تحریم دارویی ایران جنایت علیه بشریت است/ هتاکی ترامپ به مردم ایران از روی ترس است


تحریم دارویی ایران جنایت علیه بشریت است/ هتاکی ترامپ به مردم ایران از روی ترس است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حاکمان آمریکایی برابر ایران دچار شکست تاریخی شده‌اند و تا اذعان رسمی آنان به این شکست، زمان زیادی نمانده است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با یک اعتماد نو به نقل از برنامه رادیویی، تصریح کرد: شکست در رفتار ایالات متحده کاملا مشخص است، این کشور با اینکه از برجام خارج شده، تمامی توان خود را برای شکست ایران انجام داده است، اما ما اجازه ندادیم که آن‌ها حتی کمی احساس پیروزی کنند. 

خطیب زاده به تحریم‌ها علیه ایران در حوزه دارو اشاره و اظهار کرد: ایالت متحده از اینکه تمام تلاش خود را در جهت گرسنگی دادن به مردم ایران انجام دهد ابایی ندارد و به دنبال فشار حداکثری بر مردم ایران است، اما وظیفه حاکمیت و دولت، دفاع از منافع ملی و تامین نیاز‌های قطعی مردم است و تمامی شرکت‌ها و نهاد‌های مسئول با تمام قوا کار می‌کنند، تا با تولید دارو‌های مورد نیاز در داخل و یا واردات برخی دارو‌ها از خارج نیاز داخلی را تامین کنند.

وی در ادامه درباره تحریم ۱۸ بانک کشور از سوی آمریکا و اختلال در واردات و تامین دارو گفت: اقدامی که آمریکا انجام می‌دهد و ابایی هم در انجام آن ندارد، جنایت علیه بشریت است. آن‌ها می‌خواهند در ایام باقیمانده از بیشترین فشار استفاده کنند، اما در عمل این اقدام هیچ تاثیری برما ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: عملکرد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بیشتر روانی است، چون در عرصه بین الملل تا کنون موفق نبوده اند، ولی خودشان هم می‌دانند که با این تبلیغات کسی حرفشان را باور نمی‌کند و خودشان هم این را می‌دانند. 

خطیب زاده تصریح کرد: دنیای امروز یک کشوری با داشتن کوهی از مشکلات داخلی و بین المللی و رئیس جمهوری روانپریش نمی‌تواند، کشور دیگری را به طور دائمی تحریم کند، اینگونه اقدامات بیشتر یک کارزار روانی است.

وی در ادامه افزود: ۱۵ کشور همسایه و ۱۵ مرز فعال داریم، البته آمریکا تا کنون توانسته طرف‌های تجاری خود را از مراوده با ایران بترساند، چون این کشور‌ها توان روانی بالایی نداشته اند، توان آمریکا در برابر اطلاعات امنیتی و دستاورد‌های بالای ایران واقعا پایین است.

خطیب زاده درباره اهانت اخیر ترامپ ضد مردم ایران اظهار کرد: پس از این هتاکی ما در توئیتی پاسخ وی را دادیم، اما باید گفت او به هیچ آدابی پایبند نیست و ترامپ رذایل رفتاری و اخلاقی زیادی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: رفتار‌های ترامپ در سیاست بین الملل نمونه ندارد و ادب به ما اجازه نمی‌دهد جواب او را با همین بی ادبی پاسخ دهیم. این بی ادبی از روی ترس و نه به دلیل شجاعت اوست. 

وی افزود: آمریکا در تحریم‌هایی که برای ایران در نظر گرفته حتی به ترور شخصیت‌های ما مثل سرادر سلیمانی پرداخته که ما به صورت عملی پاسخی قاطعانه و هوشمندانه به آنان می‌دهیم. در این چندسال هم سعی کردیم با رفتار‌های اخلاقی کمترین خروج را در روابط بین الملل داشته باشیم. ان شاء الله داستان این روز‌ها هم تمام می‌شود و روسیاهی آن برای زغال می‌ماند.

قالیباف پیام رهبر انقلاب خطاب به پوتین را تقدیم کرد
هم اکنون بخوانید

سخنگوی امور خارجه کشورمان درخصوص مقدور نشدن واردات برخی دارو‌ها مثل واکسن آنفلوآنزا بر علت تحریم، گفت: واکسن آنفلوآنزا هر ساله به صورت محدود در دنیا تولید می‌شود، اما امسال به جهت شیوع کرونا، تقاضای این واکسن بیشتر شده و ایران هم به جهت مجاری بسته شده انتقال ارز ناشی از تحریم دچار مشکل‌هایی شده، اما با ورود محموله واکسن در حال حاضر تزریق آن برای واجدان شرایط آغاز شده است.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: مسیر‌های انتقال دارو و مواد اولیه برای ما مسیر‌های عادی نیست به جهت اینکه آمریکا تمام توان خود را گذاشته تا ما را زمین گیر کند، اما به قول آقای ظریف ما فوق تخصص دور زدن تحریم‌ها را داریم و علاوه بر تلاش‌های داخلی، جوانانی داریم که در خارج از کشور حضور دارند و قلبشان برای ایران می‌تپد. آن‌ها از طریق مجاری مختلف دارو وغذای مورد نیاز کشور را از خارج تامین می‌کنند.

وی همچنین درباره دستاورد‌های سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه به چین گفت: این سفر در چارچوب مشارکت راهبردی هر دو کشور انجام شده است. مراودات ایران و چین پیش از شیوع کرونا به طور منظم در سطوح مختلف انجام می‌شد و این سفر هم در همین راستا انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه سفر اخیر آقای ظریف به چین با سه هدف انجام شد، گفت: برخی مراودات عادی بین دو کشور در بخش خصوصی بین تجار و شرکای تجاری ایرانی و چینی دچار مشکلاتی شده بود که سفر اخیر در بهبود این روابط صورت گرفت. هدف دوم این سفر به دلیل شیوع کرونا که جدی‌ترین موضوع کشورهاست انجام شد. گفتگو‌های دو کشوربه دلیل شرایط خاص ایران در شیوع کرونا و پیشرفت‌های پکن در ساخت واکسن کرونا تحت نظر سازمان بهداشت جهانی در این سفر حائز اهمیت بود.

خطیب زاده موضوع سوم این سفر را مشارکت راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عنوان کرد و گفت: این مشارکت راهبردی ۲۵ ساله در سفر پیشین رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد و طی این چند سال اخیر بر روی آن کارشده و در سفر وزیر امور خارجه به چین در مورد آن به طور خاص گفتگو شده است.

وی در ادامه درباره طلب ایران از چین و عودت آن به کشور گفت: اگر منظور از طلب ایران منابع مالی ما در چین باشد، منابعی است که تجار و بانک‌های ما از آن استفاده می‌کنند و مثل طلب‌های ما از عراق، کره جنوبی و ژاپن نیست بلکه منابع اقتصادی است که از آن بهره می‌بریم.

سخنگوی امور خارجه همچنین درباره عادی سازی روابط بین اعراب حوزه خلیج فارس و رژیم اشغالگر قدس گفت: ایران در منطقه‌ای بحرانی خاورمیانه قرار گرفته است و این منطقه به جهت مختصات جغرافیایی همیشه در طول تاریخ پر خطر بوده و ما هم گذرگاه این اتفاقات بوده ایم. فقط هوشمندی کارگزاران و دولتمردان بوده که این مرزو بوم را سرپا نگه داشته است.

کلاس‌های حوزوی باید در صورت امکان حضوری تشکیل شود
هم اکنون بخوانید

خطیب زاده در مورد آشکار سازی روابط برخی از اعراب و رژیم اشغلگر قدس گفت: برخی از این رفتار‌ها به شرایط داخلی آمریکا باز می‌گردد، اما کشور‌هایی مثل امارات و بحرین دچار بحران شناخت از خود و روابط بین المللی هستند. 

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی خود دارای پایین‌ترین سطح مشروعیت، نظامی، اقتصادی و اجتماعی است و این نشان دهنده خطای راهبردی این کشورهاست که می‌خواهند با ایجاد روابط با رژیمی که خود دچار بحران است برای خود مشروعیت بین المللی بخرند. آنچه مهم است خط‌های قرمز ما و اقدامات عملی ما است.

سخنگوی امور خارجه به بحران سه دهه‌ای قره باغ اشار‌های کرد و گفت: شهر‌هایی از جمهوری آذربایجان در اشغال ارمنستان است. مواضع ما کاملا مشخص و از طرفین خواسته ایم طی مصالحه و گفتگو این مشکل را حل کنند، ضمن اینکه ارمنستان باید به حاکمیت ارضی آذربایجان احترامی بگذارد و شهر‌های اشغالی را تخلیه کند.

وی افزود: گفتگو‌هایی هم در این زمینه بین ایران، ارمنستان، آذربایجان و روسیه انجام شده است. ایران به باکو و ایروان دسترسی یکسان دارد و تلاش‌های ما هم برای مصالحه ادامه دارد. از آتش بس استقبال و حمایت می‌کنیم البته در مواردی آتش بس رعایت نمی‌شود، ولی تمام تلاش ما جلوگیری از خونریزی است.

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره لوگوی وزارت امورخارجه و حواشی طنزآمیز آن هم گفت: هیچ اقدامی از دید تیزبین ایرانیان پنهان نمی‌ماند. پرچم امور خارجه باید بیشترین قرابت را با پرچم ملی داشته باشد. مراحل قانونی آن در چند مرحله طی شده و آرم الله به صورت بسیط در آن قید شده است.

خطیب زاده افزود: تیم طراحی این نشان جزو طراحان پرچم ملی ما هستند و این تیم حرفه‌ای است. هیچ نشانی در دنیا پیدا نمی‌شود که شبیه‌هایی با آن پیدا نشود بنابراین بدیهی است که شباهت‌هایی هم پیدا شود. درباره واژه به “پا خاستن” که به اشتباه ” به پا خواستن” تایپ شده بوده هم باید گفت وزارت امورخارجه هم غلط مشقی دارد. این واژه اصلاح شده است.

وی همچنین درباره تصویر آقای ظریف برای اظهار تاسف فقدان استاد شجریان اظهار کرد: آقای ظریف ادمین ندارند و خودشان مسئولیت این کار را بر عهده دارند به همین دلیل عکسی که انتخاب کرده را حذف کردند و به صورت مکتوب عذرخواهی کردند. آقای ظریف “شبکه اجتماعی باز است” و سطح توئیت سیاستمداران را بالا برده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان با اشاره به اینکه در سن ۴۵ سالگی جوانترین سخنگوی امور خارجه است، اظهار داشت: ملت بزرگ ایران بدانند که فرزندانشان ذره‌ای کوتاهی نمی‌کنند. کاستی‌ها را بر ما ببخشند. ان شاء الله خبر‌های خوشی در راه است که به زودی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا