عراق توافق اوپک پلاس را زیر پا گذاشت

به گزارش ایسنا، آمار رسمی شرکت بازرگانی نفت عراق (سومو) نشان داد که عراق در اکتبر ۳.۸۴۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که بالاتر از تولید ۳.۶۰ میلیون بشکه در روز در سپتامبر و بالاتر از سهمیه تولید ۳.۸۰۴ میلیون بشکه در روز این کشور تحت توافق اوپک پلاس بوده است.

عراق امسال در پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک پلاس عملکرد ضعیفتری در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داشته و از مه تا ژوئیه بالاتر از سهمیه تعیین شده، نفت تولید کرد با این همه قول داده بود با کاهش بیشتر تولید در ماههای بعد به جبران بپردازد.

عراق قرار بود از سپتامبر تا دسامبر ۶۹۸ هزار بشکه در روز کاهش تولید جبرانی علاوه بر سهمیه کاهش تولیدش داشته باشد. مقامات دولت فدرال عراق در گذشته مازاد تولید منطقه کردستان را عامل نرخ ضعیف پایبندی این کشور معرفی کرده بودند. عراق یکی از اقتصادهایی است که حتی بر مبنای استانداردهای اوپک، به شدت به نفت وابسته است و پس از ریزش قیمت نفت در مارس، با کاهش شدید درآمدهای بودجه خود روبرو شد. درآمدهای نفتی برای بودجه عراق حیاتی هستند اما این کشور در ماههای اخیر از سوی اعضای اوپک پلاس که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد برای توقف تخطی از پیمان و عمل به سهمیه کاهش تولیدش تحت فشار قرار گرفته است.

طبق آمار سومو، تولید میادین نفتی دولت فدرال عراق در اکتبر به ۳.۳۹۶ میلیون بشکه در روز و تولید منطقه کردستان به ۴۴۶ هزار بشکه در روز رسید.

مجموع صادرات نفت عراق در اکتبر هشت درصد افزایش یافت و به ۳.۲۹۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۰۵۰ میلیون بشکه در روز در سپتامبر رسید. صادرات نفت منطقه کردستان در اکتبر ۴۱۶ هزار بشکه در روز بود که ۴.۸ درصد در مقایسه با ۴۳۷ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش داشت. با این همه حمله به خط لوله صادرات نفت منطقه کردستان به بندر سیهان ترکیه، صادرات نفت این مطنقه را در ۲۸ اکتبر متوقف کرد و هنوز ازسرگرفته نشده است.

پیام‌رسان اندروید جایگزین SMS می‌شود؟
هم اکنون بخوانید

بر اساس گزارش پلاتین، مصرف داخلی نفت در اکتبر به ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با سپتامبر تغییر چندانی نداشت. مصرف منطقه فدرال ۵۲۰ هزار بشکه در روز و منطقه کردستان ۳۰ هزار بشکه در روز بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا