خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ آذر

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: یکی از موارد مورد توجه ما در لایحه بودجه توجه به اقشار ضعیف خواهد بود. تلاش می‌کنیم تا برخی از خسارت‌هایی که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده را جبران کنیم.  مجلس، بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌دانیم.

در ادامه این جلسه حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.

احد آزادی خواه در تذکری مستند به ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس از عدم حضور رئیس جمهور در مجلس برای ارائه لایحه بودجه انتقاد کرد.

پس از آن احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه تاکید کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۰ روز فرصت دارند که پیشنهادات خود را در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ به کمیسیون های تخصصی ارائه دهند. پس از بررسی لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس، کمیسیون تلفیق، بررسی لایحه بودجه را آغاز خواهد کرد.

در جریان بررسی جزئیات طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، نمایندگان ماده ای از این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن «دولت مکلف به رعایت عدالت در افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت شد.

دستور رئیس دستگاه قضا نسبت به پیگیری پرونده‌های کثیرالشاکی امیدبخش است
هم اکنون بخوانید

ناطقین مجلس

مرادی خواستار واکنش دولت به ماجرای زن بندرعباسی شد

حاجی‌پور: فصل سیاه بستن‌ها و رفتن‌های بی‌مهابا و بردن‌ها و زدن‌ها تمام شده است

پورابراهیمی: وزارت صنعت قیمت سنگ آهن تا محصول نهایی فولاد را اصلاح کند

گودرزی: رئیس جمهور کمیته نجات جنگل زاگرس را تشکیل دهد

سیاهکلی: چرا مردم را برای سرمایه گذاری در بورس تشویق کردید؟

***

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان با بررسی با اولویت دو طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند.

در مصوبه‌ای نیز دولت را مکلف کردند معاملات بزرگ و متوسط دستگاه های مشمول قانون «برگزاری مناقصات» را در سامانه ستاد(سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) ثبت کند.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس از بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره این طرح است. 

نمایندگان نمایندگان با ١٧٩ رای مقرر کردند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف توافق هسته‌ای، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون متوقف کند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

انتقاد نماینده بندرعباس از عدم اجرای قانون در راستای افزایش تعداد نمایندگان

کوهساری: کشاورزان با کمبود بذر و کود مواجه هستند

موسوی لارگانی: اصلاح ساختار بودجه در اولویت مجلس است

متفکرآزاد: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی پاسخ در خوری به دشمن بدهند 

نجابت خطاب به دستگاه امنیتی: ترور شهید فخری‌زاده پذیرفتنی نبود

تحقیق و تفحص از جشنواره‌های برگزار شده توسط وزارت ارشاد در مجلس کلید خورد
هم اکنون بخوانید

انتقاد نماینده تهران از تغییر در زمان آغاز اعطای مهلت دو ماهه جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی

ادعای جنجالی نماینده رباط کریم و پاسخ امیرآبادی فراهانی

***

سید محسن دهنوی بیانیه بیش از ۲۰۵ نفر از نمایندگان مجلس در تقدیر از معلمان و فرهنگیان آموزش و پرورش و همچنین بیانیه ۱۱۵ نماینده مجلس در تقدیر از دستگاه قضا به خاطر برخورد با پرونده‌های خصوصی‌سازی را قرائت کرد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس ضمن قرائت بیانیه مجمع نمایندگان استان خوزستان در خصوص آبگرفتگی های اخیر شهرهای این استان اعلام کرد که مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد و نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه های انتخابیه می روند.

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه هم ضمن اعلام وصول ۷ طرح نمایندگان از تکثر طرح‌های نمایندگان انتقاد کرد.

در پایان علی کریمی فیروزجایی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا