تالاب میقان، تنها زیستگاه درگیر آنفلوآنزای پرندگان در استان مرکزی

رضا میرزایی، ۱۴ آذرماه در جریان بازدید استاندار مرکزی از تالاب میقان اراک و بررسی روند کنترل و مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شایع شده در این زیستگاه، با اشاره به تجربه استان مرکزی در مواجهه با این بیماری در سال ۱۳۹۵ بیان کرد: براساس این تجربه، محیط بانان آموزش لازم برای رصد و بررسی رفتار پرندگان بیمار را دریافت کرده بودند و براساس این رصد رفتار غاز خاکستری، نامناسب ارزیابی شد.

وی بیان کرد: اولین تلفات پرندگان به دلیل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۳۰ آبانماه در تالاب میقان اراک شناسایی شد و از همان روز تاکنون پایش گسترده تالاب با کمک محیط بانان و جوامع محلی و برخی سمن های زیست محیطی آغاز شده و تا امروز سطح تالاب کاملا پاکسازی شده است.

میرزایی با بیان اینکه پایش بخشی از داخل نیزارهای تالاب باقی مانده است، افزود: لاشه ها هر روز جمع آوری می شوند و انتظار می رود که مردم در صورت مشاهده لاشه ای از پرندگان به ویژه غاز خاکستری به هیچ عنوان به آن نزدیک نشوند و به محیط زیست یا دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به جمع آوری ۱۱۰۰ لاشه پرنده و دفن آنها، افزود: تلاش بر این است که بیماری در سطح تالاب کنترل شود. خوشبختانه تاکنون در هیچ کدام از زیستگاه های آبی استان گزارشی از تلفات پرندگان نداشته ایم، تمام بندهای آبی و خاکی در حال رصد است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در جریان این بازدید بیان کرد: ۳۰ آبانماه با اعلام مشاهده برخی لاشه ها، سریعا نمونه برداری انجام شد و بیماری نیز تشخیص داده شد.

هشدار پلیس درباره سایت‌های شرط‌بندی و خریدهای اینترنتی
هم اکنون بخوانید

دکتر محسن شانقی افزود: پس از اعلام شیوع بیماری، جمع آوری لاشه ها توسط محیط زیست آغاز شد و اطلاع رسانی به تمامی روستاهای اطراف و مرغداری ها انجام شد و تمام این مراکز روزانه در حال رصد و گزارش گیری هستند. خوشبختانه تاکنون هیچ گونه تلفاتی مبنی بر بروز آنفلوآنزا در بین طیور روستایی و صنعتی در استان نداشتیم.

وی اظهار کرد: سایر تالاب ها و دیگر واحدهای مرغداری در سطح استان نیز تحت پایش و رصد است و هیچ گونه گزارشی از شیوع بیماری در این مناطق دریافت نشده و تلفات تنها محدود به میقان است و تلاش می شود که پرونده این بیماری در میقان بسته شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا