رونمایی از فاز دوم سامانه نسل چهارم پیش بینی و هشدار سیل

به گزارش ایسنا از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، مهدی رهنما گفت: سامانه‌ نرم افزاری پیش بینی و هشدار سیل از نوع سامانه‌های هشدار سیل نسل چهارم است که با توجه به ماهیت آن قادر است حداقل سه تا چهار روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل می‌باشد، پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق نماید.

وی مهمترین مشخصات خروجی این سامانه که توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو طراحی و تولید شده است را پیش‌بینی هیدروگراف سیل برای نقاط کنترل مشخصی از حوضه که بر اساس آن مکان و زمان وقوع سیل، دبی حداکثر سیل، حجم سیلاب ۵ و ۱۰ روزه در حوضه را در اختیار قرار می‌دهد، عنوان کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو افزود: سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل حوضه‌های آبریز شمال تهران با همکاری، حمایت و پشتیبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان هواشناسی کشور و بر اساس اجرای روش‌های همادی (احتمالی) و شبیه سازی هیدرولوژیکی طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رهنما اضافه کرد: امکان پیش‌بینی برف و یخبندان نیز از دیگر قابلیت‌های این سامانه است، به‌نحوی که پیش‌بینی‌های این بخش از سامانه با هدف اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی به منظور به‌کارگیری تجهیزات و آمادگی برای مقابله با برف و یخبندان در سطح بزرگراه‌ها، جاده‌ها و معابر مناطق شمالی تهران از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیل، برف و یخبندان می‌توان با اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی مناسب در بخش پیشگیری و مقابله، از بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی در شرایط بحران‌های ناشی از حوادث طبیعی تا حد زیادی جلوگیری کرد و میزان تاب‌ آوری در برابر مخاطرات جوی را در سطح شهر تهران افزایش داد.

بازار کار آمریکا بهتر شد
هم اکنون بخوانید

سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی برف و یخبندان در شهر تهران هفته گذشته در مراسمی با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو وزارت راه و شهرسازی، رئیس شورای اسلامی شهر، شهردار و جمعی از مدیران ارشد شهری و خدمات اضطراری در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران رونمایی و بهره برداری شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا