فریاد مطالبه گری یا تخریب سیاسی!

به گزارش ایسنا، با توجه به عدم تکیه کامل به تولید داخلی به دلیل تکمیل نبودن زیرساختهای کشور در این زمینه و فشار حداکثری تحریم های آمریکا بر زندگی مردم می توان گفت که شاید ایجاد ثبات در اقتصاد کشور یکی از مطالبات اصلی مردم از نمایندگانشان در خانه ملت است. اما سوال اصلی این است که چگونه می توان از همه ظرفیت های کشور برای ثبات اقتصادی بهره برد؟ آیا رسیدن به این هدف جز با همکاری و همراهی همه ارکان نظام و قوای حاکم بر کشور محقق خواهد شد؟

به نظر می رسد در شرایط امروز و باتوجه به فشارهای بین المللی علیه کشورمان برگزیدن هر راهی جز همکاری و همراهی بایکدیگر؛ نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان ارکان قوه مقننه کشور نقش کلیدی در ایجاد تعامل سازنده با همه ارکان نظام به منظور پیدا کردن مشکلات و راه حل های آنان داشته و در حقیقت مجلس شورای اسلامی با ریل گذاری صحیح می تواند قطار کشور را از پیچ جنگ اقتصادی عبور دهد.

مجلس یازدهم از همان روزهای آغاز به کار خود پیگیری دغدغه های مردم و ارائه راهکارهای عملی برای ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور را از مهم ترین اولویت های خود در چهار سال پیش رو معرفی کرد و دست خود را برای همکاری با سایر ارکان نظام به منظور یافتن راه حل های کلیدی و عملی بالا برد. همچنین در کارنامه چند ماه آغازین خود نیز تصویب و پیگیری چندین طرح دو فوریتی در حوزه مسکن، تامین کالاهای اساسی مردم و کنترل نرخ نهاده های دامی و کشاورزی را به ثبت رسانده است.

اما در کنار چند ماه تلاش پارلمانی ها برای بهبود وضعیت کشور شاهد انتقادهای تند و بعضا توهین آمیز برخی از نمایندگان نسبت به مسئولان اجرایی کشور و حتی شخص رئیس جمهور بودیم. انتقادهایی که می توان گفت از مطالبه گری برای اصلاح امور فاصله گرفته و به توهین و حتی تخریب سیاسی نزدیک تر است. اما سوال اصلی این است که کاربرد ادبیات نامناسب از سوی نمایندگان ملت و حتی توهین و تخریب مسئولان سایر ارکان نظام اسلامی چه نتیجه ای به دنبال دارد؟ آیا منجر به اصلاح امور خواهد شد یا فرصتی در دست دشمنان کشور؟

برای پاسخ به این سوالات به سراغ چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم و پاسخ این سوالات را از آنان جویا شدیم.

محمدحسن آصفری در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه مطرح کرد: از نظر بنده بخشی از این امر به فضای مجازی بازمی گردد. امروز متاسفانه برخی از صفحات فضای مجازی دنبال تخریب بوده و بعضی از نمایندگان نیز فکر می کنند اینگونه صحبت کردن و به کار بردن ادبیات نامناسب نیز خریدار دارد در حالی که اینگونه نبوده و از نظر بنده جامعه چنین چیزی را نمی پسندد.

بنده اعتقاد دارم که نمایندگان باید در گفتمان خود رعایت ادب را در اولویت قرار دهند. درست است نمایندگان مجلس در برخی موارد نسبت به رفتار دولت ناراحت و گلایه مند هستند چرا که وقتی ما به حوزه های انتخابیه خود می رویم مردم از ما می پرسند چرا بر سر دولت فریاد نمی زنید و حرف های خود را نمی گویید اما این مطالبه گری نباید از گستره ادب خارج شده و خدایی نکرده به کسی بی احترامی شود.

نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصریح کرد: بی پاسخ بودن دولت در برخی از مسائل باعث شده تا فشار بر روی نمایندگان زیادتر شده و گاهی اوقات از کوره درفته و عناوین و الفاظی را به کار ببرند که از ادب و اخلاق دور است. بنده نیز این امر را نمی پسندم.به کار بردن ادبیات نامناسب تاثیری در اصلاح امور ندارد. نمایندگان به جای داد و بیداد باید به وظیفه ذاتی خود یعنی تصویب قوانین کاربردی پرداخته و دولت را ملزم به کار کردن و پیشبرد امور مردم کنند.

ابلاغ قانون بودجه ٩٩ از سوی رییس مجلس + متن بودجه
هم اکنون بخوانید

همچنین اصغر سلیمی در گفت و گو با ایسنا درباره به کاربردن ادبیات نامناسب از سوی برخی از نمایندگان نسبت به مسئولان دولتی، بیان کرد: نمایندگان حق توهین و کاربرد ادبیات نامناسب را ندارند، چراکه حق استیضاح، سوال، تذکر و تحقیق و تفحص را قانون گذار در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است و همه ابزار های نظارتی در چارچوب قانون تعریف شده و روشن است. نمایندگان مجلس با بهره گیری از این ابزارها می توانند به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. اگر یک وزیر یا هر مسئول دیگر از اجرای قانون تخطی کند، قانون گذار راه های برخورد با این فرد را مشخص کرده است و اگر نمایندگان انتقاد و شکایتی نیز دارند باید ادله قانونی خود را مطرح کنند. اگر نمایندگان درگیر حاشیه شوند و از اصل موضوع که اصلاح امور هست فاصله بگیرند، هدف اصلی زیر سوال می رود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: نمایندگان باید در چارچوب قانون و منطق و در فضایی آرام و با ادبیاتی مناسب با مسئولان سایر بخش ها در تعامل بوده و مطالبات مردم را پیگیری کنند. نباید مسئله را جوری مطرح کنیم که اصل موضوع زیر سوال رفته و درگیر حاشیه ها شویم.قانون سازو کار برخورد با مسئولان خطاکار را تعیین کرده و قطعا اگر مسئولی خطایی نیز داشته باشد قانون با او برخورد خواهد کرد. ما حق نداریم با کاربرد ادبیات نامناسب دیگران را تخریب کنیم.

رحمت اله فیروزی پوربادی در گفت و گو با ایسنا نیز در این زمینه خاطر نشان کرد: توهین به مسئولان اجرایی و کاربرد القاب نامناسب نسبت به آنان در غالب مطرح کردن انتقادات کار غیر اخلاقی و ناپسندی می باشد. اگر از روند اجرای مسئولیت افراد انتقادی داریم و یا مشکلی وجود دارد باید به شیوه صحیح مطرح شده تا درنهایت به اصلاح امور منجر شود.انتقاد باید سازنده باشد و هر حرفی باید با مستندات مطرح گردد. توهین به افراد هم از نظر شرعی و هم از نظر اخلاقی غیر قابل قبول است. دور از شخصیت نمایندگان و مسئولان هست که با ادبیات نامناسب یکدیگر را خطاب قرار دهند.

نماینده مردم نطنز در مجلس تصریح کرد: باید با جهل مبارزه شود نه با فرد جاهل. اگر اشکالی وجود دارد باید آن را مطرح کرده و به دنبال راه حل برای آن بگردیم‌. اینکه ما فرد مسئول را تخریب کنیم و همه تقصیرها را به گردن او بیندازیم اشتباه است.هر انتقاد و نقدی باید در چهارچوب اخلاق مطرح شده تا نتیجه بخش باشد. تخریب یکدیگر و توهین تنها باعث سو استفاده دشمنان گشته و مشکلی را حل نمی کند.

همچنین اسماعیل حسین زهی در گفت و گو با ایسنا در این زمینه یادآور شد: همه ما در جمهوری اسلامی زندگی می کنیم و هر یک از ما نظام جمهوری اسلامی را قبول داریم. هر کسی که مسئولیتی بر دوش دارد قابل احترام است و نباید حرمت اورا بشکنیم. همه از وضعیت کشور خبر دارند و به کار بردن ادبیات نامناسب و توهین به سایر مسئولان در نهایت تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند. مجلس وظیفه نظارتی را بر عهده دارد اما باید در این مسیر از ابزارهای قانونی خود استفاده کند.

ابراز همدردی قالیباف با آسیب‌دیدگان زلزله اخیر کرواسی و تبریک سال نو
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم خاش در مجلس تصریح کرد: مجلس باید با تعامل با سایر بخش ها در جهت اصلاح امور حرکت کند. هر فردی که به عنوان مسئول جایگاهی دارد نظام اورا پذیرفته و از چارچوب های نظارتی عبور کرده است. ما اجازه نداریم با ادبیات نامناسب فردی را تخریب کنیم.طرح سوال، استیضاح و تحقیق همگی ابزارهای نظارتی مجلس است و نظارت نیز باید در چارچوب قانون دنبال شود. کاربرد ادبیات نامناسب جز فراهم کردن فرصتی برای دشمنان و سوءاستفاده رسانه های بیگانه نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

مجتبی یوسفی در گفت و گو نیز با ایسنا در این زمینه خاطر نشان کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه همه افراد قرار گیرد جایگاه حقیقی و حقوقی دیگران است.  باید زمان مطرح کردن انتقادات نسبت به مسوولان اجرایی و کارگزاران نظام نظیر وزیر یا رئیس جمهور شخصیت حقیقی و حقوقی افراد را مدنظر قرار داده و انتقادهای خود را در جهت سازندگی و اصلاح امور با ادبیات مناسب مطرح کنیم.هر نقدی باید سازنده باشد و فارغ از هر گونه توهین به افراد صورت گیرد. هدف اصلی ما باید مطرح کردن مشکلات و پیدا کردن راه حل مناسب برای حل آنان باشد. مجلس در بعد قانونگذاری می‌تواند در حل مشکلات موثر واقع شود؛ به عنوان

مثال مجلس یازدهم در این چند ماه چندین طرح دو فوریتی در زمینه تامین کالاهای اساسی مردم و یا تامین نهاده‌های کشاورزی تهیه کرده است، اما مسئولیت اجرای این قوانین به عهده دولت است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این مجلس ما شاهد تذکرات نمایندگان به مسوولان اجرایی کشور بودیم به عنوان مثال بنده  و همکارانم در خصوص واگذاری‌های شرکت هفت تپه مشکلات را مطرح کردیم و یا در بحث افزایش قیمت کودهای شیمیایی و همچنین توزیع نامناسب آن تذکرات خود را به مسوولان امر مطرح کردیم یا بنده در خصوص واگذاری‌های زمین‌های شهرداری اهواز که بنا بود براساس قیمت برج دو واگذار شود تذکر خود را مطرح کردم. در همه این موارد مطالبه گری ما در چارچوب قانون بود و هدف اصلی اصلاح امور می‌باشد. از سوی دیگر ما نباید به کسی تهمت بزنیم و یا به فردی اهانت کنیم و نمایندگان نمی‌توانند حکم قطعی در خصوص یک فرد مطرح کنند. بلکه وظیفه صدور حکم و برخورد قضایی با دستگاه قضایی کشور است. از سوی دیگر  بعضا تذکرات نسبت به یک فرد وارد نمی‌شود بلکه به یک تشکیلات و یا وزارتخانه باز می‌گردد ما حق نداریم تا در بیان انتقادات خود به شخصیت افراد توهین کنیم.

سخنگوی فراکسیون جبهه انقلاب اسلامی تاکید کرد: همه ما کارگزاران نظام جمهوری اسلامی  هستیم کاربرد ادبیات نامناسب باعث ناامید شدن مردم می‌شود  اما اگر نقد سازنده داشته باشیم جلوی تخلفات به موقع گرفته شده و از پایمال شدن حقوق مردم نیز جلوگیری می‌شود. تذکرات نباید همراه با تنش و توهین باشد  چرا که هم در داخل مردم ناامید می‌شوند و هم منجر به سوء استفاده دشمنان در خارج از کشور می‌گردد. نه اعتقادات دینی ما و نه اخلاق و منش فرهنگ ایرانی به ما اجازه نمی‌دهد به شخصیت افراد توهین کنیم.

اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید داشتند که پیگیری مطالبات مردم از وظایف نمایندگان است اما این امر باید در چهارچوب اخلاق و قانون صورت گیرد. نمایندگان مردم نیز نسبت به لحن توهین آمیز و ادبیات نامناسب برخی از نمایندگان نسبت به مسئولان اجرایی کشور انتقاد کرده و رعایت اخلاق و ادب را مولفه کلیدی برای فراهم کردن بستری مناسب به منظور شناسایی مشکلات و یافتن راه حل های عملی دانستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا