روسیه: قرقیزستان دچار هرج و مرج شده و نیاز به ثبات دارد

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این کشور آسیای مرکزی، جایی که روسیه در آن دارای یک پایگاه هوایی است، از زمان انتخابات پارلمانی روز یکشنبه که به گفته منتقدان دولت و ناظران غربی با خرید آرا مخدوش شده بود، دچار بی‌ثباتی شده است.

معترضان روز سه‌شنبه به ساختمان‌های دولتی یورش بردند و گروه‌های مختلف گفتند که آن‌ها مسئول این کار هستند.

معاونان روز سه‌شنبه در حالی که خلأ قدرت را به تعویق می‌انداختند، گفتند که پارلمان در جلسه شبانه برای موافقت بر سر اینکه چه کسی از بین وزرای اخراج شده قدرت را به دست بگیرد، موفق به رسیدن به حد نصاب نشده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس خبری گفت وضعیت هرج و مرج و به هم ریخته به نظر می‌رسد و به الزامات روسیه تحت پیمان امنیتی بین دو کشور برای جلوگیری از تجزیه کامل دولت ارجاع داد.

پسکوف همچنین تأیید کرد که “الکساندر بورتنیکوف”، رئیس سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه روز چهارشنبه با “عمربیک سووانالیف” رئیس امنیتی جدید قرقیزستان صحبت کرده است.

سووانالیف که پیش‌تر معاون رئیس شورای امنیت بود، زمانی که رهبران دولت از قدرت پایین کشیده شدند، روی کار آمد.

کمیته‌ای که او در حال حاضر ریاست آن را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد نیروهای امنیتی قرقیزستان توسط هیچ حزبی به عنوان ابزار، مورد استفاده قرار نخواهند گرفت و خواستار آن شد که نیروهای سیاسی مذاکره کنند و حاکمیت قانون را برگردانند.

سووانالیف همچنین به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که قرقیزستان کنترل مرزی خود را به منظور تضمین امنیت، سخت‌تر می‌کند. محافظان مرزی بعدتر اعلام کردند که به آن‌ها فهرستی از افرادی که ممنوع‌الخروج هستند، داده شده است.

شرط و شروط بایدن برای سفر به بریتانیا
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا