اجباری بودن سربازی خواه‌ناخواه سبب مجرم سازی میلیون‌ها جوان در کشور می‌شود


اجباری بودن سربازی خواه‌ناخواه سبب مجرم سازی میلیون‌ها جوان در کشور می‌شود

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران طی نامه‌ای به سرلشکر باقری نسبت به قانون فعلی خدمت سربازی و افزایش مدت زمان خدمت وظیفه واکنش نشان داد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران طی نامه‌ای خطاب به سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح نسبت به قانون فعلی خدمت سربازی و افزایش مدت زمان خدمت وظیفه واکنش نشان داد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

سرلشگر محمد باقری، ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح

باسلام؛

همانطور که می‌دانید تقویت بنیه دفاعی کشور همواره در الویت قرار دارد و باید در حفظ و رشد آن کوشا بود، اما سربازی اجباری راه درست وصول به این هدف نیست. حال آنکه طی اقدامی رو به عقب مدت خدمت سربازی افزایش یافته است.

در راستای انتشار این خبر نکات زیر قابل اشاره است:

نخست؛ بحث عدم اجرای کامل قوانین وضع شده فعلی پیرامون نظام وظیفه، به عنوان نازل ترین درخواستِ مورد انتظار مطرح است، که به تنهایی مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند. در صدر این قوانین اجرا نشده، اصل ۴۹ و ۵۰ قانون نظام وظیفه قرار دارد. با توجه به این دو اصل، حقوق دریافتی یک سرباز وظیفه باید بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق پایور باشد.

همچنین مصوب پرداختی سربازان متاهل باید دوبرابر پرداختی دیگر سربازان باشد؛ اما بر اساس صحبت‌های جناب‌عالی  تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان پرداخت می‌شود. این میزان حقوق نه تنها دغدغه‌ی مالی سربازان را رفع نمی‌کند بلکه کفاف مایحتاج روزانه‌ و حتی هزینه‌ی رفت و آمد آن‌ها را نیز درطول یک ماه نمی‌دهد.

ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است/ ترامپ با حسرت تماس از سوی ایران رفت/ اسرائیل با دم شیر بازی نکند/ دولت بایدن در صدد احیای داعش است
هم اکنون بخوانید

دوم؛ جناب سردار باقری! سازمان نظام وظیفه به‌جای مجموعه‌ای برای پرورش و به‌کارگیری نیروی کارآمد، تبدیل به سازمانی در جهت هدررفت سرمایه‌ی انسانی کشور و از آن مهم‌تر ازبین‌رفتن سرمایه‌ی اجتماعی نظام شده‌است.

طبق آمار انتشاریافته توسط رسانه‌ها هرساله شاهد جان‌سپردن تعداد زیادی از سربازان عزیز کشور هستیم که از دلایل آن می‌توان به عدم آموزش نظامی کافی، آگاهی‌ بخشی کامل، نداشتن ادوات و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ی درست در مناطق مرزی اشاره کرد. اما ستاد کل نیروهای مسلح به جای اصلاح این روند با اضافه کردن پیشوند شهید به اسامی این جوانان، سعی در شانه خالی کردن از پاسخ‌گویی و حل مسئله ذیل تقدیس این موضوع دارد.

همچنین این دوسال سربازی مانع دیگری در راه ازدواج، اشتغال جوانان و هم‌چنین اتلاف وقت آنان است. تجربه‌ی اجرای طرح مهارت‌آموزی به سربازان نیز ناموفق بوده‌ و مشکلی را حل نکرده‌است.

علاوه‌ بر این موضوع، اضافه خدمت سنواتی که شروطِ بخشش آن منوط به گواهی فرماندهان شده (و همچون سال‌های گذشته مورد بخشش رهبری قرار نمی‌گیرند)، دلیلی برای تشدید موانع بر سر راه جوانان شده‌است.

اجباری بودن خدمت سربازی خواه‌ناخواه سبب مجرم سازی چندین میلیون جوان در کشور به علت عدم اعزام به سربازی می‌شود. همچنین سلب حقوق ابتدایی و دیدن انواع فساد، ناکارآمدی‌ها و مشاهده‌ی برخوردهای خلاف شأن و کرامت انسانی در طول مدت خدمت، در بلندمدت باعث بی‌اعتمادی قشر عظیمی از جامعه به نظام خواهد‌شد.

ستادکل باهمه‌ی این توصیفات به جای آنکه به حل موضوع و رفع آسیب بپردازد تا رغبت جوانان به سربازی بیشتر شود، صورت مسئله را پاک کرده و برای رفع مشکل کمبود سرباز، مدت خدمت را افزایش داده‌است.‌

منتجب نیا: برخی هنوز نمی خواهند شکستشان را بپذیرند
هم اکنون بخوانید

نیک‌ می‌دانید عموم افراد بومی، سربازان متاهل هستند؛ درنتیجه‌، افزایش مدت سربازی ایشان منجر به افزایش فشار روانی و معیشتی به خود و خانواده‌ی این افراد می‌شود. این درحالی است که تنها با مدیریت درست سربازان درحال خدمت، این مشکل قابل‌حل است.

در آخر لازم به ذکر است؛ اجرای قانون کنونی سربازی، نه‌تنها باعث حفظ امنیت کشور و رسیدن به آن غایت مدنظر نمی‌شود، بلکه در درازمدت سبب بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا