وقتی مطالعه را عبوس می‌بینیم

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان هم‌زمان با هفته کتاب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکل کتاب نخواندن مردم و پایین بودن سرانه مطالعه با بیان این مطلب، گفت: زمانی که از مطالعه بحث می‌شود، تصویری که مردم دارند این است که فردی در یک اتاق ساکت و خلوت با یک عینک ضخیم نشسته و یک کتاب قطور می‌خواند. در واقع مطالعه کردن برابر پژوهش، آن‌هم ‌در سطح فرهیختگی برای مردم تعریف شده است.

او سپس گفت: ما باید بیش از هرچیز به لذت مطالعه بپردازیم و برای این کار نیازمند کتاب‌هایی هستیم که در سطح روان و با بیان شیرین نیازهای روزمره مردم را پاسخ دهند. باید به مردم یاد بدهیم که بتوانند ساعت فراغت خود را با مطالعه پر کنند و یا نیاهای روزمره خود را از طریق مطالعه پاسخ دهند. به عنوان مثال، اگر ماشین فردی خراب شد با استفاده از کتاب بتواند تعمیرش کند یا اگر فردی در تربیت فرزندان خود مشکل دارد باید کتاب مناسب با زبان ساده و روان برای این موضوع وجود داشته باشد تا بتواند استفاده کند.

شاه‌آبادی‌ خاطرنشان کرد: مخاطب با خواندن کتاب باید  بتواند بخندد، بتواند متعجب شود و یا وارد دنیایی بشود که به سرگرمی نزدیک است. معمولاً داستان‌های ایرانی نمی‌توانند برای مردم جذاب باشند زیرا قصه‌مند نیستند و بیشتر فرم‌محورند و یا مخاطب خاصی را  هدف قرار می‌دهند. مهم‌ترین اتفاق این است که شرایطی فراهم کنیم تا مردم از خواندن لذت ببرند و کتاب خواندن را کاری شاق، توان‌فرسا و به عنوان رفتاری در سطح فرهیختگی ندانند. همه مردم در هر سطحی از سواد باید بتوانند کتاب‌های مورد علاقه خود را بخوانند و از آن استفاده کنند.

لیلا حاتمی داور جشنواره ونیز شد
هم اکنون بخوانید

نویسنده «دروازه مردگان» درباره حذف کتاب از سبد خرید خانواده‌ها که گاه به خاطر قیمت بالای کتاب است، بیان کرد: من این‌طور فکر نمی‌کنم. معتقدم فرهنگ مردم ما به‌گونه‌ای است که یا کتاب را هدیه می‌گیرند و یا می‌خواهند به رایگان و یا با تخفیف بالا به دست بیاورند. گاه در طرح‌های مختلف تا ۵۰ درصد هم تخفیف می‌گذارند و این باعث شده مردم عادت کنند نباید برای کتاب پول خرج کرد. مثلا به راحتی  برای سیگار و ساندویچ یا هر چیز دیگری پول می‌دهند اما به کتاب که می‌رسد از گرانی کتاب حرف می‌زنند. شاید کتاب به این دلیل گران به نظر می‌آید که جزء نیازهای مردم نیست و اولویت چندم مردم تعریف می‌شود و مردم می‌توانند آن را نادیده بگیرند و تا حد امکان می‌خواهند کتاب را مجانی تهیه کنند. به نظرم اگر مردم از مطالعه لذت ببرند، به کتاب وابسته می‌شوند و هزینه‌ای بابتش پرداخت می‌کنند، همان‌طور که برای سایر نیازهای خود هزینه می‌کنند.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب امسال از ۲۴ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در سراسر کشور با شعار «دانایی؛ مانایی» در حال برگزاری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا