بیشترین رخدادهای رایانه‌ای هفته گذشته چه بوده است؟

به گزارش ایسنا، مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) گزارشی از ۱۷۶ مورد از خدمات این مرکز (نوع رخدادهای رسیدگی‌شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت‌کننده خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از رخدادها) در بازه ۲۷ آبان لغایت ۳ آذر ۱۳۹۹ منتشر کرده است.

طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به فیشینگ سایت‌های خارجی، آلودگی به بدافزار و بات، شناسایی آسیب‌پذیری،  فیشینگ سایت‌های داخلی، گزارش‌های خبری، درخواست ارزیابی، دیفیس سایت و افشای اطلاعات بوده است.

نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان می‌دهد بیشترین آمار از طریق گزارش‌های بین‌المللی به این مرکز رسیده است.

همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه‌های حاکمیتی و بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.

در نمودار بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت بهداشت در صدر و به دنبال آن، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت علوم قرار دارد.

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.

این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است.

همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

اطلاعی از علت بازداشت مشاورم ندارم
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا