امید ترکیه برای حل اختلاف مدیترانه شرقی و دریای اژه از طریق گفت‌وگو

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، “خلوصی آکار”، وزیر دفاع ملی ترکیه در یک جلسه ویدئو کنفرانسی گفت: اجازه دهید مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنیم. اما همه باید ببینند و متوجه باشند که ما تسلیم هیچ‌گونه مشارکت ساختگی، اجبار یا فشار نمی‌شویم.

بر اساس بیانیه‌ای از وزارت دفاع ترکیه، آکار ریاست این جلسه با حضور “یاسر گولر”، رئیس ستاد کل، فرماندهان ارشد نیروها و معاونان وزیر را بر عهده داشت.

وی ضمن ابراز عزم ترکیه برای حفاظت از منافع و حقوق خود در مدیترانه شرقی و دریای اژه، تأکید کرد که این کشور به دفاع از منافع و حقوق جمهوری ترک قبرس شمالی هم ادامه می‌دهد.

آکار مدعی شد که آنکارا طرف صلح، گفت‌وگو، راه‌حل سیاسی و مذاکرات را گرفته است و افزود که مذاکرات اکتشافی با یونان باید ادامه پیدا کند.

وی حمایت خود از نشست‌های بیشتر تحت پیمان ناتو، و نیز چهارمین دور مذاکرات بین ترکیه و یونان که تاکنون دو دور آن‌ها در آتن و یکی در آنکارا برگزار شده، را ابراز کرد.

ترکیه به طور مداوم با تلاش‌های یونان برای اعلام محدوده اقتصادی انحصاری مبتنی بر جزایر کوچک در نزدیکی سواحل ترکیه که منافع ترکیه- کشوری با طولانی‌ترین خط ساحلی در مدیترانه شرقی- را نقض می‌کند، مخالفت کرده است.

آکار همچنین گفت که منابع انرژی در نزدیکی جزیره قبرس باید به شکل منصفانه بین جمهوری ترک قبرس شمالی و دولت قبرس یونانی‌نشین قبرس جنوبی تقسیم شود.

درگیری آذربایجان-ارمنستان

آکار هم‌چنین عنوان کرد، ارمنستان- “که آتش‌بس اخیر با آذربایجان را در درگیری بر سر قره‌باغ نقض کرد”- همچنان به زدن اهداف غیرنظامی و کشتن مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ادامه می‌دهد.

سعودی‌های در تبعید حزب سیاسی اپوزیسیون را تاسیس کردند
هم اکنون بخوانید

وی ضمن ابراز اعتماد به نیروهای مسلح آذربایجان، “به خاطر شهدای آذربایجانی که جانشان را در حملات از دست داده‌اند” تسلیت گفت و برای زخمی‌شدگان آرزوی شفای عاجل کرد.

آکار گفت: در مبارزه درست آن‌ها برای حفظ تمامیت ارضی و بازپس‌گیری زمین‌های خود، در کنار برادران آذربایجانی خود خواهیم ایستاد و از همه طریق آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفت =

دکمه بازگشت به بالا