ابراز نگرانی ائتلاف پنج چشم نسبت به قوانین جدید چین در هنگ‌کنگ

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، وزرای خارجه استرالیا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: ما از مقامات مرکزی چین می‌خواهیم تا در اقدامات‌شان علیه پارلمان منتخب هنگ‌کنگ تجدید نظر کنند و فورا اعضای مجلس قانون‌گذاری را مجددا به سمت‌های اولیه خود بازگردانند.

پس از آنکه پکن به مقامات هنگ‌کنگ قدرت‌های جدیدی اعطا کرد، این دولت‌شهر هفته گذشته چهار تن از اعضای اپوزیسیون پارلمان خود را اخراج کرد. این اقدام باعث استعفای دسته جمعی قانون‌گذاران اپوزیسیون حامی دموکراسی هنگ‌کنگ شد.

این اقدام همچنین هشداری را درباره سطح خودمختاری هنگ‌کنگ به وجود آورد؛ خودمختاری که تحت فرمول “یک کشور، دو سیستم” در زمان پایان حکومت استعماری انگلیس بر این دولت‌شهر و واگذاری آن به چین در سال ۱۹۹۷ میلادی به هنگ‌کنگ وعده داده شده بود.   

ائتلاف پنج چشم در این بیانیه مداخله جویانه ادعا کرد: اقدامات چین نقض فاحش و آشکار تعهدات بین‌المللی‌اش تحت اطلاعیه مشترک چین-انگلیس که از نظر قانونی الزام‌آور است، تلقی می‌شوند.  

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ گفت: هر اقدامی توسط کشورهای خارجی برای تهدید کردن یا تحت فشار گذاشتن پکن برای مصالحه و سازش محکوم به شکست است.

این وزارتخانه افزود: عزم و اراده چین برای دفاع از حاکمیت ملی، امنیت و توسعه منافعش راسخ و تزلزل‌ناپذیر است.

انگلیس در حال حاضر معتقد است که چین سه مرتبه این اطلاعیه مشترک را نقض کرده است که یک بار آن با اعمال قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ در سال جاری میلادی رخ داده است.  

واشنگتن در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه کری لام، رئیس اجرایی دولت‌شهر هنگ‌کنگ و تعدادی از مقامات چین به بهانه “سرکوب معترضان” هنگ‌کنگی اعمال کرده و هشدار داده که این اقدامات تنبیهی ممکن است افزایش یابند.

چرایی متوسل شدن عربستان به یونان برای گرفتن پاتریوت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا