اصلاح‌طلبان در صورت رسیدن به قدرت امید به انجام کار ندارند

سیدرحیم ابوالحسنی در گفت وگو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که آیا بدنه رای اصلاح طلبان از عملکرد این جریان رضایت لازم را دارند، اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که جامعه به خاطر محقق نشدن مطالباتش به نوعی بی اعتمادی، یأس و ناامیدی و سیاست گریزی رسیده است، زیرا در انتخابات یا وعده هایی داده می شود که قابل تحقق نیست. 

وی ادامه داد: در هر دوره از انتخابات گفتمان هایی مطرح می شود که این گفتمان ها «دال» های مرکزی دارند و افکار عمومی به این دال ها حساس است.مثلا در دوره خاتمی گفتمان توسعه سیاسی با دال هایی همچون جامعه مدنی، آزادی سیاسی و حاکمیت احزاب مطرح شد و در پایان دولت دوم خاتمی کار به جایی رسید که حامیان این گفتمان صحبت از عبور از خاتمی کردند چون احساس کردند مطالبات شان محقق نشد. در دولت احمدی نژاد از عدالت و آوردن نفت بر سفره مردم گفته شد اما نفت فقط بر سفره عده کمی آمد. در دولت روحانی رفع تحریم ها، آزادی های سیاسی و رفع حصر وعده داده شد که نه تنها این وعده ها محقق نشد بلکه مشکلات اقتصادی و گرانی های  افسارگسیخته پیش آمد.

وی با طرح ادعای کف مشارکت ۵۵درصدی در انتخابات ، خاطرنشان کرد: به میزانی که گفتمان اصلاحات رونق یافته و مطلوب جامعه شود، میزان مشارکت هم بالا رفته و تا هشتاد درصد می رسد. یعنی جریان اصلاحات در جذب مشارکت نقش مهمی دارد اما وقتی ساختار انتخابات به گونه ای است که اصلاح طلبان امکان حضور نداشته باشند، میزان مشارکت کاهش می یابد و حتی مثل انتخابات مجلس یازدهم به حدود چهل درصد می رسد. 

نظر هیأت منصفه درباره نشریه «ارمغان» و «نود اقتصادی»
هم اکنون بخوانید

 ابوالحسنی با بیان اینکه وقتی مردم از اصلاح طلبان ناامید می شوند، مشارکت کاهش می یابد، گفت: چه کسی گفته است مجلس دهم یا دولت روحانی اصلاح طلب است؟ وقتی پنج هزار نفر از اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم ردصلاحیت شده و عده کمی به مجلس راه می یابند، می توان گفت مجلس اصلاح طلب است؟ جناح رقیب سعی می کنند دولت را اصلاح طلب تلقی کند اما اصلاح طلبان مجبور شدند در انتخابات از روحانی حمایت کنند در حالیکه او خود را اصلاح طلب نمی دانست. 

وی ادامه داد: نخبگان اصلی اصلاح طلب را در گوشه رینگ برده و غیر مشت و لگد و فحش چیزی نصیب آنها نمی شود. آنها یا گوشه‌نشین شده یا ممنوع التصویر هستند و رسانه ای هم در اختیار ندارند. با این حال اصلاح طلبان در همین ساختار موجود انتخابات شرکت کرده‌اند اما فقط نیروهای رده چندم آنها  تایید صلاحیت می شوند. از سویی نهادهای قدرت هم اختیار نهادهای انتخابی مثل مجلس و ریاست جمهوری را محدود و کنترل کرده اند. بنابراین  در ارزیابی از عملکرد اصلاح طلبان باید این مسایل را در نظر گرفت. 

رییس دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در پایان گفت:  در شرایط کنونی اصلاح طلبان هیچ امیدی ندارند که قدرت نصیب آنها شود و اگر این اتفاق هم بیفتد، امیدی ندارند که بتوانند کار خاصی انجام دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا