عدم تامین نهاده با نرخ مصوب، دلیل افزایش قیمت شیرخام

به گزارش ایسنا، سید داوود موسوی اظهار کرد: با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود در تأمین نهاده های دامی قیمت شیرخام از ۳۱۰۰ تومان درب دامداری به ۴۵۰۰ تومان (۴۵ درصد) افزایش یافت که مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های دامداری نیز قرار گرفت.

وی افزود: به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با توجه به عدم امکان تأمین نهاده‌ها با ارز رسمی به صورت کامل، قیمت فروش هر کیلوگرم شیرخام درب دامداری با سود ۱۰ درصد ۵۶۳۴ تومان بوده است، که در نهایت ۴۵۰۰ تومان مورد توافق قرار گرفت.

به گفته معاون نظارت بر کالاهای مصرفی وشبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت به تناسب افزایش قیمت شیرخام و همچنین افزایش سایر هزینه‌های تولید از جمله موارد بسته بندی، حمل و نقل و … قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آخرین تصمیمات ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب شیرخام از درب دامداری ها کیلویی ۴۵۰۰ تومان شد. این در حالی است که چند روز قبل از صدور مصوبه ستاد تنظیم بازار،  سازمان حمایت قیمت شیرخام از درب دامداری ها را ۴۱۵۰ تومان تعیین کرده بود.

 قیمت مرغ متناسب با روند تولید است

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی وشبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت گفت: تولید و تنظیم بازار مرغ بر عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده است. قیمتگذاری کالاهای اساسی گروه اول مانند لبنیات، گوشت و مرغ در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کارشناسی شده و بر اساس مولفه‌های تمام شده، نظارت می‌شود.

وی در خصوص روند افزایش قیمت مرغ در هفته اخیر با بیان اینکه قیمت مرغ متناسب با روند تولید است، گفت: از مبدا تامین، قیمت مرغ زنده حدود ۱۴ هزار تومان مصوب شد و با احتساب هزینه فرایند تولید مرغ زنده به مرغ گرم در نهایت قیمت مرغ باید ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان باشد.  اکنون مرغ زنده در مرغداری ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با همین تناسب طبیعی است که قیمت مرغ گرم در بازار و میادین ۳۵ هزار تومان باشد.

خبر جعلی که تنها با دو دقیقه انتشار، بازار سهام را تکان داد
هم اکنون بخوانید

در روزهای اخیر  قیمت مرغ گرم در خرده فروشی های سطح شهر تهران به بیش از ۳۰ هزارتومان رسید. این در حالیست که هفته گذشته قیمت مرغ گرم در بازار حدود ۲۶ تا ۲۷ هزارتومان بود. به عبارت دیگر این کالای پرمصرف در کمتر از یک هفته حدود ۶۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا