باهوش‌ها برنده مافیا هستند

یک سال است که مسابقه «شهروند و مافیا» از شبکه سلامت به روی آنتن می‌رود. مسابقه‌ای که برخلاف اغلب مسابقات تلویزیونی نه سوال و جواب اطلاعات عمومی است و نه پرش از موانع سخت. «مافیا» بازی است که در آن قدرت تکلم، آوردن استدلال های منطقی و حفظ خونسردی نقش بسزایی در بردن بازی دارد.

این اعتماد نو به نقل از برنامه هر شب ساعت ۱۹ از شبکه سلامت پخش می شود و تکرار آن ساعت ۲۳ است.

علیرضا سلطانی ـ تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی«شهروند و مافیا» ـ که پخش فصل پنجم آن به تازگی آغاز شده است، درباره علت جذابیت این مسابقه برای بیننده تلویزیونی به ایسنا گفت: این اعتماد نو به نقل از برنامه ساختار متقاوتی نسبت به دیگر مسابقات تلویزیونی دارد. اغلب مسابقات تلویزیونی یا سوال و جواب است یا اینکه شرکت‌کنندگان باید از موانع سخت عبور کنند؛ یعنی بحث توانمندی‌های فیزیکی مطرح است اما این مسابقه شرایط خاصی دارد. شرکت‌کنندگان باید بتوانند استدلال بیاورند و مذاکره کنند. باید کمی روانشناسی بلد باشند. چالش‌های گفت‌وگویی که میان شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود باعث جذابیت مسابقه می‌شود.

سلطانی با تاکید بر اینکه شرکت‌کنندگان در مسابقه «مافیا» باید ویژگی‌ها و توانمندی‌های مشخصی را دارا باشند، عنوان کرد: ما نزدیک به ۵۰۰۰ نفر متقاضی برای شرکت در فصل جدید داشتیم که به مدت دو ماه از این متقاضیان آزمون گرفته شد و بازی‌های آزمایشی انجام دادند و نیز کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار شد؛ در نهایت ما ۶۰۰ نفر را از سراسر ایران انتخاب کردیم.

او یکی از تغییرات اساسی فصل جدید اعتماد نو به نقل از برنامه «شهروند و مافیا» را تغییر دکور عنوان کرده و افزود: ما در این فصل دکور را کاملا تغییر داده‌ و فضای متفاوتی را برای اجرای اعتماد نو به نقل از برنامه در نظر گرفته‌ایم. سازه‌ای طراحی شده که از سقف معلق است و نزدیک به هشتصد پیکسل نوری است. بر اساس اتفاقاتی که در اعتماد نو به نقل از برنامه می افتد رنگ دکور تغییر می‌کند.

گفت‌وگوهای فرهنگی دوزبانه در شبکه چهار
هم اکنون بخوانید

به تازگی اعلام شده است که سعید ابوطالب که تجربه ساخت چندین فصل از «شام ایرانی» و «رالی ایرانی» را با حضور بازیگران در کارنامه دارد، به فکر ساختن بازی «مافیا» در شبکه نمایش خانگی افتاده است و باز هم از بازیگران شناخته شده‌ای برای اعتماد نو به نقل از برنامه‌اش استفاده کند.

تهیه‌کننده مسابقه «شهروند و مافیا» درباره ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای مشابه مسابقه «مافیا» برای شبکه نمایش خانگی توسط سعید ابوطالب و با حضور بازیگران، گفت: من پیش‌بینی می‌کنم دوستان شناخت درستی از فرآیند بازی نداشته باشند، چراکه ما حدود یک سال تحقیق کردیم تا بتوانیم این بازی را با فضای تلویزیون و اعتماد نو به نقل از برنامه‌سازی هماهنگ کنیم که کار آسانی هم نبود.
او افزود: از طرف دیگر تا جایی که می‌دانم شرکت‌کنندگانی که قرار است در نسخه نمایش خانگی «مافیا» حضور داشته باشند، اشراف زیادی به بازی مافیا ندارند و بعید می‌دانم که شما آنجا بازی مافیایی را که اکنون در حال انجام است، ببینید، مگر آنکه چیز دیگری دیده شود.

سلطانی داشتن توانایی استدلال و مذاکره و مستند بودن مسابقه را از مهمترین ویژگی‌های مسابقه «مافیا» عنوان کرد و افزود: ‌در این بازی پارامترهای تاثیرگذار دیگری دخیل است. بحث مذاکره و استدلال و هوش و زبان بدن در این بازی مطرح است؛ بنابراین نمی‌توان سناریویی نوشت و گفت بازی‌اش کنند، چراکه هوش و توان مذاکره از پارامترهایی است که باید بداهه اجرا شود و دخل و تصرف کارگردان در آن وجود نداشته باشد. در واقع مافیا یک بازی است، نه بازیگری و نقش بازی کردن با روح بازی مافیا در تضاد است.

خانه سینما خواستار عذرخواهی صداوسیما شد
هم اکنون بخوانید
علیرام نورایی – مجری اعتماد نو به نقل از برنامه «شهروند و مافیا» –

این تهیه‌کننده درباره تفاوت اعتماد نو به نقل از برنامه‌سازی در تلویزیون و شبکه خانگی و ترجیح خودش به عنوان یک اعتماد نو به نقل از برنامه‌ساز عنوان کرد که «مزایای شبکه خانگی از جمله محدودیت‌های کمتر و شرایط مالی بهتر برایش اهمیتی ندارد و در این زمینه افرود: تلویزیون یک رسانه فراگیر است و قابل مقایسه با وی‌اودی‌ها نیست. ضریب نفوذ تلویزیون و پوشش آن خیلی بیشتر از دیگر رسانه‌هاست. فکر می‌کنم ترجیح هر کسی تلویزیون باشد.»

به گزارش ایسنا، فصل اول مسابقه «شهروند و مافیا» مهر ۱۳۹۸ پخش شده است. تا کنون چهار فصل از اعتماد نو به نقل از برنامه «شهروند و مافیا» از شبکه سلامت به روی آنتن رفته و پخش فصل پنجم آن با اجرای علیرام نورایی از شنبه (۱۲ مهر) آغاز شده است.

فصل پنجم هنوز در حال ضبط است و به گفته تهیه‌کننده اعتماد نو به نقل از برنامه قرار است فصل ششم هم ساخته شده و اعتماد نو به نقل از برنامه «شهروند و مافیا» تا ماه رمضان ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

هر فصل از این اعتماد نو به نقل از برنامه  ۳۱ قسمت است و در مجموع  این اعتماد نو به نقل از برنامه ۱۸۶ قسمت خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا