باید انتقادها را مطرح کرد تا بتوان راه حل یافت

داوود گنجه‌ای ـ موسیقیدان ـ که هم اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی است، در واکنش به انتقادهای مطرح شده به خانه موسیقی به ایسنا می‌گوید: اگر انتقادی به خانه موسیقی وارد باشد، به من هم برمی‌گردد؛ چون عضو شورای عالی این نهاد و قائم مقام آن هستم. همچنین قبلا عضو هیات مدیره نیز بوده‌ام.

او بیان می‌کند که در پاسخ به پیشنهاد شورای عالی خانه موسیقی مبنی بر حضور دوباره اش در هیات مدیره این نهاد، بیان کرده است که بهتر است از حضور افراد جوان و جدیدتر استفاده شود.

گنجه‌ای درباره انتخابات خانه موسیقی اظهار می‌کند: در هر دوره، شرکت در انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی آزاد است. منتهی اعضا باید رأی بدهند ولی شرکت نمی‌کنند. همیشه از اینکه چرا آن گونه که باید از یک نهاد مدنی حمایت و استقبال نمی‌شود، نقد داشته‌ام. بین هر فردی که در انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی کاندیدا شود، رأی گیری صورت می‌گیرد و اگر رأی بیاورند به هیات مدیره راه پیدا می‌کنند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: اگر فرد خاصی برای اداره مناسب به نظر می‌رسد، کاندیدا شود و این مسئولیت را به عهده بگیرد. خود من هیچ وقت حاضر به پذیرفتن این وظیفه نبوده‌ام؛ چون هیچ چیز خاصی ندارد. تنها کاری است با مسئولیت‌های زیاد و بدون مزد. هر کسی نمی‌تواند با صبر و توان اداره بالا این همه کار را در خانه موسیقی پیش ببرد. حرف‌هایی که می‌زنم به این علت نیست که طرف فرد یا عده خاصی را داشته باشم؛ حقیقت است.

او تأیید می‌کند که انتخابات خانه موسیقی همانند انتخابات کشور است. مگر همه در انتخابات کشور شرکت می‌کنند؟ پس فردی که شرکت نمی‌کند، حق حرف زدن هم ندارد. 

گنجه ای درباره اینکه «آیا انتخابات خانه موسیقی بین عده‌ای مشخص می‌گردد؟» پاسخ می‌دهد: در هر جای دنیا که انتخاباتی برگزار می‌شود، این حرف و حدیث‌ها نیز هست. ولی باید تحقیق کرد که آیا این امر حقیقت دارد؟ البته قاعدتا افرادی که پیشکسوت هستند، رأی بیشتری دریافت می‌کنند. ولی به شخصه معتقدم اداره خانه موسیقی باید جوان گرایی شود که البته مدیرعامل آنجا در حال حاضر جوان است.

کمیته ملی «گردشگری خوراک» تشکیل شد
هم اکنون بخوانید

این هنرمند همچنین درباره مدت زمان مجاز حضور اعضای هیات مدیره خانه موسیقی توضیح می‌دهد: اعضای شورای عالی که هر کدام ۳۰ سال فعالیت مستمر در زمینه هنر داشته و از اساتید موسیقی هستند، پیشنهاد دادند که هر کسی که در هیات مدیره بیشتر از دو دوره حضور داشته است، نباید بار دیگر امکان کاندیدا شدن داشته باشد. این نکته در اساسنامه هم ثبت شده است ولی برخی از افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی، مسائلی را مطرح می‌کنند که با اصول و اساسنامه منطبق نیست. البته همیشه معتقد هستم که انتقاد باید باشد و اگر نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌شود. ولی باید در نظر بگیریم که مدیریت‌های خانه موسیقی تاکنون موفق بوده‌اند. این دوره هم در حال اتمام است و دوستان جوان و تازه نفس بیایند شرکت کنند و خانه موسیقی را حتی بهتر اداره کنند.

او درباره منافع مالی احتمالی حضور در اداره خانه موسیقی اظهار می‌کند: گاهی گفته می‌شود که حضور در هیات مدیره خانه موسیقی از لحاظ مالی به نفع افراد است، ولی اینگونه نیست. چون این نهاد بودجه‌ خاصی ندارد، حق عضویت را هم که همه پرداخت نمی‌کنند. خانه موسیقی بیشتر با کمک‌های مالی اداره می‌شود که انجام این کار در توان هر کسی نیست.

گنجه‌ای تنها انتقاد خود نسبت به خانه موسیقی را چنین عنوان می‌کند: انتقادی که به خانه موسیقی دارم این است که باید کارهایی که با سختی و بدون مزد به انجام می‌رساند را در رسانه‌ها اعلام کند. شورای عالی همین چند وقت پیش رئیس چندین ساله خود، استاد شجریان را از دست داد. مثلا حضور در این شورا چه استفاده‌ای برای استاد شجریان داشت؟ تلاش ایشان تنها برای این بود که خانه موسیقی بماند. حدود ۲۰ سال است که خانه موسیقی بدون وابستگی به نهاد خاصی پابرجا مانده است. به اعتقاد من همین که هیات مدیره توانسته چراغ آنجا را روشن نگه دارد، عده زیادی را بیمه و صاحب خانه کرده، یعنی خیلی کار کرده است.

از پیشگیری از کرونا تا امنیت سینما
هم اکنون بخوانید

او در پاسخ به این پرسش که آیا انتقاد از هیات مدیره خانه موسیقی عواقبی به همراه خواهد داشت؟ می‌گوید: این نهایت بی انصافی است. من از روزی که انقلاب شده است، در وزارت ارشاد در شوراهای مختلف حضور داشته‌ام. یک مورد به من معرفی کنید که خود من اجحاف یا نامهربانی به کسی کرده باشم. من از اعضا می‌خواهم که هر انتقادی به من دارند، بیان کنند. خیلی هم خوشحال می‌شوم. البته انسان جایزالخطاست. ممکن است کوتاهی صورت گرفته شده باشد ولی عمدی نیست. به طور کلی تنها سه چهار نفر از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی در شوراها حضور داشته‌اند. مگر این افراد چقدر قدرت داشته‌اند که بخواهند سد راه کسی شوند؟ هنرمند نباید خصمانه به خانه خودش نگاه کند. اگر از کسی خوششان نمی‌آید می‌توانند رأی ندهند. ولی وقتی رأی نمی‌دهند مشکلات ایجاد می‌شود.

داوود گنجه ای در پایان در پاسخ به این این پرسش که چرا برخی معتقدند، خانه موسیقی پیشرو نیست و نسبت به اتفاقات مهم موسیقی عکس‌العمل‌هایش همراه با تعویق است؟ بیان می‌کند: علت آن این است که در حال حاضر لطف خاصی شامل حال موسیقی نمی‌شود. مگر صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرکت مثبتی برای موسیقی نشان می‌دهند و تا چه حد حمایت می‌کنند؟ پیشرو بودن خانه موسیقی نیازمند پشتوانه داشتن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + پنج =

دکمه بازگشت به بالا