دولت بدون همکاری و تعامل مردم در اجرای محدودیت‌ها و مهار کرونا، موفق نخواهد بود/ مردم با کمک‌های مومنانه به اجرای محدودیت‌های کرونایی کمک کنند


دولت بدون همکاری و تعامل مردم در اجرای محدودیت‌ها و مهار کرونا، موفق نخواهد بود/ مردم با کمک‌های مومنانه به اجرای محدودیت‌های کرونایی کمک کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا، گفت: دولت بدون همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی از سوی آن‌ها، موفق به مهار ویروس کرونا نخواهد شد.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا درخصوص لزوم همکاری مردم و اهمیت رعایت دستورالعمل های اعلام شده در تعطیلی دوهفته‌ای و همکاری با دولت به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، گفت: در هر جامعه‌ای وقتی نیاز به انجام تغییرات درخصوص فرهنگ عادات مردم احساس می‌شود نیاز است که در این خصوص فرهنگ سازی صورت گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا دولت همواره تلاش داشت که مهار آن را در دست بگیرد و بتواند آن را کنترل کند که البته با حمایت و همکاری مردم این اتفاق عملی شد اما بعد از فروکش موج اول شیوع کرونا، بخشی از جامعه احساس کردند که می‌توانند به زندگی عادی برگردند و  اکثریت روندهای زندگی روزمره را مطابق عرف شرایط پیش از کرونا دنبال می‌کردند که متاسفانه در اثر آن موج جدید شیوع شکل گرفت و شاهد افزایش روزانه آمار تلفات کرونا هستیم.

واعظ آشتیانی در ادامه با بیان اینکه موفقیت اولیه حاصل شده در کرونا در اثر همکاری مردم بود، تصریح کرد: مساله مهم این است که همه بدانیم مدیریت پیشگیری و مقابله با شیوع چنین ویروسی مستلزم تعامل و همکاری دوجانبه میان دولت و ملت است و دولت در این شرایط وظیفه سیاستگذاری و چاره‌اندیشی دارد اما برای اجرای آن نیازمند همکاری و تعامل مردم است. در دوره اول شیوع ویروس و در واقع در پیک اول هم موفقیت‌هایی که حاصل شد، نتیجه تلاش‌های کادر درمان و همکاری کامل مردم بود که به یاری یکدیگر آمدند.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به مساله فرهنگ سازی در راستای مدیریت ویروس، اظهار داشت: مردم باید بدانند که نیاز است برای یک دوره‌ای، بخشی از عادت روزمره خود را که طی سالیان طولانی یکی از اجزای فرهنگ ما بودند. مانند؛ دست دادن یا روبوسی کردن در هنگام ملاقات‌ها یا در میهمانی‌ها و یا برگزاری مراسم‌هایی که محل تجمع تعداد زیادی از افراد است مانند جشن های عروسی یا مراسم ختم، خودداری کنند تا مانع شیوع گسترده و زنجیره‌ای این ویروس شود. باید برای حفظ جان خودمان و عزیزانمان این عادت های قدیمی را برای مدتی و تا زمانی که واکسن یا درمان این ویروس کشف و تولید شود، ترک کنیم.

ناگفته‌های حدادعادل از حوادث ۸۸
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: در عین حال برخی افراد و اقشار هستند که با خودخواهی نسبت به برگزاری مراسم‌های پرجمعیت جشن عروسی یا حتی پارتی‌های شبانه اقدام می‌کنند که با این کار جان گروه زیادی از افراد جامعه را به خطر می‌اندازند، در چنین وضعیتی بهتر است که به نیروی انتظامی امکان مقابله با این افراد که نسبت به جامعه و محیط اطراف خود بی‌مسئولیت هستند، داده شود. این برخورد همانند برخوردی است که از طریق جریمه با افرادی که از شهرها خارج می‌شوند، صورت می پذیرد.

عضو حزب موتلفه اسلامی در بخش دیگر از این گفت‌وگو به مشکلات معیشتی و اقتصادی دوره کرونا و محدودیت های کرونایی اشاره کرد و بیان داشت: البته دولت باید برای مشکلات معیشتی و اقتصادی که ایجاد می‌شود نیز چاره‌اندیشی کند. در حال حاضر و حتی تا پیش از شیوع کرونا نیز مشکلات متعددی برای اقتصاد کشور و زندگی مردم وجود داشت و این مشکلات تحت تاثیر تعطیلی و قرنطینه افزوده می‌شود. در چنین شرایطی ما باید به تجربیات و اقدامات سایر کشورها نگاه کرده و با درنظر گرفتن امکان و توان داخلی برای این مشکل نیز چاره اندیشی کنیم.

وی ادامه داد: در عین حال با وجود اینکه مشکلات اقتصادی فراوان است و کشور در سال‌های اخیر تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، اما در این وضعیت همه مردم باید به صورت دسته جمعی یک زیان اقتصادی را بپذیریم و آن را تحمل کنیم. البته این نکته همچنان مورد تاکید است که دولت نیز تلاش کند تا هم در این دوره و هم پس از پایان آن، حداقل بخشی از ضررهایی که به صورت اقتصادی به مردم وارد شده  را تامین کند.

واعظ آشتیانی در ادامه پیرامون انجام کمک مومنانه که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد نیز گفت: علیرغم اینکه دولت باید تلاش کند و نیازهای اولیه مردم را برای اجرای محدودیت‌ها تامین کند، فراموش نکنیم که ما مردم نیز در قبال همدیگر مسئول هستیم. مردم ما همواره در بحران‌های مختلف مانند سیل یا زلزله همواره نشان دادند که درکنار هموطنان خود هستند و به یاری آن‌ها می‌شتابند. رهبری نیز در بیانات خود با اشاره به این کمک‌ها از آن‌ به عنوان «کمک مومنانه» یاد کردند. این مساله در ماه های ابتدایی شیوع کرونا به خوبی از سوی مردم انجام شد و نیاز است که باز هم در هفته های پیش‌رو که دور جدید محدویت‌ها قرار است  اجرایی شود، بازهم آن دسته از مردم که امکان و توانایی این کار را دارند و یا کسانی که نذر دارند، این نذر خود را در این قالب انجام دهند.

مذاکرات عراق با ایران در مورد صادرات گاز
هم اکنون بخوانید

عضو حزب موتلفه اسلامی با اشاره به کاهش ذخیره خونی کشور که طی هفته جاری بارها از سوی سازمان انتقال خون اعلام شد، گفت: مساله اهدا خون برای ما به عنوان مردمی که در یک کشور بزرگ و اسلامی مثل ایران زندگی می‌کنیم هم وظیفه انسانی و هم وظیفه اخلاقی محسوب می‌‌شود. مردم بزرگوار ما در سال‌های دفاع مقدس نیز بارها با اهدای خود به کمک رزمندگان شتافتند، اکنون نیز با توجه به مشکلات متنوعی که کشور با آن‌ها مواجه است شرایط ما تفاوتی با شرایط جنگی ندارد. خوب است که در این شرایط آن دسته از اقشار جامعه که به تزریق خون نیازمند هستند را یاری کنیم.

وی در پایان بیان داشت: در این میان برخی هم هستند که حرف‌ها و موارد نابجایی را مطرح می‌کنند و تلاش دارند که مردم را نسبت به این مساله مأیوس کرده یا هراس ایجاد کنند در حالیکه مردم عزیز ما می‌توانند با خیال راحت نسبت به اهدای خون اقدام کنند و اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون از نظر پروتکل‌های بهداشتی کاملا ایزوله است و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی نسبت به دریافت خون اهدایی و انتقال آن اقدام می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا