«سیمای خانواده» متحول می شود

علیرضا متقیان، تهیه‌کننده سری جدیدی اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تغییرات این اعتماد نو به نقل از برنامه توضیح داد: در سری جدید «سیمای خانواده» رویکردمان مقداری تغییر کرده است. تجربه‌های قبلی به ما نشان داد که بخش‌های پزشکی و روانشناسی اعتماد نو به نقل از برنامه باز می‌ماند پس در اتاق فکر به این نتیجه رسیدیم که بخش روانشناسی حداقل به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا مخاطب بتواند اطلاعاتی را کسب کند.

با تیم تولید، اتاق فکر و مدیران شبکه مشورت کردیم و تصمیم گرفتیم بخش آشپزی و هنری اعتماد نو به نقل از برنامه را به آیتم‌های خیلی مینیمال تبدیل کنیم. سعی می‌کنیم هر روز بخش هنری و آشپزی داشته باشیم. در سری قبل چون زمان آیتم آشپزی و هنری زیاد بود، نمی‌شد در هر قسمت این بخش‌ها را داشته باشیم

او افزود: قرار شد که ما هر هفته، دو روز نمایش عروسکی داشته باشیم که با هنرمندی آقای اردشیر منظم و عروسک گردان‌هایش انجام می‌شود. این بخش هم حداقل ۱۰ دقیقه است تا حس و حال اعتماد نو به نقل از برنامه عوض شود. پلاتو عروسک می‌تواند همراه با مجری ها و یا مهمان‌ها باشد.

به گفته این تهیه‌کننده آیتم بعدی که برای اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» طراحی شده، آیتم نمایشی است. زمانی‌که یک روانشناس بحثی را مطرح می‌کند، نمود زنده‌ای از آن را به صورت نمایشی برای افزایش جذابیت کار در نظر گرفته‌اند که هم جنبه اجتماعی دارد و هم سرگرم کننده است.

متقیان درباره پرداختن به گردشگری در این اعتماد نو به نقل از برنامه هم توضیح داد: اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» خیلی سعی کرده است که بخش گردشگری را به تصویر بکشد. چون اعتماد نو به نقل از برنامه خانواده است ما سعی کردیم به گردشگری هم بپردازیم البته الان شرایط سفر نیست اما سعی کردیم جغرافیای مختلف را با ساکنینش معرفی کنیم. می‌توانیم حدودا هفتاد تا هشتاد پلی بک از سرتاسر ایران یا تهران داشته باشیم و خانواده‌های خوب را به تصویر بکشیم. خانواده‌هایی که منسجم کنار هم زندگی و کار می‌کنند. تعریفمان هم از خانواده‌های موفق خانواده‌هایی هستند که به طور مثال به موقع ازدواج کرده و به موقع بچه‌دار شده‌اند. تولید این بخش شروع شده و به امید خدا به پخش خواهد رسید. ما خانواده‌های خوب را که مخاطب به ما معرفی می‌کند، به اعتماد نو به نقل از برنامه دعوت کرده و یا گروه مستند ساز را می‌فرستیم تا از آن‌ها مستند تهیه‌ کنند.

او افزود: به امید خدا قرار است مستندهای متفاوتی را ببینیم که به لحاظ ساختار و موضوع در شأن شبکه یک باشد و حتی بتوان به صورت یک اعتماد نو به نقل از برنامه مستقل به آن نگاه کرد.

نامه سرگشاده انجمن منتقدان خانه تئاتر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
هم اکنون بخوانید

او آیتم های «موالید» و «معرفی کتاب» را از بخش‌های جدید اضافه شده به اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از بخش‌های جدید اعتماد نو به نقل از برنامه، موالید است که قصد داریم هر هفته یا هر چند روز یک بار، تعداد موالید در روز را در استان‌های مختلف ایران اعلام کنیم. این بخش تمام استان‌ها را در برمی‌گیرد همچنین سعی می‌کنیم اسم‌هایی که برای بچه‌ها انتخاب شده و بیشترین تکرار را داشتند هم اعلام کنیم.

بخش معرفی کتاب را هم داریم. قصد داشتم این بخش با بخش‌های مشابه در اعتماد نو به نقل از برنامه های دیگر متفاوت باشد؛ مثلا اول فواید کتاب خواندن را توضیح بدهیم و اینکه وقتی کتاب صوتی و اینترنت هست چرا ما باید کتاب بخوانیم؟ و بعد از آن مجری ها کتاب‌هایی را که خواندند و دوست داشتند را به مخاطب معرفی کنند و یا کتاب‌هایی را بخوانند و بعد معرفی کنند.

متقیان درباره بخش‌ پزشکی اعتماد نو به نقل از برنامه نیز گفت: در آیتم پزشکی ما چند بخش را در نظر گرفتیم. بخش‌هایی مثل پوست و چشم بیشتر جنبه جراحی دارند و ما تصمیم گرفتیم که جراحان را دعوت نکنیم زیرا بعضی از بیماری ها را نمی‌توان با گوش دادن به آن رسیدگی کرد و تشخیص بیماری داد اما بعضی از بیماری ها مثل قلب و عروق، غدد و مغز و اعصاب را می‌توان آموزش داد و پیشگیری کرد. یکی از رسومی که در این اعتماد نو به نقل از برنامه قرار شد عوض شود این است که پزشکان و روانشناسان که دعوت می‌شوند باید در یک روز ثابت شوند و مثل سری‌های قبل اعتماد نو به نقل از برنامه پراکنده به اعتماد نو به نقل از برنامه نیایند؛ به عنوان مثال شنبه ها جراح قلب و یکشنبه‌ها پزشک تیروئید مهمان اعتماد نو به نقل از برنامه است.

او  با بیان اینکه تمام خواسته من این است که مخاطب چه چیزی را می‌خواهد تماشا کند و در هر بخش انتخاب مخاطب اولویت دارد، عنوان کرد:‌ چون بخش‌ها زیاد است و امکان پاسخ‌گویی به تمام سوالات مخاطبان وجود ندارد تصمیم گرفتیم هر روز بعد از اعتماد نو به نقل از برنامه و یا شب با پزشکان ارتباط برقرار کرده و به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام اعتماد نو به نقل از برنامه سوالات مخاطب را پاسخ دهیم. حتی در بخش آشپزی و هنری هم این امکان وجود دارد.

پایان هفته چه فیلم‌هایی از تلویزیون پخش می‌شوند؟
هم اکنون بخوانید

این تهیه‌کننده گفت: ما بخش کنداکتور داریم که اول اعتماد نو به نقل از برنامه پخش می‌شود تا مخاطب بداند در این قسمت چه چیزی اتفاق می‌افتد و چه بخش‌هایی با چه موضوعاتی را قرار است تماشا کند. حتی سعی می‌کنیم از روز قبل هم این اطلاع رسانی را انجام دهیم.

به گفته متقیان، آیتم کودک هم برای این اعتماد نو به نقل از برنامه در حال ساخت است. این بخش طراحی‌هایی است که والدین می‌توانند در خانه برای کودکان داشته باشند و از این طریق، خلاقیت و مهارت‌های کودکانشان را بالا ببرند.

او درباره آیتم‌های روانشناسی اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» هم گفت: در بخش روانشناسی آقای دکتر دوایی قرار است در مورد عادت‌های بد صحبت کنند. ایشان را بیننده‌ها خیلی دوست دارند. با دکتر ثریا علوی نژاد کارشناس روانشناسی کودک صحبت شده است، آقای دکتر صدرا هم قرار است همکاری شان را با اعتماد نو به نقل از برنامه با رویکرد جدیدتری ادامه بدهند، دکتر میرزا آغاسی و حنیف صادقی هم درباره حال خوب برایمان صحبت می‌کند.

او همچنین افزود: ما در حال طراحی بخشی به کمک روانشناس‌ها و پزشکان هستیم. قرار است درباره بحث نازایی صحبت شود. خیلی‌ها از مطرح کردن این موضوع شرم دارند و یا از هزینه‌های درمان می‌ترسند. ما در اعتماد نو به نقل از برنامه می‌توانیم پویشی را راه اندازی کنیم که این ترس بریزد و از برخی انژیوها کمک بگیریم تا به زوج‌های نابارور کمک کنیم تا با کمترین هزینه بتوانند درمان شوند و در بخش روانشناسی هم کمک کنیم تا از مطرح کردن این موضوع هراسی نداشته باشند. ما در ایران به جایگاهی رسیده‌ایم که ناباروری دیگر معنایی ندارد و همه می‌توانند بچه‌دار شوند.

متقیان در ادامه گفت: همچنین بخش موشن گرافی را داریم که در آن مسایل اجتماعی را به صورت گرافیکی مطرح می‌کنیم و بخش اورژانش که اطلاعات اورژانسی را به مخاطب ارایه می‌دهد. پژوهشی را انجام داد و از پزشکان اطلاعاتی گرفته‌ایم که به صورت موشن گرافی پخش می‌شود.

به گفته این تهیه‌کننده تمامی این گزارش ها از طریق صفحه اینستاگرام اعتماد نو به نقل از برنامه در فضای مجازی منتشر می‌شود و تلاش می‌شود تا در آپارات هم بارگذاری شود تا بیننده‌ها بلافاصله بتوانند از فضای مجازی گزارش‌ها و بخش‌های مختلف اعتماد نو به نقل از برنامه را استخراج کنند.

تیتراژ «سیمای خانواده» با صدای حجت اشرف زاده روی آنتن می‌رود که کارهایش در حال انجام است.

سری جدید اعتماد نو به نقل از برنامه «سیمای خانواده» از شنبه هفته آینده به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 8 =

دکمه بازگشت به بالا