ژنرال اسرائیلی: با وجود توافقنامه های صلح، در سایه یک تهدید اساسی قرار داریم

به گزارش ایسنا، ماتان ویلنای، معاون رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه معاریو گفت، طرح الحاق بخش وسیعی از کرانه باختری یک زمانی در حاشیه اعتماد نو به نقل از برنامه راستگراها قرار داشت اما ناگهان روی میز مذاکره قرار گرفت. با اینکه الحاق شهرهای فلسطینی توازن شکننده بافت جمعیتی داخل اسراییل را تغییر می دهد اما هیچ یک از نخست وزیران قبلی چنین طرحی را مطرح نکردند.

وی افزود: بحث تند و داغ درباره تبعات طرح الحاق نباید در رسانه ها انجام شود اما این بحث واقعی باید با رهبران سیاسی اسرائیل عمیقا مطرح شود. من همه طرح های الحاق در خاورمیانه را مطالعه کردم و متوجه شدم که هرگونه الحاق در گذشته به جنگ های غیر ضروری منجر شده است.

وی که سفیر رژیم صهیونیستی در چین بوده و ریاست سازمان “امنیتی ها برای امنیت اسرائیل” را برعهده داشت، گفت: صحبت درباره تاثیر پیروزی جو بایدن (رئیس جمهوری منتخب آمریکا) و امکان اعمال فشار بر اسرائیلی ها و فلسطینی ها برای قرار گرفتن در مسیر صحیح مذاکرات، قبل از هر چیزی می طلبد که به این نکته اشاره شود، بایدن واقعا اسرائیل را دوست دارد و من در این تردیدی ندارم و این دوستی را به زودی خواهیم دید.

ویلنای از مهمترین محورهای طرح امنیتی خود با فلسطینی ها تحت عنوان “ابتدا امنیت” پرده برداشت که شامل جدایی شهرک نشینان از فلسطینی ها با تداوم کنترل نظامی بر کرانه باختری است و گفت: این طرح حرف ساده ای می زند؛ اینکه فلسطینیان بین اردن و دریای مدیترانه واقع شده اند، میلیون ها اسرائیلی و فلسطینی با یکدیگر زندگی می کنند و بدون شک نه تنها در عرصه نظامی بلکه در همه چیز اقتصاد، فرهنگ و جامعه قدرت در دست اسرائیل است.

چاووش‌اوغلو با پامپئو تحریم‌های جدید آمریکا را بررسی کرد
هم اکنون بخوانید

وی هشدار داد: هر روزی که می گذرد و ما مساله فلسطین را بررسی نمی کنیم و حتی کنار می گذاریم، اسرائیل به یک “کشور” دو ملیتی تبدیل می شود و این به معنای پایان یافتن آن به عنوان یک “کشور یهود” است، بنابراین اینطوری نمی توان این مشکل را نادیده گرفت و وقتی می گوییم ابتدا امنیت، اولا و قبل از هر چیز منظورمان جدایی فلسطینی ها و اسرائیلی هاست تا مشکل حاد نشود.

ویلنای در مورد نوار غزه نیز گفت: وضعیت این منطقه هم مثل کرانه باختری بسیار پیچیده و چند لایه است و اولین و مهمترین لایه بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی این دو منطقه است. من غزه را به خوبی می شناسم، ۱۰ سال از عمرم را آنجا سپری کردم، همه آنجا یک زندگی شبیه به مردگان دارند و دنبال راه خروج از غزه هستند ما به طرح مارشال پس از جنگ جهانی دوم که به بازسازی اروپا منجر شد نیاز داریم، باید این طرح در غزه اجرا شود.

وی گفت: حماس برای ما خطرناک است و یک عملیات نظامی دیگری ترتیب خواهد داد. اتفاقی که اکنون جریان دارد این است که دولت به صورت مستمر پول به غزه تزریق می کند تا حماس را آرام نگهدارد، این سیاست نیست این نقص در سیاست است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا