بایدن کار سختی برای تغییر سیاست آمریکا در پیش دارد/ سر و صداهای ترامپ موثر نخواهد بود/ دوره نیازمندی اروپا به آمریکا گذشته است


بایدن کار سختی برای تغییر سیاست آمریکا در پیش دارد/ سر و صداهای ترامپ موثر نخواهد بود/ دوره نیازمندی اروپا به آمریکا گذشته است

استاد روابط بین‌الملل تاکید کرد: انتخاب بایدن به معنای تغییر چشم‌گیر در سیاست خارجه این کشور نسبت به ایران نیست و باید بدانیم که بایدن کار سختی برای تغییر سیاست آمریکا در پیش دارد.

ریچارد اندرسون، (Richard D. Anderson) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا) است. وی در گفت‌وگو با اعتماد نو به نقل از ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها و راه‌های مقابله با کرونا در شرایط تحریم مطرح کرد.

بایدن کار سختی برای تغییر سیاست آمریکا دارد

 سر و صداهای ترامپ موثر نخواهد بود

کرونا باعث تضعیف ترامپ شد

ریچارد اندرسون در ابتدا با اشاره به نتیجه انتخابات آمریکا عنوان کرد: ترامپ ۷۰ میلیون رأی آورد. اگرچه ظاهراً او باخته است. در تمام این مدت اگر پیروز می‌شد نتیجه انتخابات را می‌پذیرفت. حالا او مبارزه برای مخالفت با نتیجه انتخابات را آغاز کرده است. فکر نمی‌کنم این سر و صداها موثر باشد، اما فکر می‌کنم ۷۰ میلیون رای‌دهنده همراه ادامه کنترل جمهوری‌خواهان بر مجلس سنا کار رئیس‌جمهور بایدن را در تغییر سیاست‌های ایالات متحده سخت خواهد کرد. شرایط کرونا باعث تضعیف ترامپ شد. در غیر این صورت احتمال پیروزی ترامپ وجود داشت.

 شاهد تغییر سیاست نسبت به ایران نخواهیم بود

این استاد دانشگاه افزود: احتمالاً ما تغییر سیاستی از سوی آمریکا به سمت ایران نمی‌بینیم. موضوع ایران برای آمریکایی‌ها خیلی شناخته شده نیست، حتی کسانی که به بایدن رأی دادند. اما بایدن خود را وقف سیاست خارجی خواهد کرد این بیشتر به معنای بازسازی روابط با اتحاد با اروپا است.

آمریکایی‌ها واقعاً از جنگ خسته شده‌اند

زمینه‌ای برای مذاکره ایران و آمریکا نمی‌بینم

اندرسون خاطرنشان کرد: آمریکایی‌‌ها و ایرانی‌ها سعی می‌کنند مذاکره کنند، اما من زمینه‌های چنین چیزی نمی‌بینم.‌ بایدن فرصتی برای مانور دارد. او نمی‌تواند به ایران امتیاز بدهد چون باید عصبانیت هفتاد میلیون رای‌دهنده به ترامپ را در نظر بگیرد، از طرفی هم نمی‌خواهد وارد جنگ با ایران شود. آمریکایی‌ها واقعاً از جنگ خسته شده‌اند.

برگزاری جلسه حضوری شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بعد از ۴ ماه/ تشکیل پارلمان اصلاحات یا مجمع عالی اصلاح‌طلبان اولویت‌ اصلی شورای هماهنگی است
هم اکنون بخوانید

آمریکا تلاش می‌کند برجام را احیا کند

وی در مورد احتمال بازگشت به برجام گفت: من انتظار دارم که ایالات متحده تلاش کند تا برجام را بازگرداند، اما این امر به بازگشت ایران به تعهداتش هم نیاز دارد. ممکن است از ایران خواسته شود که ارسال اسلحه را متوقف کند یا این که اسرائیل را به رسمیت شناسد اما ایران هیچ کدام از این‌ها را انجام نخواهد داد.

اروپا دیگر نیازمند آمریکا نیست

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد روابط اروپا و آمریکا گفت: مسئله این است که اروپا به شدت شکافته شده است. لهستان، مجارستان، جمهوری چک و انگلیس ترامپ را دوست داشتند، در حالی که دولت‌های کشورهای دیگر از او متنفر شدند. بنابراین من فکر می‌کنم که بایدن همکاری ایالات متحده با اروپا را بازیابی خواهد کرد، اما این کار نیز سخت است؛ چرا که روزهایی بایدن کار سختی برای تغییر سیاست آمریکا در پیش دارد اروپا برای دفاع و تجارت و قدرت به بازار ایالات متحده نیاز داشت، گذشته و قابل بازگشت نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا