آسوشیتدپرس: انتقال زندانیان گوآنتانامو به امارات زندگی آنها را بدتر کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بازداشتی‌های گوآنتانامو شامل ۱۸ یمنی و یک روس که پس از ۱۱ سپتامبر از افغانستان و پاکستان به این زندان منتقل شدند، برای پنج سال در امارات بازداشت بودند.

حالا اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی برای انتقال آنها به یمن وجود دارد کشوری که خانواده‌هایشان بیم آن را دارند رفتاری به مراتب بدتر از گوآنتانامو با این زندانی‌ها شود. آنها در تماس‌هایی کوتاه و مختصر از مکان‌های نامشخصی از امارات از جمله یک زندان مخوف به خانواده‌هایشان درباره زندگی بدی که در اینجا داشتند، صحبت کرده و گفتند که ای کاش به گوآنتانامو برگردند.

یکی از مقام‌های ارشد یمنی اعتماد نو به نقل از برنامه انتقال این افراد به یمن را تایید کرد و آن را به اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های امنیتی منوط دانست. یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که دولت این کشور درباره آنچه اتفاق می‌افتد، آگاه است.

کارشناسان حقوقی سازمان ملل بازگردانده شدن این مردان را یک بازگشت اجباری دانسته و هشدار دادند که این اقدامات، نقض قوانین بین‌المللی است.

سرنوشت آنها در یک کشور عرب درگیر جنگ داخلی اشتباه است. خطر شکنجه و بازداشت خودسرانه در شبکه‌های زندان‌های رسمی و مخفی که توسط گروه‌های مختلف که این کشور را اداره می‌کنند، وجود دارد.

خانواده یکی از این زندانی‌ها به نام “سالم” گفته است: ما نگران هستیم که این افراد به محض ورود به یمن کشته یا به مکان‌های نامشخص برده شوند.

حبس طولانی مدت این افراد نقض وعده‌های مقام‌های آمریکایی است وقتی که آنها را در ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به امارات منتقل کردند.

ریاست جمهوری عراق: اخبار مربوط به عادی سازی روابط با اسرائیل جعلی است/ رسانه ها دقیق باشند
هم اکنون بخوانید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از آنکه زمام امور را به دست بگیرد، در توییتر اعلام کرده بود که دیگر کسی از زندان گوآنتانامو آزاد نمی‌شود. دولت وی، دفتر مسؤول تعطیلی تاسیسات گوآنتانامو، انتقال‌ها و اسکان مجدد زندانیان را منحل کرد.

توافقات بین آمریکا با امارات و ده‌ها کشور دیگر برای انتقال این زندانیان نیز هرگز علنی نشد. اما “یان موس”، یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا در امور گوآنتانامو تاکید کرد: ما می‌خواستیم این افراد پس از آزادی زندگی جدیدی را آغاز کنند. در معامله ما این که آنها بار دیگر زندانی شوند، وجود نداشت.

در ریاست جمهوری ترامپ، تنها یک زندانی سعودی به عربستان منتقل شد تا مابقی حبس خود را بگذراند آن هم پس از آنکه به گناهانش اعتراف کرد.

در دوران اوباما، در مجموع ۱۹۷ زندانی به سایر کشورها منتقل شدند و در دوران جورج بوش پسر ۵۰۰ زندانی. گوآنتانامو اکنون ۴۰ زندانی دارد که بیشترشان اتهامی ندارند و یک سوم هم یمنی هستند.

کتی تیلور، معاون رئیس گروه بازیابی مستقر در انگلیس و هماهنگ کننده پروژه زندگی پس از گوآنتانامو گفت: پس از مستندسازی زندگی حدود ۶۰ زندانی سابق در ۲۵ کشور، باید بگویم وضعیتی که این افراد در امارات با آن روبرو هستند، به مراتب بدتر و مشکل آفرین‌تر از سایر کشورهاست.

مشخص نیست که ۱۷ یا ۱۸ زندانی در دست اماراتی‌ها هستند. برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن هستند که یک یمنی به دلایل شرایط پزشکی دیگر زندانی نیست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + ده =

دکمه بازگشت به بالا