر جذابیت و ناگفته های شنیدنی دارد که حتی می‌ تواند سوژه اصلی یک فیلم و سریال قرار بگیرد و به شکل مستقل و مفصل به این عنصر مرموز تاریخ معاصر ایران پرداخته شود.

صادقی درباره این شخصیت تاریخی و اطلاعاتش درباره او افزود: درباره این شخصیت اطلاعات چندانی در دست نیست که به سبک زندگی رمزآلود و عجیب و غریب او بازمی ‌گردد. با این حال، وقتی صحبت بازی در «معمای شاه» جدی شد، با مراجعه به کتب تاریخی تلاش کردم هر اطلاعی را که موجود است رصد و جمع آوری کنم. با آقای ورزی هم همفکری هایی در این خصوص داشتیم. فیلمنامه سریال هم با توجه به پژوهش های وسیع نوشته شده بود و اطلاعات دقیقی از ریپورت ارائه می ‌کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا